lørdag 25. september 2010
Next Gen luftrom i USA
FAA bestemte i går å starte fullskala deployering av ADS-B bakkestasjoner. Per i dag er det fire områder, Alaska, Louisville, Philadelphia og Gulfen hvor ATC har lov til å bruke systemet til å separere trafikk i kontrollert luftrom. Nå skal altså alle områder som dekkes av radar få ADS-B, og vil i en overgangsfase få presentert begge typer data på sine skjermer. En forventer større nøyaktighet og bedret pålitelighet i forhold til dagens radarer. Hele nasjonen skal være dekket av ca. 800 bakkestasjoner i 2013, og alle fly som flyr i amerikansk luftrom må ha ADS-B i løpet av 2020. I tillegg til ADS-B vil en ha Wide Area Multilateration i områder med dårlig GPS dekning, samt at systemet vil fungere som back-up for ADS-B i områder med særlig høy trafikk.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar
Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.