Du som har fulgt med i utviklingen vet at The Right Stuff er en spesiell type mennesker som passer til sitt yrke; flygere og astronauter. Flight Intl. har som hovedoppslag i sitt siste nummer og skriver under hadingen The Wrong Stuff ....Pilots are perhaps the most frequently trained people in any profession, yet accidents are revealing that many flightcrew are missing both basic and advanced skills. Dette er skremmende. Oppi dette kommer en foreløpig konklusjon etter Air India Express havariet ved Mangalore i mai; flygeren sov det meste av turen. Da han våknet under nedstigningen mot Mangalore, var han desorientert. Styrmannen så at dette ikke gikk bra flere ganger og ba den serbiske kapteinen foreta en oppstigning. Det gjorde han ikke og flyet havarerte og alle omkom unntatt 8. Styrmannen som var av The Right Stuff omkom. Mangalore var kjent som en særdeles vanskelig flyplass a la Funchal på Madeira. De kalles table top airports. Apropos soving i cockpit: In June 2008, Air India denied reports that two of its pilots had been caught napping on the job.
A flight from Dubai allegedly passed its destination of Mumbai because both pilots were fast asleep in the cockpit. Mumbai air traffic controllers had to use a special buzzer to rouse the pair, but by then the flight was halfway to Goa, according to the Times of India newspaper.
Nok en gang er vi tilbake til seleksjon og trening. Hvem passer i yrket, grunntrening, avansert trening og oppfriskingstrening. Dette vil bli et hovedemne på Flyoperativt Forum i mai neste år.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar
Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.