torsdag 30. desember 2010
Utholdenhetsrekord for soldrevet UAV
Det ubemannede flyet Zephyr har satt en fantastisk rekord ved å holde seg i luften 336 timer, 22 minutter og 8 sekunder, altså over 2 uker i luften! Dette er 11 ganger lengre enn den forrige rekorden satt av Global Hawk. Flyvningen fant sted i juli, men er først nå anerkjent som en rekord. Ikke nok med det, men rekorden ble satt over 70 000 fot, altså dobbelt så høyt som et passasjerfly flyr. Maskinen er bygget av britiske QinetiQ. Sjekk video på http://tinyurl.com/37j7rtj
Vladimir Putin legger skylden for det dårlige været på flyplassansatte
Han har bestemt at den viktigste ferietiden rundt nyttår skal kanselleres for de flyplassansatte som må bli på jobb under høytiden, melder Reuters. Dette skyldes i hovedsak det dårlige været som har ført til store driftsforstyrrelser og strømbrudd. Strandede passasjerer har bl.a gått løs på Aeroflot ansatte fordi de ikke har fått den service de mener å ha krav på. De to store Moskva flyplassene Domodedovo og Sheremetyevo har fått unngjelde. Sjekk video på http://tinyurl.com/365ofvr Foto: Wikipedia
I verdenstoppen på vinterdrift
Bare to ganger i løpet av åpningen i 1998 har Gardermoen vært stengt på grunn av snø, skriver Avinor. Det har de siste årene blitt brukt 45-50 millioner kroner på å bygge vinterdriftskompetansen i Avinor-konsernet, og hovedsatsingen i programmet OPVD (Opplæring Vinterdrift) har vært opplæring av brøyteoperatører og brøyteledere samt vaktledere/utrykningsledere.
-Fagområdene spenner fra meteorologi og flyoperative begrensninger til brøyteplaner og bruk av utstyret på lufthavnen. Spesielt gis de ansatte en grundig opplæring i hva friksjon er, og hvordan man skal agere for å oppnå best mulig bremseeffekt på snø- og isdekte rullebaner gjennom riktig bruk av ulike baneprepareringsprodukter som kjemikalier og sand, opplyser prosjektleder for IRIS (Integrert Rullebane Informasjonssystem), Hans Jørgen Bugge.
Han legger til at målet er å holde banene sorte selv på vinteren for å oppnå best mulig bremseeffekt.
Først ute
Norge har over de siste 6 årene drevet forskning og utredningsarbeid for å finne andre måter å melde friksjonsnivå på rullebanen enn den tradisjonelle friksjonsmåleren. Dette arbeidet har resultert i systemet IRIS. Systemet presenterer informasjon om været på en strukturert og tilrettelagt måte for Avinors bakkemannskap ved lufthavnen. Systemet varsler også når det er vær som kan gi glatt rullebane og angir friksjonsnivå på rullebanen.
-Er det områder tilknyttet vinterdrift hvor vi kan si at vi er verdensledende?
-Ja, Norge var første i verden til å ta i bruk rapporteringsverktøyet AVRB (Automatisk Varsling og Rapportering av Baneforhold), som sender banerapporter direkte fra rullebanen til tårn, piloter og til alle andre interesserte, svarer Bugge.
Sjekk http://tinyurl.com/32dm2kh Foto: Avinor
-Fagområdene spenner fra meteorologi og flyoperative begrensninger til brøyteplaner og bruk av utstyret på lufthavnen. Spesielt gis de ansatte en grundig opplæring i hva friksjon er, og hvordan man skal agere for å oppnå best mulig bremseeffekt på snø- og isdekte rullebaner gjennom riktig bruk av ulike baneprepareringsprodukter som kjemikalier og sand, opplyser prosjektleder for IRIS (Integrert Rullebane Informasjonssystem), Hans Jørgen Bugge.
Han legger til at målet er å holde banene sorte selv på vinteren for å oppnå best mulig bremseeffekt.
Først ute
Norge har over de siste 6 årene drevet forskning og utredningsarbeid for å finne andre måter å melde friksjonsnivå på rullebanen enn den tradisjonelle friksjonsmåleren. Dette arbeidet har resultert i systemet IRIS. Systemet presenterer informasjon om været på en strukturert og tilrettelagt måte for Avinors bakkemannskap ved lufthavnen. Systemet varsler også når det er vær som kan gi glatt rullebane og angir friksjonsnivå på rullebanen.
-Er det områder tilknyttet vinterdrift hvor vi kan si at vi er verdensledende?
-Ja, Norge var første i verden til å ta i bruk rapporteringsverktøyet AVRB (Automatisk Varsling og Rapportering av Baneforhold), som sender banerapporter direkte fra rullebanen til tårn, piloter og til alle andre interesserte, svarer Bugge.
Sjekk http://tinyurl.com/32dm2kh Foto: Avinor
Aftenpostens oppslag vedr. pris på JSF
Fra flere hold får jeg opplyst at Aftenposten, i tråd med noe som oppleves som uttrykt policy, farer med spekulasjoner vedr. anslått pris for F-35. Spekulasjonene imøtegås også av Grete Faremo i dagens Aftenposten. Det er ingen gitt i dag å si hva hver enkelt maskin vil koste. Som eksempel kan nevnes at dersom US Marines kansellerer sin bestilling på F-35B slik UK nå har gjort og går for C-modellen istedet,så vil det føre til en vesentlig kostnadsreduksjon for programmet. Det er også usikkert i hvilken grad utviklingskostnadene av den kompliserte B-versjonen også belastes de som bestiller A eller C modellen. I forbindelse med F-16 kjøpet så ble prisen for hver maskin først fastsatt etter at omtrent alle land som kjøpte maskinen, ble enige om hvilke varianter som skulle koste hva. De norske var stipulert til US$ 6 millioner, men etter den type forhandlinger jeg her redegjør for, ble prisen 5,85 millioner dollar.
Vinteroperasjoner - American Airlines av banen
Ingen skadd, men masse stolthet fikk kanskje en skrape i lakken. Det gjelder en American Airlines B757 fra Chicago O`Hare til Jackson Hole som skled ut i snøen kl 20 norsk tid den 29. En vitneobservasjon: Janice Altman, who lives near the airport, says the plane slid into an area of deep snow. Vi takker for observasjonen, så bare vær obs, det er alltid noen som ser deg!
Siste: Det rapporteres fra flygerne at de ikke hadde bremser. De hadde en veldig smooth landing. Synes jeg har hørt noe slikt før, at en air/ground sensor ikke har slått inn fordi mikrobrytere var frosne. Vi få se.
Siste: Det rapporteres fra flygerne at de ikke hadde bremser. De hadde en veldig smooth landing. Synes jeg har hørt noe slikt før, at en air/ground sensor ikke har slått inn fordi mikrobrytere var frosne. Vi få se.
onsdag 29. desember 2010
Northrop Grumman MQ-8B Fire Scout går til sjøs
Testingen av dette ubemannede helikopteret er ferdig, og maskinen vil få plass ombord på nye fartøytypen Littoral, rapporterer Navair (bilde) . Sjekk http://tinyurl.com/32fnyx3 Littoral klassen er en helt ny type fartøy; trimaran med stealth egenskaper. 10 fartøy skal bygges. Som jeg har skrevet før, så egner helikopteret seg spesielt godt til å ikke bare øke fartøyets radarhorisont vesentlig, men det har også et avansert elektrooptisk system som kan identifisere f.eks. pirater utenfor Somalikysten, på særdeles lang avstand. Sjekk Littoral på http://en.wikipedia.org/wiki/Littoral_combat_ship
An-22 havarert i det sentrale Russland
Ria NOVOSTI melder at et strategisk transportfly havarerte i går kveld kl 2030 norsk tid i Tula regionen i det sentrale Russland. Brennende vrakrester er observert nær byen Krasny Oktyabr. Antallet ombordværende er 11 personer, står det å lese. Foto: Ria Novosti
tirsdag 28. desember 2010
Den første kommersielle flyging fra Frisco til Hawaii
Fra en interessert kollega har jeg mottatt dette: En liten sak om Stillehavet.
Den 6. april 1935 foretok Pan American sin første "survey" med en Sikorsky S 42 San Fransisco til Hawaii med Capt. Edwin Musick og copilot Sullivan samt 7 andre besetningsmedlemmer, westbound brukte de ca. 18 timer, men returen er ennå mere imponerende for airborne time ble tilslutt 23 timer og 41 minutter, Sitat fra boken: Engineer Victor Wright remained behind to inspect the wing tanks with dipstick and found them "just barely damp"
Den første komersielle turen gikk av stabelen 22 november samme år, men denne gang med en Martin M130 # NC 14716, med 7 manns mannskap og 1837 lbs post. Men det er en annen historie.
Bildet over er fra samlingen til Flight Safety Foundation og viser NC 14716. Maskinen forsvant senere i Stillehavet ved Fillipinene. Tillat meg en liten kommentar: Flyet tok av fra Naval Air Station Alameda i Oakland. Dit fløy vi våre P-3B for tungt vedlikehold de første årene vi hadde maskinene. NAS Alameda har en spennende historie. Det var herfra USS Hornet dro avgårde med 16 B-25 Mitchell som skulle bombe Tokio; det såkalte Doolittle raidet. USS Hornet er museum ved Alameda i dag. Sjekk http://www.uss-hornet.org/ Bildet under viser NAS Alameda med USS Hornet fotografert fra en norsk P-3B Orion av undertegnede.
Den 6. april 1935 foretok Pan American sin første "survey" med en Sikorsky S 42 San Fransisco til Hawaii med Capt. Edwin Musick og copilot Sullivan samt 7 andre besetningsmedlemmer, westbound brukte de ca. 18 timer, men returen er ennå mere imponerende for airborne time ble tilslutt 23 timer og 41 minutter, Sitat fra boken: Engineer Victor Wright remained behind to inspect the wing tanks with dipstick and found them "just barely damp"
Den første komersielle turen gikk av stabelen 22 november samme år, men denne gang med en Martin M130 # NC 14716, med 7 manns mannskap og 1837 lbs post. Men det er en annen historie.
Bildet over er fra samlingen til Flight Safety Foundation og viser NC 14716. Maskinen forsvant senere i Stillehavet ved Fillipinene. Tillat meg en liten kommentar: Flyet tok av fra Naval Air Station Alameda i Oakland. Dit fløy vi våre P-3B for tungt vedlikehold de første årene vi hadde maskinene. NAS Alameda har en spennende historie. Det var herfra USS Hornet dro avgårde med 16 B-25 Mitchell som skulle bombe Tokio; det såkalte Doolittle raidet. USS Hornet er museum ved Alameda i dag. Sjekk http://www.uss-hornet.org/ Bildet under viser NAS Alameda med USS Hornet fotografert fra en norsk P-3B Orion av undertegnede.
Norsk sektor i Nordsjøen ligger etter
Nå har UK`s NATS kunngjort at deres Wide-Area Multilateration teknologi som overvåker og kontrollerer helikoptertrafikken fra og til Aberdeen, ble erklært operativt den 13. desember. Holland følger om kort tid. Sjekk http://tinyurl.com/2wfeum4 Tilsvarende utstyr vil være operativt for Ekofisktrafikken fra april 2013. Jeg ønsker å minne om at i 1976 mente de norske helikopterflygere at kontrollert luftrom måtte innføres snarest mulig. Det tar 37 år. Dersom Norge hadde valgt å gå for ADS-B i stedet for ADS-C, (MADS) så hadde Norge vært ledende i verden på trafikkontroll basert på enkle og billige systemer.
Aeroflot A320 tok av på taxebane på Gardermoen
Hendelsen fant sted den 25. februar, og rapporten er akkurat ute. Til tross for at det var en check captain i cockpit i tillegg til flygerne, så ble det avgang på taxiway M mot nord istedet for på 01L. Det var ingen annen trafikk på taxiwaysystemet i vest, og tårnet overså også at flyet linet opp på taxiwayen. Hovedanbefalingen fra SHT går ut på at Aeroflot introduserer en såkalt runway verification practice som en del av SOP. Last ned rapporten fra http://www.aibn.no/luftfart/rapporter/2010-18-eng Foto: Wikipedia
C-17 havariet ved Elmendorf i Alaska
Den foreløpige rapporten er ute samt en video som du kan finne på http://tinyurl.com/26ev4ux Den er åpenbart redigert slik at du ikke ser de to siste sekundene av flyets ferd. Det var under trening til et større flystevne ved flystasjonen at flyet havarerte snaue et minutt etter take off. Alle fire ombord omkom. Vi husker den dramatiske videoen av en B-52 som havarerte under en nær identisk manøvre for 16 år siden. Nå vil det igjen bli diskutert om denne type manøvre bør utføres av store fly på flystevner. Foto: Per Gram
mandag 27. desember 2010
Interessant restaureringsprosjekt
To maskiner av denne typen, P-82 Twin Mustang, er under restaurering i USA. Typen var ment som en eskortejager og nattjager. Den kom for sent for 2. verdenskrig, men den gjorde en god jobb under Koreakrigen. Maskinen satte en oppsiktsvekkende rekord for propdrevne jagerfly ved å fly fra Hickam AFB på Hawaii til New York på 14 timer og 32 minutter, en avstand på 8 129 km. Dette skjedde den 27. februar 1947 og ble utført av ob. Robert E. Thacker. (Neppe Thacker fra Notting Hill) Bildet fra Wikipedia viser "Betty Jo" som utførte denne flyvningen. Den har 4 utvendige tanker. Jeg kan føye til at undertegnede var med på å fly et propelldrevet fly fra NAS Barbers Point på Hawaii til NAS Pax River i Maryland den 8. mars 1969 på 9 timer og 35 minutter. Det var en kliss ny norsk P-3B Orion.
søndag 26. desember 2010
Challenger da capo
Vel, det likner noe voldsomt. Etter flere dagers utsettelse på grunn av brennstofflekkasje, så gikk denne raketten i lufta i går kveld sammen med en del kommunikasjonsutstyr. Selve bildet likner Challenger, men denne gang ble ingen skadd, bare masse indisk selvfølelse og prestisje... Foto: CNN
Verdens 10 beste flyplasser for å vente på fly
Aktuelt som bare det dessverre, men du kan iallefall få litt trøst i at det er flyplasser hvor du kan være mer komfortabel enn andre steder. Lonely Planet har laget en liste basert på erfaringer fra erfarne reisende. Sjekk http://tinyurl.com/2uk4x2w Bildet viser flyplassen i Bangkok som kommer på 10. plass. Du kan også sjekke denne fra BBC: http://tinyurl.com/2ftbq2z Foto: Lonely Planet
Voldsom kritikk mot British Airports` Authority
Etter kaoset, spesielt på Heathrow, så går det mot en lov som muliggjør bøtelegging av BAA i millionpunds klassen dersom en ikke greier å etablere en bedre winter resilience som det heter. Det betyr bedre beredskap mot endringer, i dette tilfellet været. Snøfallet var varslet i god tid, men det hjelper jo ikke dersom en ikke har investert i utstyr. Dette vil naturligvis føre til at slike utgifter blir lempet over på passasjerene, akkurat som hos oss. Det er åpenbart at dette er en løsning en må leve med for å unngå kaos straks det faller en tomme med snø. Snøkaos er ikke noe nytt. Sjekk nyhet fra den 22.12. 2009: The winter weather has continued to cause havoc across Europe. Hundreds of flights have been cancelled in many countries, including Great Britain, Germany, Italy, France and Spain. Sjekk også artikkel fra Travel Weekly http://tinyurl.com/2vc34kf
Flyoperativt Forum får dette på konferanseprogrammet den 4. mai 2011. Foto: AFP
Flyoperativt Forum får dette på konferanseprogrammet den 4. mai 2011. Foto: AFP
lørdag 25. desember 2010
Helikoptertrening
Fra en via-kilde kommer følgende vedr. treningen i Helikopter Service nå: Han kunne fortelle meg at deres trening foregikk i Aberdeen på en skrøpelig FTD hvor det visuelle overhodet ikke stemte, paneler som falt av osv, dette til tross for at Statoil forlanger simulator trening i kontraktene sine. Det er derfor gledelig at ICAO endelig kommer ut med standarder for helikoptersimulatorer. ICAO legger nå opp til å publisere et helikopterdokument som likner på et som er publisert for fly. Jobben har tatt fire år for å bli enige om klassifisering i Manual of Criteria for the Qualification of FSTDs - Document 9625, som blir Standards som må følges av alle medlemsnasjoner. Utkastet av Volume 2 av ICAO 9625 utgave 3 starter på veien mot endelig godkjennelse etter deadline for kommentarer den 20 januar 2011. Jeg kan nevne at CAE er med i denne arbeisgruppen.
fredag 24. desember 2010
B787 flyr igjen
Boeing annonserte i går at testprogrammet fortsetter med ZA004 som blir den første av seks testmaskiner som fortsetter det avbrutte programmet. Boeing skriver at de har gjennomført rigorøs testing av et modifisert, men midlertidig versjon av software som distribuerer el.kraften i maskinen. Ikke noe nytt har tilflytt meg vedr. problematikken omkring ETOPS som jeg er sikker på bidrar til litt murring hos Boeing i julen. Noe offisielt vedr. en ytterligere forsinkelse har ikke kommet. Som nevnt før så kan forsinkelsen til B787 være et bidrag til det gode salget av B777. Boeing sier ikke noe om dette. Foto: Flyoperativt Forum
torsdag 23. desember 2010
Helicopter dip
OK, disse maskinene har dipping sonar, men det får da være måte på å dyppe. Meningen er jo at..... På vei tilbake til basen ved San Diego, så skulle flygerne, i dette tilfellet to instruktører i hver sin MH60R fra HSM-41, ta bilde av hverandre til skvadronens facebook. De fant at Lake Tahoe var et fint sted. Hvordan det gikk kan du se på http://tinyurl.com/27an3cu "I didn`t know they could do that", sier hun som filmer. Just right ma`am! Nå står flygerne i fare for å miste flygervingen.
Lufthansa kjøper SAS, eller?
Det er iallefall intensjonene ser det ut til. Samtaler pågår nå mellom Lufthansa og representatnter for de skandinaviske rgjeringene. Da dette ble kjent steg aksjekursen i SAS. Dette blir en realisering av det som ble sagt den 1. november, dementert igjen den 10. november, og gjenoppstår i dag som et A-rykte. Jeg tror at den offisielle nyhet vil komme på denne siden av årsskiftet. Sjekk http://tinyurl.com/37mtudf
Honda Jet flyr - offisielt
Uoffisielt så har en proof-of-concept maskin fløyet i flere år. Maskinen tilhører Very Light Jet segmentet og skiller seg ut med motorene over vingene. Den fløy fra Greensboro, N.C. mandag. Foto: HondaJet
Ny terminal på Gardermoen er vedtatt i SD
Behovet synes åpenbart all den tid trafikkveksten og prognosene langt overskriver de 17 mill pax Gardermoen opprinnelig er bygget for. Nå ser det ut som om den tåler 23 millioner, men en forventer vesentlig vekst i trafikken utover dette. Jeg drar frem igjen Avinors illustrasjon fra et par år tilbake. Nå må Avinor ta endelig avgjørelse i saken, og de har neppe noe valg!
onsdag 22. desember 2010
Boeing 777 er også populær
Produksjonen øker nå til 8,2 maskiner per måned. Det kan se ut som om en del av disse går til selskaper som bare må ha langdistansefly nå og som ikke kan vente på B787.
LAN Chile elsker Airbus
Selskapet har tatt opsjon på 50 maskiner av typen A320. Totalt har selskapet signert avtale om å få 160 maskiner. Av disse er 60 i operasjon i dag.
Helikopter Service og trening
Stavanger Aftenblad rapporterer i morges at CAE, altså det kanadiske eierselskapet til treningsavdelingen, skal modernisere og oppgradere treningssenteret for flere hundre millioner kroner. I forbindelse med salget så har HS vært veldig tydelige på at de siste teknologiske løsninger skal tas i bruk innen den framtidige flytreningen. Dette sier adm.dir Dag Falk-Petersen til avisen. Fra annet hold hører jeg at Falk-Petersen er i ferd med å etablere holdninger som minner om den tiden HS var en verdensledende leverandør av tjenester som ble kopiert av mange andre. Bildet viser en av en lang rekke redningsaksjoner i Biscayabukta i 1991 da HS tok over redningstjenesten fra det spanske forsvaret. HS demonstrerte gang på gang evnen til å utføre vanskelige operasjoner, også om natta. Det samme gjelder for perioden 1970 - 1973 da HS hadde redningstjenesten i Norge med S-61N. Leveringsdyktigheten var på 99,9%. Sjekk News på denne linken: http://www.cae.com/en/ Foto: Per Gram
tirsdag 21. desember 2010
Svenske IMINT lanserte følgende software spesielt egnet for UAV`er i dag:
Tuesday, 21 December 2010
Imint today announced VISQA™, a novel software product enabling easy and low-cost tests of video generating systems, such as unmanned aerial vehicles (UAVs) with EO/IR payloads. VISQA™ analyzes the received video and supports a top-down test model for all components in the image capture and retrieval chain, and provides objective, quantifiable and reproducible metrics for visual quality.
Sjekk mer om IMINT på http://www.imint.aero/
Tuesday, 21 December 2010
Imint today announced VISQA™, a novel software product enabling easy and low-cost tests of video generating systems, such as unmanned aerial vehicles (UAVs) with EO/IR payloads. VISQA™ analyzes the received video and supports a top-down test model for all components in the image capture and retrieval chain, and provides objective, quantifiable and reproducible metrics for visual quality.
Sjekk mer om IMINT på http://www.imint.aero/
Det stunder mot høyttid!
Nissen tar ikke pause og vil fortsette med viktige oppdrag til tross for isingsforhold over store deler av gaveområdet. The upside er jo at det er mindre trafikk enn vanlig å forholde seg til. The downside er ikke ising fordi reinsdyrene er bygget for slikt føre, men at noen av pakkene kan falle på isgrunn eller sogar forsvinne i løssnøen. Tilbakemeldingene er stort sett gode, men jeg kunne trenge flere kvikke innspill med nyheter. Ellers vurderer jeg å boykotte enkelte lands luftrom siden det juridiske systemet er mer giret på straff, straff, straff, sogar før havarirapporten er klar, enn å få klarhet i hva ulykker skyldes og for å forhindre slike i fremtiden.
Jeg ønsker deg og dine en Riktig God Jul!
Prox Dynamics AS oppdaterer
http://tinyurl.com/2dpb5mp er en oppdatering fra dette norske selskapet som utvikler mikrolette ubemannede helikoptre. Les om deres Hornet 4-d som kan fly autonomt, altså en pre-programmert rute uten å bli styrt av en flyger. Som jeg har skrevet før, så blir slike løsninger tatt i bruk i stadig større grad.
Arbeids- og flygetidsbestemmelser - FTL
Mandag legger EASA frem det endelige resultat av årevis med ørkenvandring for å utarbeide det såkalte Subpart Q JAR-OPS 1 og 3. The European Cockpit Associations, som også innbefatter Norsk Flygerforbund, reaksjon er særdeles negativ til de nye reglene og er utformet slik:
The European Cockpit Association has responded to the European Aviation Safety Agency’s (EASA) proposal regarding Flight Limitation Time (FTL).
In a statement issued yesterday the ECA commented that the proposal was “Disregarding scientific evidence and designed to avoid costs to the airlines”, the statement went on to say that “these rules are well below the standards to be expected from a credible safety regulator. If not changed significantly, they will reduce safety standards currently in place in many EU countries – to the detriment of Europe’s travelling public”.
Captain Martin Chalk, the ECA’s President said “After one year of work on the next generation of EU “Flight Time Limitation” (FTL) rules, the text proposed by EASA is more than disappointing. The Agency had a unique opportunity to present a solid, science-based and safety-oriented FTL law – one that is comparable to what the US Federal Aviation Administration proposes and to the United Kingdom’s well developed and industry supported FTL rules. Yet, this opportunity has been missed, which puts the EU at the bottom end of international safety regulators.”
Philip von Schöppenthau, the Association’s Secretary General, added “Flight Time Limitations are about the human body clock and physical limits. But EASA seems to suggest Europe’s pilots are more fatigue-resistant and can fly longer hours than their American counterparts and more than scientific studies say is safe...EASA’s rules disregard decades of scientific research. Why? Because of years of aggressive airline lobbying against any new rules that might increase their costs. I am not sure their passengers will appreciate that”.
ECA concluded its response by saying “Comparing EASA’s rules to the ones of the UK shows the extent of safety-regression that will happen: in future, an airline could let their pilots start at 05:30 in the morning, carry out 4 take-offs and 4 landings and end their duty at 18:15, i.e. after 12.45 hours. The UK rules, which govern 20% of the EU’s aviation market, allow for no more than 9 hours. ECA, representing European 38.600 pilots, strongly rejects these rules and calls on the EU Institutions to promote science-based safety rules to protect Europe’s travelling public”.
The European Cockpit Association has responded to the European Aviation Safety Agency’s (EASA) proposal regarding Flight Limitation Time (FTL).
In a statement issued yesterday the ECA commented that the proposal was “Disregarding scientific evidence and designed to avoid costs to the airlines”, the statement went on to say that “these rules are well below the standards to be expected from a credible safety regulator. If not changed significantly, they will reduce safety standards currently in place in many EU countries – to the detriment of Europe’s travelling public”.
Captain Martin Chalk, the ECA’s President said “After one year of work on the next generation of EU “Flight Time Limitation” (FTL) rules, the text proposed by EASA is more than disappointing. The Agency had a unique opportunity to present a solid, science-based and safety-oriented FTL law – one that is comparable to what the US Federal Aviation Administration proposes and to the United Kingdom’s well developed and industry supported FTL rules. Yet, this opportunity has been missed, which puts the EU at the bottom end of international safety regulators.”
Philip von Schöppenthau, the Association’s Secretary General, added “Flight Time Limitations are about the human body clock and physical limits. But EASA seems to suggest Europe’s pilots are more fatigue-resistant and can fly longer hours than their American counterparts and more than scientific studies say is safe...EASA’s rules disregard decades of scientific research. Why? Because of years of aggressive airline lobbying against any new rules that might increase their costs. I am not sure their passengers will appreciate that”.
ECA concluded its response by saying “Comparing EASA’s rules to the ones of the UK shows the extent of safety-regression that will happen: in future, an airline could let their pilots start at 05:30 in the morning, carry out 4 take-offs and 4 landings and end their duty at 18:15, i.e. after 12.45 hours. The UK rules, which govern 20% of the EU’s aviation market, allow for no more than 9 hours. ECA, representing European 38.600 pilots, strongly rejects these rules and calls on the EU Institutions to promote science-based safety rules to protect Europe’s travelling public”.
ETOPS og 787
Særdeles alvorlig dette her.
Denne artikkelen i Seattle Times er foruroligende: http://tinyurl.com/29f2tqk Det antydes at de regler som gjelder for å fly tomotors fly over øde områder kan få betydelige konsekvenser for B787. Her følger et utdrag av artikkelen:
Any limitation on Boeing's ability to win an FAA rating to fly the 787 Dreamliner long distances over water could be a big liability for the aircraft, analysts say.
Extended-range Twin-engine Operational Performance Standard, or ETOPS, is a certification required by the Federal Aviation Administration to allow twin-engine passenger aircraft to fly long distances away from airports, usually over oceans. The concept is that the aircraft, and its systems, are reliable enough to guarantee the aircraft can reach an airport within 180 minutes or 240 minutes, depending on the level of certification, even with only one engine working.
The ETOPS issue was raised by a Seattle Times story on the 787's problems. The Times reported that John Hickey, the FAA's deputy associate administrator for aviation safety, warned Boeing that problems with the 787's Rolls Royce engines and the plane's electrical systems could jeopardize its certification.
"It's a serious concern in my opinion. Without extended ETOPS rating, the 787 doesn't make any sense for its customers," said Hans Weber, president of Tecop International Inc., a San Diego aviation consultancy. "It's intended to be a long-haul aircraft, and this goes to the very heart of the 787's utility."
In the Times story, Dreamliner program director Scott Fancher downplayed the problems, and said Boeing will "fully address" the FAA's concerns.
Weber agreed that the issues withe the engines and the electrical system raise the bar for Boeing in its quest for ETOPS certification for the 787.
"For ETOPS, a very important requirement is to demonstrate systems reliability and redundancy, " he said. "The failure of the electrical system was by itself not so much a problem, but the way the system responded to it, by not switching to alternative electrical power the way it was supposed to - that puts into question the ability of the electrical system to function under ETOPS."
Aerospace analyst Scott Hamilton, president of Leeham Co. LLC in Issaquah, said the situation Boeing faces with the 787 is much more demanding than with the earlier twin-jet 777, which was certified "out of the box."
"It's very worrisome," Hamilton said. "Boeing is going to have to demonstrate that following the Rolls Royce Trent failure, and the electrical fire, that systems are reliable before they grant ETOPS."
He added that the November electrical control panel fire, and the engine problems, put Boeing on the defensive.
"I would say they're working under another challenge, that obviously they'd prefer not to have," he said.
Foto: Per Gram
Denne artikkelen i Seattle Times er foruroligende: http://tinyurl.com/29f2tqk Det antydes at de regler som gjelder for å fly tomotors fly over øde områder kan få betydelige konsekvenser for B787. Her følger et utdrag av artikkelen:
Any limitation on Boeing's ability to win an FAA rating to fly the 787 Dreamliner long distances over water could be a big liability for the aircraft, analysts say.
Extended-range Twin-engine Operational Performance Standard, or ETOPS, is a certification required by the Federal Aviation Administration to allow twin-engine passenger aircraft to fly long distances away from airports, usually over oceans. The concept is that the aircraft, and its systems, are reliable enough to guarantee the aircraft can reach an airport within 180 minutes or 240 minutes, depending on the level of certification, even with only one engine working.
The ETOPS issue was raised by a Seattle Times story on the 787's problems. The Times reported that John Hickey, the FAA's deputy associate administrator for aviation safety, warned Boeing that problems with the 787's Rolls Royce engines and the plane's electrical systems could jeopardize its certification.
"It's a serious concern in my opinion. Without extended ETOPS rating, the 787 doesn't make any sense for its customers," said Hans Weber, president of Tecop International Inc., a San Diego aviation consultancy. "It's intended to be a long-haul aircraft, and this goes to the very heart of the 787's utility."
In the Times story, Dreamliner program director Scott Fancher downplayed the problems, and said Boeing will "fully address" the FAA's concerns.
Weber agreed that the issues withe the engines and the electrical system raise the bar for Boeing in its quest for ETOPS certification for the 787.
"For ETOPS, a very important requirement is to demonstrate systems reliability and redundancy, " he said. "The failure of the electrical system was by itself not so much a problem, but the way the system responded to it, by not switching to alternative electrical power the way it was supposed to - that puts into question the ability of the electrical system to function under ETOPS."
Aerospace analyst Scott Hamilton, president of Leeham Co. LLC in Issaquah, said the situation Boeing faces with the 787 is much more demanding than with the earlier twin-jet 777, which was certified "out of the box."
"It's very worrisome," Hamilton said. "Boeing is going to have to demonstrate that following the Rolls Royce Trent failure, and the electrical fire, that systems are reliable before they grant ETOPS."
He added that the November electrical control panel fire, and the engine problems, put Boeing on the defensive.
"I would say they're working under another challenge, that obviously they'd prefer not to have," he said.
Foto: Per Gram
B737 selger som varme wienerbrød....
Boeing ser for seg 50 maskiner i måneden.
Det som nå planlegges er 42 i måneden, 41 passasjerfly og én P-8A Poseidon. Vice President i Boeing Airplane Co, Nicole Piasecki, har i et møte med arbeidstakerne i forrige måned, fortalt om planene vedr. nye motorer og ytterligere oppgradering av NG 737. Utsiktene mot 50 i måneden ligger i kortene siden etterspørselen hele tiden øker, sier hun. Nå ser Boeing på utvidelse av fabrikken i Renton like sørøst av sentrum i Seattle. Flyoperativt Forum og undertegnede er invitert over for å se på både Renton aktiviteten og på byggingen av de store flyene ved Everett nord for byen. Sjekk ut 737 historien her: http://tinyurl.com/2bn3n8
Det som nå planlegges er 42 i måneden, 41 passasjerfly og én P-8A Poseidon. Vice President i Boeing Airplane Co, Nicole Piasecki, har i et møte med arbeidstakerne i forrige måned, fortalt om planene vedr. nye motorer og ytterligere oppgradering av NG 737. Utsiktene mot 50 i måneden ligger i kortene siden etterspørselen hele tiden øker, sier hun. Nå ser Boeing på utvidelse av fabrikken i Renton like sørøst av sentrum i Seattle. Flyoperativt Forum og undertegnede er invitert over for å se på både Renton aktiviteten og på byggingen av de store flyene ved Everett nord for byen. Sjekk ut 737 historien her: http://tinyurl.com/2bn3n8
Air Methods AS350 havarert
Ifølge flygeren stoppet motoren i 200 fot. HEMS er på nytt i fokus selv om alle tre ombord overlevde. Dette er en en-motors modell, og dersom en skal følge IFALPA`s Policy, så skal helikoptre som er engasjert i kommersiell virksomhet ha to flygere og to motorer. Dersom en motor stopper, så skal den andre gi "true single engine performance".
Treningsavdelingen til CHC Helikopter Service er solgt
Det kan være at da Helikopter Service AS ikke tok skrittet med å investere i en Super Puma Mk II simulator for ca 10 år siden, la veien åpen for salg. Det ble bl.a. skyldt på at Eurocopter ikke ville selge patentrettigheter til det norske selskapet, men at de selv syslet med tanken om å opprette sin egen LII simulator i Frankrike. Et annet moment kan være at HS faktisk krevde garantert inntjening fra dag én, noe som var et umulig krav. Nå ønsker vel det amerikanske First Securities å demonstrere for sine investorer at de viser handling, og selger treningsavdelingen med 34 ansatte til simulatorbyggeren og treningsfirmaet CAE. Hva som skjer videre er usikkert. Det har lenge vært syslet med planer om et treningssenter på Sola med moderne helikoptersimulatorer, også for NH90. Jeg tipper at planene er utsatt inntil en ser hvilket redningshelikopter som blir valgt. Med den store 10-års kontrakten som Statoil ga til Bristow Norway nylig, så følger også et krav om simulatortrening. En level D simulator for S-92A skal ifølge ryktene legges til Sola. Det ville vært naturlig at CHC investerte i en slik, også fordi selskapet selv flyr mange maskiner av typen. Nå er saken uklar og de ansatte ved denne særdeles gode treningsavdelingen går en usikker fremtid i møte. Logoet over ble endret til CHC Helikopter Service i oktober. Bildet viser en S-61N under trening på Sola før HS fikk simulator. Dette er våren 1977. Instruktør er Ivar Pettersen. Elev er Tor Hansson, senere Braathens og SAS. Foto: Per Gram
mandag 20. desember 2010
Kina nok en gang
Husker du at USA pøste på med Redeye Man Portable Air Defense raketter til Mujahedeen da de kjempet mot Sovjet? Sjekk ut denne linken og se på videoen: http://tinyurl.com/398hzlr Det som skjer nå er at Kinas interesse for etablering innen forskjellige forretningsområder i Afrika, nå også eksporterer topp moderne Manpads til Sudan. I siste AW&ST rapporteres det at Kina aktivt utstyrer land som er imot NATO med slikt utstyr. Vi snakker om varianten 9K38 Igla som en ikke kan avlede med flares. Spredning av disse rakettene er særdeles bekymringsfullt.
Kollisjoner på trafikkområdet
Det er rapportert svært mange slike hendelser den siste tiden; fly som blir påkjørt av servicekjøretøy. Den siste av en viss dimensjon får en vel si, skjedde på Torontos Person Intl Airport forleden da en Emirates A380 ble skadet av en cateringbil. Skaden på en vinge er såpass omfattende at det kan ta et par måneder å reparere den. Foto: AvWeb Flash
Ashcrash
Et nytt ord dukket opp, kanskje i en morbid sammenheng: Flyet, en Cessna 182, tok av fra en flyplass i New Jersey, men havarerte like etter avgang. De to ombordværende er tildels alvorlig skadde. Flyet skulle på et oppdrag som gikk ut på å spre aske etter en avdød over jaktområdet han frekventerte. Nå havner flyet på the ashyard ser det ut til. Flyet tilhørte altså et firma som har spesialisert seg på denslags oppdrag.
søndag 19. desember 2010
Flymotorfabrikanten Teledyne Continental blir kinesisk
Vel, kanskje noe overdrevent å kople dette mot meldingen under, men allikevel...... Jeg regner fremdeles med at politikerne her og i andre land, f.eks. UK, ser en viss utvikling her eller tror de at alt er et spill for galleriet? Itte vet je.... Sjekk http://tinyurl.com/29bhqxq
Can you see the runway yet?
Bildet fra AP sier ganske mye om forholdene akkurat nå. Snø har vi hatt så lenge som det har vært flyging. Allikevel så stopper dette hundretusenvis av passasjerer i å nå sine destinasjoner. Dette gjentar seg hvert år, og ingen kan stoppe snøen. Husk reiseforsikring.....
Kinesisk hangarskip?
Bildet er neppe representativt. Det viser Moskva klasse helikopterhangarskip tatt i 1972 av undertegnede. Kina ser nå ut til å forberede seg på hangarskipsoperasjoner etter at de kjøpte et Ukrainsk hangarskip for noen år siden. Nå bygger de flystriper som ser ut til å bli rigget for katapulter. Financial Times spekulerer i dette og antyder at Kina ønsker herredømme på havene. Sjekk http://tinyurl.com/33cxrwq hvor du kan få gratis info fra avisen.
lørdag 18. desember 2010
C-27J Spartan med utstyr for å detektere Improvised Explosive Devices
Jeg har nevnt tidligere Beech 200 som har utstyr ombord som kan detektere IED. Nå har en norske APC kjørt på en slik bombe uten at noen ble drept. Allikevel så er slike innretninger antakelig den største trusselen mot sikkerheten til norske soldater i Afghanistan. Spartan har utstyr som kan jamme bomber som settes av med mobiltelefoner eller andre typer sendere. Thales har utviklet systemer som ser slike nedgravde bomber i veikanten. Slikt utstyr kan også benyttes av ubemannede fly, men ikke slike små maskiner som Norge har bestilt. Norge må derfor kikke litt i produksjonsmanualene til UAV produsentene for å finne utstyr som er av et annet kaliber enn det vi nå har kjøpt inn.
Ny forsinkelse: Sikorsky to år etter med Cyclone
Canadiske myndigheter er nå i kontakt med Sikorsky for å diskutere en mulig kompensasjon for sine CH-148 Cyclone som skal ta over etter Sea Kings på fartøyene. Som rapportert tidligere så er det ikke fullverdige maskiner som er levert hittil.
Helikopterforsinkelser
NH90 leveres 6 år for sent til Norge. S-76D ligger et år etter planen, og Mi-38 nær 7 år etter planen.. Først nå fløy andre prototype av dette middels tunge helikopteret. Det skyldes angivelig mangel på passende motor i Russland og den økonomiske krisen. Foto: Russian Helicopters
Ubemannede helikoptre til Afghanistan allerede til neste år
Forsvaret i USA har tildelt store kontrakter til både Boeing med A160T Hummingbird, og Northrop Grumman med Kamans K-Max for å gjøre klart for helikoptre som skal kunne levere materiell og utstyr til troppene deres. Dette har ligget i kortene lenge.Kontrakt3n gjelder to maskiner fra hver leverandør samt tre bakkestasjoner. Bildet viser en Boeing Hummingbird.
16 Harriers flyr mot skraphaugen....
Denne formasjonen fløy over The Midlands forleden dag, retning The Boneyard. Tillat meg å antyde at dette virker noe prematurt. For meg synes det som om enkelte land i Midt Østen og i Asia ikke akkurat overbeviser med retorikk og handlinger som virker å ha fredlige hensikter. Men så er jeg heller ikke politiker på høyt nivå som helt sikkert vet hva vi kan vente oss de neste decennier..... For å opprettholde en viss kunnskap om å fly til og fra hangarskip, så skal flygere fra Royal Navy fly hos USN inntil deres eget hangarskip av Queen Elisabeth klassen med F-35C er klart om 10 år.
torsdag 16. desember 2010
Boeings Phantom Ray på tur
Dette ubemannede flyet i kategorien UCAV, skal ristes litt før det flys fra St. Louis til Edwards for videre testing. Dette er første gang denne spesielle utgaven av B747 flyr noe annet enn Space Shuttle. Phantom Ray har 50 fots vingespenn og er 32 fot lang.
100-års jubileum for US Naval Aviation
Dette kan vi ikke la gå upåaktet hen! På Flyoperativt forum 2011 vil vi få en presentasjon av høydepunkter gjennom disse 100 årene av LCDR Chris Anderson (“Catfish”) som stilles oss til rådighet av US Embassy i Oslo. Han er ikke målbundet av Wikileaks!
S-76D: På`an igjen!
Undertegnede mente å ha på vist en uforklarlig stopp i S-76D prosjektet. Da IFALPA skrev at nå skal den første produksjonsmodellen bygges, så ble akkurat det sagt fra Sikorsky for over to år siden. Etter å ha undersøkt dette så får jeg greie på at prosjektet, som er privatfinansiert, fikk for lite økonomisk støtte til å følge den opprinnelige planen som antok at FAA sertifisering vile komme i år. Da den første prototypen fløy første gang 7. februar 2009, så ble det oppdaget et uheldig aerodynamisk fenomen ved at eksos ble trukket inn i luftinntakene til motorene og forårsaket kompressorstall. Bækk tu the dråing bård for redesign. Nå er alt på stell igjen. Maskinen har et rotorsystem a la Boeings Hummingbird, altså variable speed. Det vil bidra til lavere støy. Du husker kanskje TV serien Blue Thunder fra 1983? Foto: Sikorsky
Tara Air vrak funnet - 22 omkom
Twin Otteren fra Tara Air forsvant under en flyging fra en by øst i Nepal til Kathmandhu i går. Vrakrester ble observert i dag og det ble konstatert at det var den savnede maskinen. Norske flygere har operert i området for en del år siden. Deres opplevelser ble referert i Cockpit Forum. Det er uten tvil en særdeles utfordrende form for flyging. Det kan nevnes at den nye utgaven av maskinen som produseres av Viking i Canada, selger godt. Foto: Curt Lewis
onsdag 15. desember 2010
Smoother ride i Sikorsky S-92A
I følge Aviation International News har Sikorsky i samarbeid med firmaet Lord og US Army`s Aviation Applied Technology Directorate, utviklet et system som er basert på montering på selve rotor hub`en, altså øverst på rotormasten. Rigg testing er nå avsluttet og systemet er veldig lovende. Det betyr en mulighet for å ettermontere dette og fjerne dagens system som er montert i eller nær cabinveggene. Nå vil en ta ondet ved roten, så og si. Det ventes å være sertifisert i 2015, men først skal det flys montert på en Black Hawk eller S-92A sent neste år eller tidlig i 2012. Helicopter flying could be jet smooth, står det å lese. Sjekk
http://tinyurl.com/33u4z7z
http://tinyurl.com/33u4z7z
mandag 13. desember 2010
Airbus: Behov for 26 000 nye fly frem til 2029
Flyoperativt Forum tar for seg seleksjon og trening av nye flygere som trengs for å bemanne disse flyene. Behovet drives av en utskifting av eldre materiell med med eco-vennlig utstyr i eksisterende marked, men også maskiner til nye markeder, til lav-kost selskaper i spesielt Asia og til å dekke den markedsliberalisering og kapasitetsøkning en ser på eksisterende ruter. Dette i følge Airbus` Global Market Forecast. Spørsmålet er hvordan man finner The right stuff!