Bare to ganger i løpet av åpningen i 1998 har Gardermoen vært stengt på grunn av snø, skriver Avinor. Det har de siste årene blitt brukt 45-50 millioner kroner på å bygge vinterdriftskompetansen i Avinor-konsernet, og hovedsatsingen i programmet OPVD (Opplæring Vinterdrift) har vært opplæring av brøyteoperatører og brøyteledere samt vaktledere/utrykningsledere.
-Fagområdene spenner fra meteorologi og flyoperative begrensninger til brøyteplaner og bruk av utstyret på lufthavnen. Spesielt gis de ansatte en grundig opplæring i hva friksjon er, og hvordan man skal agere for å oppnå best mulig bremseeffekt på snø- og isdekte rullebaner gjennom riktig bruk av ulike baneprepareringsprodukter som kjemikalier og sand, opplyser prosjektleder for IRIS (Integrert Rullebane Informasjonssystem), Hans Jørgen Bugge.
Han legger til at målet er å holde banene sorte selv på vinteren for å oppnå best mulig bremseeffekt.
Først ute
Norge har over de siste 6 årene drevet forskning og utredningsarbeid for å finne andre måter å melde friksjonsnivå på rullebanen enn den tradisjonelle friksjonsmåleren. Dette arbeidet har resultert i systemet IRIS. Systemet presenterer informasjon om været på en strukturert og tilrettelagt måte for Avinors bakkemannskap ved lufthavnen. Systemet varsler også når det er vær som kan gi glatt rullebane og angir friksjonsnivå på rullebanen.
-Er det områder tilknyttet vinterdrift hvor vi kan si at vi er verdensledende?
-Ja, Norge var første i verden til å ta i bruk rapporteringsverktøyet AVRB (Automatisk Varsling og Rapportering av Baneforhold), som sender banerapporter direkte fra rullebanen til tårn, piloter og til alle andre interesserte, svarer Bugge.
Sjekk http://tinyurl.com/32dm2kh Foto: Avinor
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar
Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.