Jeg har tidligere skrevet om farene for at intensjonene til ICAO Annex 13 sto i fare for å bli underminert av EU. Ikke nå lenger, så jeg viderebefordrer nyheten sakset fra NF: (ECA står for European Cockpit Assc.)
Flygerorganisasjonene vant frem!
av Aleksander Wasland , den 1. september 2010
EUs nye regulativ for undersøkelser av flyulykker blir nå vedtatt. Heldigvis førte ECAs og andres intense lobbyarbeid frem. Det nye regulativet viderefører flygernes rettigheter og muligheter til å forklare seg til Havarikommisjonen uten å risikere senere straffeforfølgelse basert på den forklaringen man gir. Både NF i Norge, ECA og mange andre grupperinger har jobbet svært mye med denne saken, og det er derfor gledelig at vi nå ser ut til å ha lykkes.
- En stor seier for fellesskapet, sier NFs leder Helge Anonsen.
- Dette viser til det fulle hvor viktig ECA og Europeisk samarbeid er, sier NFs leder Helge Anonsen. Det er kun den formelle ratifiseringen som gjenstår og regelverket forventes implementert omkring nyttår. Han fortsetter:
- Dette er en viktig seier for flysikkerheten!
EUs nye regulativ for undersøkelser av flyulykker er nå vedtatt. Heldigvis førte ECAs og andres intense lobbyarbeid frem. Det nye regulativet viderefører flygernes rettigheter og muligheter til å forklare seg til Havarikommisjonen uten å risikere senere straffeforfølgelse basert på den forklaringen man gir. Både NF i Norge, ECA og mange andre grupperinger har jobbet svært mye med denne saken, og det er derfor gledelig at vi nå ser ut til å ha lykkes. Dette viser til det fulle hvor viktig ECA og Europeisk samarbeid er.
Per i dag har de fleste Nord- og Mellomeuropeiske land har nasjonale regler som ivaretar flygernes rettigheter godt. Dette innebærer at man kan forklare seg til havarikommisjonen uten frykt for at det en sier kan bli brukt mot en i en eventuell straffesak. Slik er det dessverre ikke i de sørligere delene av EU, der er rettighetene svakere og samfunnets behov for å straffe i stedet for å lære av feil er stor.
I Norge er reglene svært gode og gir oss meget god beskyttelse. Reglene ble revidert senest for noen år tilbake, og etter innspill fra bl.a. Norsk Flygerforbund gjorde Samferdselsdepartementet og Luftfartstilsynet gjorde da en god jobb. Flygernes rettigheter ble styrket på flere områder.
EU varslet for ca ett år siden at de aktet å komme ut med et nytt regulativ angående etterforskning av luftfartsulykker. All den tid dette er et regulativ, må den enkelte EU/EØS stat implementere det som nasjonal lov uten nasjonale tillempninger eller særregler. De første utkastene til nytt regulativ var dyster lesning. Den søreuropeiske ”ånden” var godt synlig i teksten, og våre rettigheter ville blitt vesentlig forringet.
ECA så faresignalene tidlig, og iverksatte en større offensiv. Det er drevet intens lobbyvirksomhet, og ECA tok initiativet til og koordinerte et samarbeid mellom ECA, den Europeiske Flygelederforeningen og en hel del andre interessegrupper. Det ble lagt et betydelig press på politikerne som skulle vedta det endelige regulativet i EU, og i tillegg har man på nasjonalt nivå arbeidet opp mot overfor egne myndigheter i saken. Her i Norge har jeg NF hatt dialog både med Samferdselsdepartementet og Luftfartstilsynet, og det ble tidlig klart at begge instanser delte vårt syn og våre bekymringer fullt ut. De har bekjentgjort sitt syn klart og tydelig mot EU, og skal ha all ære for sitt flysikkerhetsarbeid i saken.
Det nye Direktivet blir nå vedtatt, og vi har vunnet frem med våre synspunkter. Kun det formelle gjenstår. Teksten er i seg selv mye bedre enn utgangspunktet, og flygere i de sydeuropeiske landene har derfor fått bedre beskyttelse. I tillegg er det tatt inn en såkalt ”no regression clause” som innebærer at de land som har strengere regler enn regulativet kan beholde sine strengere regler. Vår virkelighet kan derfor fortsette som før, og en viktig del av en god ”Just Culture” er ivaretatt.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar
Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.