Jeg har tidligere påvist en feil i en oversikt over kandidathelikoptrenes kapasitet. Nå kommer også Conrad Mohr, agent for Agusta Westland, med nye korreksjoner til grafikken som ble presentert. Undertegnede har vært i kontakt med produsenten av denne, nyhetsgrafikk.no, som sier at de har sine tall fra Justisdepartementet. Dette er særdeles foruroligende. Nå peker Mohr på sammenlikningen av rekkevidde blant de fire kandidatene. Tallene i grafikken er som følger:
EC225: 533NM*
NH90: 530NM
S-92A: 539NM
AW101: 500NM
* 1NM= 1 852m
Mange har reagert på dette, og nå skriver Mohr følgende i Stavanger Aftenblad i dag:
Når det gjelder helikopteret som mitt selskap AgustaWestland stiller med, er det oppgitt feil tall når det gjelder rekkevidden. Siden alle politiske dokumenter og uttalelser om saken så langt legger stor vekt på at de fremtidige norske redningshelikoptrene må kunne fly langt, er det viktig å få korrigert tallet. Det riktige tallet er 800NM. Uten ekstra tanker er rekkevidden 600NM når det har 20 passasjerer ombord.
Mohr kommer også inn på setekapasitet slik jeg har skrevet tidligere. Han skriver følgende:
Når det gjelder løfteevne viser oversikten at AW101 er i stand til å ta inntil 30 passasjerer. Helikopteret som i flere land i en annen konfigurasjon brukes til troppetransport, kan romme 38 passasjerer i kollisjonssikre seter. I en test har det løftet hele 54 passasjerer. Da må passasjerene sitte på kabingulvet. Denne egenskapen kan være avgjørende for å redde liv.
Undertegnede har hatt gleden av å fly helikopteret fra start til stopp to ganger. Dette er en maskin som går langt utenpå EC225 og NH90 når det gjelder kabinstørrelse. Den er marginalt større i ytre mål i forhold til Sea King. Bildet viser undertegnede i AW101, i dette tilfelle en Kanadisk Cormorant, under demo på Gardermoen i 2003. Foto: Christian Baklund
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar
Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.