Det går hardt for seg i et par saker som gjelder varslingssystemet OCAS akkurat nå. Senere i måneden skal det være en offentlig høring om OCAS` forhold til Forsvaret og bruk av midler stillet til rådighet. Tidligere forsvarsminister Krohn Devold er innkalt, men nekter å møte. Hun slås nå i hodet med Grunnlovens paragraf 75h hvor det står at Stortinget kan kalle inn hvem som helst. Som om ikke det er nok, så har Luftfartstilsynet i et brev til OCAS datert den 16. september skrevet:
4. Vedtak
Med hjemmel i forvaltningsloven § 35 første ledd bokstav c omgjøres Luftfartstilsynets vedtak av 26. september 2005 om teknisk godkjenning av OCAS’ varslingssystem, slik at OCAS’ søknad datert 27. mai 2004 avvises.
Jeg leser det slik at de ikke kan operere et system basert på aktive markører uten teknisk godkjenning, akkurat som Protura. Forskjellen i saksbehandlingen kan demonstreres med følgende tatt fra brevt fra LT til OCAS: Luftfartstilsynet vil likevel bemerke at en ikke kan se at en omgjøring vil ha særlige skadevirkninger for selskapet. Slike hensyn ble ikke tatt overfor Protura da LT trakk tilbake den tekniske godkjennelsen, noe som førte til selskapets konkurs. Proturas transponderbaserte system er av undertegnede vurdert som det enkleste, billigste og beste. Det burde fått tilgang til markedet. Nå foregår det straks et høringsmøte i Bodø vedr. nye forskrifter. Mitt stalltips er at tekniske løsninger som disse to har representert, ikke vil bli beskrevet i forskriften.
Siste: Dett rapporteres i Aftenposen den 22. at Krohn Devold stiller på høringen nevnt over.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar
Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.