torsdag 31. mars 2011

Superuflaks for Sun & Fun i Florida

Ikke mye sun eller fun: en tornado blåste igjennom i morges og ødela for millioner av dollar. En bygning kollapset og 70 er innesperret. Sjekk http://tinyurl.com/48vd56p

Nye MANPADS oppdaget i Libya

Man Portable Air Defence System av typen SA-24 (se bildet) er observert montert på lastebiler tilhørende Gaddafistyrkene. Raketten er særdeles vanskelig å jamme. Det er altså ingen walk in the park å fly der nede. Det er heller ikke uten grunn at det er så lite fly å se i luften på nyhetsvideoer om dagen. Foto: Wikipedia

Virgin Galactics SpaceShipTwo nærmer seg launch

Et sted i Mojaveørkenen gjøres nå Bransons Virgin Galactic klar for launch av SpaceShipTwo løftet av WhiteKnightTwo til 50 000 fot hvor den tenner rakettene og farer til 350 000 fot med betalende passasjerer. Sjekk BBC`s video hvor de har vært på besøk over there: http://tinyurl.com/6jdwmxx
FAA ligger iallefall på linje med utviklingen og har opprettet et rom-kontor: http://tinyurl.com/ybxadkq

GE Capital investerer i twin aisle fly

General Electric Capital Aviation Services har skrevet en kontrakt med Boeing på 10 B777-300ER’s verdt omtrent 2,8 milliarder dollar. Til dags dato har GECAS bestilt ikke færre enn 53 B777 hvorav 41 er -300 versjonen. Norman C. T. Liu, GECAS president og CEO sier at dette er for å tilfredsstille etterspørselen av langdistansefly. Foto: Air Canada

Kjos`ern med slavekontrakt på Helsinki basen som åpner i dag

Gjennom selskapet Runway International i Estland, søker Norwegian etter cabin crew. I betingelsene synes følgende å fremgå:
7. Incapacitation and Death

7.1 If, during the terms of this agreement, the Employee shall be incapacitated through accident, ill- health or otherwise prevented from efficiently performing his duties thereunder, then should any period of such incapacity extend for 3 consecutive days or more (being days the Employee would otherwise have been roistered for duty) or for a total of 5 such days in any period of two months, then
7.1.1the Employer shall not be liable to make payment of salary to the Employee in respect to the total duration of any such periods of incapacity and
7.1.2the Employer shall be entitled to terminate this Contract by notice in writing to the Employee.

En kan få sparken etter 3 dagers sykdom slik jeg leser dette. I tillegg så skal den ansatte dekke det som anses som arbeidsgivers driftsutgifter; å holde sertifikatene vedlike, medisinsk sjekk, sertifikattapsforsikring samt å betale for pass og adgangstegn. Særdeles oppsiktsvekkende, men det plasserer selskapet i en klasse for seg ser det ut til.
En annen sak som jeg leser på PPRUNE:  Saken diskuteres nå på Pprune.org hvor det også kommer frem at Kjos holder pilotforeningen ansvarlig hvis de stikker kjepper i HEL-hjulene, og foreningen trues med dagbøter opp mot 1 million kroner. Dette skjer hvis DY må wetlease andre selskaper til å fly produksjonen. Ikke en delikat sak, men absolutt en sak foreningen må kjempe for å verne om egne arbeidsplasser da det sies at Kjos også vil bruke de kontraktsansatte på de andre basene ved behov. 
ARPI Aviation synes å bidra til rekrutteringen av personell til Norwegian. Firmaet ARPI har hovedkontor i Sandvika, med kontorer i Polen og Estland. Du finner dem på http://aviation.arpi.no/en/contact.html De har vært involvert i følgende: http://tinyurl.com/2zfjjs som er sakset fra NRK.
Dette blir den store testen for Norwegian Flygerforening.

onsdag 30. mars 2011

Grete Faremo på nattlig besøk hos jagerflygerne

Natt til i dag var hun på Souda Bay basen på Kreta og fortalte mannskapene hvor fornøyd hun var med reaksjonstiden. Samme som Stoltenberg sa i Bodø altså. Vel, jeg vet ikke hvorfor Norge reagerte så sent som vi gjorde, men vi lå langt etter danskene. Trøsten er jo at svenskene ligger etter oss.... Alt har vel sammenheng med når vi ble bedt om å sende styrker, men jeg har problemer med å tro at Norge ble bedt om assistanse flere dager etter danskene.

T-28 havari nær flyplass i Florida

Det var en T-28 Trojan som fikk våte føtter etter motorhavari. Dette skjedde under et airshow i forbindelse med et bilrace ved St. Petersburg flyplass. Flyet kalles "warbird", men det må isåfall være Korea- eller Vietnamkrigen det siktes til. Maskinen fløy første gang i 1949 og var ment som etterfølgeren til T-6 Texan eller Harvard som mange kjenner den som. Noen få norske flygere fløy Trojan i forbindelse med utsjekk rett på F-5 i USA. Mange fløy Harvard i Canada. De to ombord i flyet du ser på videoen kom fra det med livet i behold. Sjekk http://tinyurl.com/63xtgt9

8 JAS Gripen til Libya

Maskinene tas fra Blekinge Flygflotilj og sorterer under Nordic Battle Group, skriver Dagens Nyheter i dag. I lederartikkelen i dag støttes oppdraget, og anmodningen fra NATO om å sende maskinene som skal støtte FN. Anmodningen kom mandag, og NATO fikk et betinget positivt svar. Regjeringen fremla saken for Riksdagen i går etter en regjeringskonferanse. Flygerne ved F-17 er klare for skarpe oppdrag, står det å lese. Foto: Dagens Nyheter

tirsdag 29. mars 2011

Dumaen har sagt ja til ny grenselinje med Norge

Det betyr konsekvensutredning av Barentshavet etter godkjennelsen fredag. Det antas at det er store oljeforekomster i området vi her snakker om, den tidligere gråsonen. Det blir en utfordring for bl.a. redningstjenesten. Det er store avstander fra basen i Longyearbyen og Banak til grenselinjen. Sistnevnte base bør flyttes til Hammerfest mens Banak får ambulansetjeneste med helikopter av typen AW139 eller EC145 med heis og redningsmann. Russerne har sparsomt med utstyr i området. Justis- og politidepartementet vil orientere Flyoperativt Forum om prosessen mot valg av nytt helikopter på forumet den 3. mai. Foto: Per Gram

mandag 28. mars 2011

Gratulerer til SAS som startet opp til NY kl 1110 fra OSL i dag!

SAS: Vi gjenåpner direkteruten fra Oslo til New York!
F.o.m. 28. mars flyr vi igjen daglig, med avgang kl. 11.10. Flyruten vil opereres med A330-300 som tilbyr brede seter med god plass til bena, god mat og drikke, service av høy kvalitet og god underholdning om bord! Du kan velge mellom tre klasser: Economy, Economy Extra og Business.

Direkteruten fra Oslo til New York gir norske SAS-passasjerer mer enn 40 mulige ruter videre fra The Big Apple til resten av Nord- og Sør-Amerika med SAS alliansepartnere. Foto: SAS

Bombingen av mål i Libya med B2

Var det en eller to refuellinger over Atlanteren? Vel, artikkelen svare ikke på det, men maskinen kan klare seg med kun en refuelling for å nå et hvilket som helst mål i verden. Sjekk ut http://tinyurl.com/68ykhny

søndag 27. mars 2011

Forsvarets video fra F-16 angrep den 26.

Tja, håper flygeren vet hva han siktet på, for videoen er sannelig den dårligste jeg har sett. Å legge ut denne skaper iallefall tvil om målvalget. Sjekk http://tinyurl.com/5vpzwjq Foto: Forsvaret

lørdag 26. mars 2011

Nytt trafikkreguleringssystem på Gardermoen

Fra NF: Flyr du på OSL? Nå braker det løs!Mye har vært sagt og skrevet men nå kommer endelig resultatet: Den 7. april 2011 implementeres et nytt trafikkreguleringssytem i Oslo TMA (Termial Manoeuvring Area). Systemet er basert på Point Merge System (PMS). Intensjonen er bl.a. å oppnå mer optimale inn- og utflygings-profiler. Eventuell venting skal foretas høyt oppe og langt ute. Når man først blir klarert inn til ”sekvenseringsleggen”, skal maksimal venting bestå i å følge denne buen inntil man blir klarert til ”merge point” og mottar innflygingsklarering. Radarleding i lave høyder er ikke ment å finne sted.  Sjekk Avinors brosjyre her: http://flyger.no/arkiv/filer/ANSPbrosjyreendelegversjon.pdf

Manx2 ulykken ved Cork

Har du hørt begrepet "virtual airline"? I dette tilfellet var det et spansk selskap som satt på Air Operator`s Certificate, et annet selskap som solgte billettene (Manx2) som er basert på Isle of Man, og et tredje selskap, også et spansk, som stilte fly med besetning til rådighet for billettselgeren. Ikke nok med det, men kapteinen var nettopp sjekket ut som kaptein og styrmannen som fløy var nettopp ansatt. Minima var 200 fot for innflygingen. I 100 fot kalte kapteinen ut "go around" hvoretter et varselhorn lyder, antakelig stall warning, og flyet havarerer. 6 omkom.

fredag 25. mars 2011

Hotte våpen brukt i krig

Norske F-16 skjøt i dag laserstyrte raketter mot pansrede kjøretøy og tanks i Libya.  Som du har sett på TV så har Gaddafis soldater MANPADS, altså raketter som kan bæres og skytes av en person mot fly. Norge inngikk en kontrakt i fjor med et selskap, Cassidian,  som skal levere detektorer og automatisk sette av countermeasures. Det er betryggende, og jeg håper systemet er installert i våre 6 maskiner. Bilde viser installasjonen på en dansk F-16. Foto: Cassidian

Fatigue the ATC way

Onsdag, under the graveyard shift, altså etter midnatt, vardet ikke råd å nå den ene personen som har vakt i tårnet på Washingtons Reagan National Airport. Dette varte i 20 minutter. Selv om en ikke vet nøyaktig hva som skjedde, det har skjedd før at flygelederen har låst seg ute, så antas det fra flere hold at flygelederen sov. De samme kilder sier at det er tøffe tak nå som flygeleder i USA generelt. Saken får jo stor oppmerksomhet all den tid dette skjer mindre enn 4km fra Det Hvite Hus. Flygelederen innrømmer nå at han sovnet og at han hadde hatt fire påfølgene vakter på midnattskiftet. Sjekk fatigue debatt på http://tinyurl.com/5wcnrvq Foto: Curt Lewis

Mangelfull opplæring

Seleksjon og trening står på programmet til Flyoperativt Forum om 5 uker. Nå ser vi at en motorisert hangglider rotet seg inn i kontrollert luftrom uten å fortelle noen om at han var på vei. Store driftsforstyrrelser oppsto på Gardermoen, noe som er veldig kostbart. Det blir det trouble av. OK, det er lov å fly uten radio, men reglene for dette er klare. Er det noe disiplinærutvalg i NLF? Bildet viser den rakettdrevne Icarus V. Foto: Wikipedia

Fifi comes to town

Det er 16 år siden en B-29 ved navn Fifi viste seg offentlig. Det er den eneste luftdyktige maskinen som nå har gjennomgått en 4 års renovering. Jeg har skrevet om henne før, men nå er det bestemt at hun skal vise seg på Whitiman Field, altså Oshkosh i juli. Sjekk ut: http://tinyurl.com/4wakmt7 Foto: CAF

Nytt fra Avinor i dag

Mot storallianse innen nord-europeisk luftromskontroll

Fredag 25. mars ble leverandørene av lufttrafikktjenester i Norge, Sverige, Danmark , Finland, Island, Estland, Latvia, Irland og Storbritannia enige om å utvikle et rammeverk for å finne områder hvor partene kan utvikle et forpliktende samarbeid, med sikte på en framtidig allianse. Målet å etabler én stor luftromsblokk som vil gi postive effekter for både klima, økonomi, sikkerhet og kapasitet.

DC-8 Short Take Off i Vietnam 1969

Historien er som følger:
I 1969 var en Seaboard World DC-8 på innflyging til 17L på Da Nang. Flygeren så en flyplass og landet på Marble Mountain Air Facility som hadde en 3 300 fot lang bane, altså ca 1000m. Plassen var base for helikoptre og OV-10 Bronco. Hendelsen ble ikke filmet, men det ble forberedelsene til short field take off og selve avgangen. DC-8 var blant de største flyene på den tiden. Det har i årenes løp vært mange slike feillandinger. I mitt nærområde er det vel den USN P-2 Neptune som skulle til Sola og landet på Forus som er mest kjent. Sjekk ut http://tinyurl.com/4znu7bv Arkivfoto
Forresten, Seaboard World var involvert i en annen hendelse året før da det rotet seg inn i Sovjetisk luftrom ved Kurilene med fullt fly av soldater som skulle til Vietnam. Flyet ble tvunget til å lande og ble i Sovjet et par dager mens russerne koste seg over dette.

Garmin lanserer drømmeutstyr for GA

Iallefall så ser det slik ut. Mange har ventet på denne touch screen FMS`en i lengre tid. Sjekk ut http://tinyurl.com/4o2efmb

torsdag 24. mars 2011

Redningstjenestens Personalforening på hugget

De reagerer meget sterkt over at redningshelikoptrene skal brukes i redningsøymed i det ene øyeblikket, for å fly soldater eller politi i det neste. Vel, dette likner på Alta aksjonen hvor skvadronsjefen ved 330 skv nektet å fly politi. Sivile helikoptre ble satt inn i stedet. Nå ser vi en sammenblanding av sivile mot semimilitære/militære roller. Sammenblandingen er og har alltid vært åpenbar, men mer nå som drift av redningstjenesten skjer over et sivilt budsjett, mens mannskapene og helikoptrene er militære og står under militær kommando. Helikoptre som er utrustet for anti terrorvirksomhet må ha utstyr for egenbeskyttelse, noe som vil ta plass og veie en del. Det kan dermed gå på bekostning av helikopterets ytelser i kritiske situasjoner. Jeg er veldig skuffet over at dette ikke var tydelig for RPF da innstilingen om NAWSARH kom i 2005. De en så der var et militært helikopter med redningsmuligheter.

Norcopter med kontrakt for Nordsjøflyginger

Stavanger Aftenblad melder i morges at det lille selskapet med 7 ansatte, har fått en kontrakt med rederiet Teekay Shipping Norway om flyging til deres fartøyer og bøyelastere. Teekay opererer 151 fartøyer og frakter 10% av verdens oljerelatert transport. I Norge opererer de også FPSO`er (Floating Production, Storage and Offloading) f.eks. Petrojarl Varg. Norcopters siste regnskap var minus 1 mill, så denne kontrakten er nok kjærkommen. Daglig leder er Thor Gunnar Johansen, tidligere Boeing. Kontrakten skal flys med en EC145 som tilhører selskapet Otium. Den tar 8 pax. Foto: En planespotter på Sola

onsdag 23. mars 2011

NTSB`s Most Wanted List

Det amerikanske organet NTSB, tilsvarende vårt Statens Havarikommisjon for Transport, har levert en oppdatert liste til FAA, tilsvarende vårt Luftfartstilsyn, over elementer innen flysikkerheten som kan bedres. Her er listen:
Aviation : The Federal Aviation Administration should:


Improve Oversight of Pilot Proficiency
• Evaluate prior flight check failures for pilot applicants before hiring.
• Provide training and additional oversight that considers full performance histories for flight crewmembers  demonstrating performance deficiencies.
 
Require Image Recorders
• Install crash-protected image recorders in cockpits to give investigators more information to solve complex accidents.

Improve the Safety of Emergency Medical Services (EMS) Flights
• Conduct all flights with medical personnel on board in accordance with stricter commuter aircraft regulations.
• Develop and implement flight risk evaluation programs for EMS operators.
• Require formalized dispatch and flight-following procedures including up-to-date weather information.
• Install terrain awareness and warning systems (TAWS) on aircraft used for EMS operations.

Improve Runway Safety
• Give immediate warnings of probable collisions/incursions directly to flight crews in the cockpit.
• Require specific air traffic control (ATC) clearance for each runway crossing.
• Require operators to install cockpit moving map displays or an automatic system that alerts pilots when a takeoff is attempted on a taxiway or a runway other than the one intended.
• Require a landing distance assessment with an adequate safety margin for every landing.

Reduce Dangers to Aircraft Flying in Icing Conditions
• Use current research on freezing rain and large water droplets to revise the way aircraft are designed and approved for flight in icing conditions.
• Apply revised icing requirements to currently certificated aircraft.
• Require that airplanes with pneumatic deice boots activate the boots as soon as the airplane enters icing conditions.

Improve Crew Resource Management
• Require commuter and on-demand air taxi flight crews to receive crew resource management training.

Reduce Accidents and Incidents Caused by Human Fatigue in the Aviation Industry
• Set working hour limits for flight crews, aviation mechanics, and air traffic controllers based on fatigue research, circadian rhythms, and sleep and rest requirements.
• Develop a fatigue awareness and countermeasures training program for controllers and

those who schedule them for duty.
• Develop guidance for operators to establish fatigue management systems, including a methodology that will continually assess the effectiveness of these systems.

Oversikt over koalisjonsstyrkene som deltar i kampanjen

Sjekk http://tinyurl.com/4mylrlc Her er det meste, men ikke danske og norske F-16. Merk deg at Nimrod er med. Det ser ikke ut til å bli noen sydentur på Andøya folket, altså 333 skvadron. Der er det forresten orkan i kastene akkurat nå. Det er økende skepsis til hele opplegget og hvordan dette skal takles på bakken etterhvert. Det pekes bl.a. på at den verste massakren i Europa etter krigen, den i Srebrenica, skjedde under en "no fly zone". Etter Gaddafis tale i går kveld var det eksplosjoner å høre rundt Tripoli. Bildet viser en E-3 Sentry, Airborne Warning And Control System, sakset fra BBC. OTAN står for Organisation du Traité de l'Atlantique Nord. I spørretimen i Stortinget i dag er det også diskutert kommandoforholdet, altså overføring av det operative ansvar fra USA`s Afrikakommando til NATO. Det er vel veien det kommer til å gå.
Jeg ser nå på CNN at de to som skjøt seg ut fra F-15E ble hentet av to V-22 Osprey, støttet av CH-53 Super Stallions fra amphibious assault ship USS Kearsarge, som befinner seg omtrent 160km utenfor Libya. Listen du finne på linken er altså mangelfull. Foto under av V22: Per Gram

 

tirsdag 22. mars 2011

Norske F-16 gjøres klar for oppdrag inne i Libya

Det meldes i kveld at flyene våre som er forlagt på basen Souda Bay på Kreta, nå skal gjøres klare for offensive oppdrag inne i Libya, akkurat slik som andre fly som er med på kampanjen. Det er også forlydener om at flere arabiske land vil slutte seg til koalisjonen. Qatar kom med en C-17 (bildet) og en avdeling jagerfly. Gaddafi holdt i kveld en tale til folket fra Tripoli, noe som åpenbart var ment å styrke moralen til sine støttespillere. Robert Gates møtte i dag Medvedev i Moskva, og han er åpenbart frustrert over at "noen" i Kreml synes å lytte mer til Gaddafi og hans propaganda enn de fakta som ligger på bordet. Foto: Airplane Pictures

Siste fra CNN kl. 1205:

U.S. military confirms U.S. fighter jet crashes in Libya, says one crewman recovered, one "in process of recovery."  
Mer info etterhvert vedr. type fly og omstendighetene forøvrig.

Kl 1210: En F-15E Strike Eagle er skutt ned øst i Libya. Gaddafis TV sier at de har skutt ned en Phantom! Et besetningsmedlem er tatt vare på, men den andre har landet i opprørsland og skal nå unnsettes. BBC sier at det ikke er grunn til å tro at flyet ble skutt ned, men måtte kræsjlande av andre årsaker. Foto: Wikipedia og BBC


Luftmilitært Samfund avd. Rogaland


Foredrag om Flyrekognosering under den kalde krigen og nå - ved Knut Lande.
Dette skjer på Quality Airport hotell Sola, onsdag den 23. mars kl 19. Gratis adgang og servering av kaffe og noe annet. Om det blir mye Orion snakk vet jeg ikke, men det var neppe noen som kom særlig nærmere russerne under den kalde krigen enn Orion. Det gjaldt fly, overflatefartøyer og undervannsbåter på og under havflaten. Bare for å nevne det.... Orion fikk forøvrig sin ilddåp akkurat under Cuba krisen, som blir et tema i Knuts foredrag.

An-12 Cub havarert i Kongo


Minst 14 er døde etter at et 4-motors fly av typen Antonov 12 havarerte under innflyging til byen Pointe-Noire i Republikken Kongo. Vitner observerte flyet i det det gjorde seg klart for landing, men så flyet plutselig svinge mot sjøen før det traff bakken i en forstad til byen. Samme flytype havarerte nær Brazzaville i 2009. Foto: Arkiv

Libya i dag


Illustrasjon og bilde er sakset fra BBC i dag. BBC viser imorges også filsnutter "where the Danes are flexing their muscles". Som du ser av illustrasjonen (klikkbar) så er danskene ansvarlig for det østlige området i Libya. Det fremkommer i dag som i går at aksjonen fortsetter, men at en forventer at USA skal gi fra seg det operative ansvaret til andre. Vel, slik uttrykte Obama seg flere ganger de siste dagene. Skal vi tro BBC, så velger danskene å fly mens norske F-16 står på bakken og venter på klarere kommandolinjer. Som vanlig så er slike konflikter egnet til å prøve ut taktikker og nye våpen i et reelt konfliktteater. Bildet viser en Mirage 2000 som vanligvis opererer ut fra Istres ved Marseille, men har fremskutt base på Corsica. Den er rigget for å kunne fly et stykke. Italienerne ved 36 Stormo på Giaio del Colle ble operative på Typhoon II for to år siden, to år etter Grosetta gutta.  Disse flyene har bare en overvåkingsrolle fordi Berlusconi ikke er helhjertet innstilt på å støtte operasjonene før det er klart at dette er en NATO operasjon. Med andre ord, flyene fra Qatar kan derfor risikere å bli satt på sidelinjen. For 3. natten på rad skytes det med antiluftskyts fra området rundt der en tror Gaddafi oppholder seg. De skyter helt på måfå, slik en har sett gjentatte ganger under konflikten.

mandag 21. mars 2011

Kina overvåker operasjonene i Sidra bukten

Det betyr Libya. Det tok sin fregatt bort fra Somalikysten, gjennom Suezkanalen og langs kysten til Libya for å overvåke evakueringen av kinesere. De er i et område hvor kinesiske marinefartøy aldri tildigere har operert. Videoen jeg nettopp har sett understreker det jeg har skrevet om Kina tidligere. Jeg har sakset den fra CNN, men jeg føler at den er såpass informativ at den passerer sensuren her. Sjekk http://tinyurl.com/67sncgg Bildet viser den kinesiske marines flagg.

Gaddafis nye taktikk: Å kjøre sivilister foran seg

4 Tornadoer fra RAF Marham måtte i dag gjøre vendereis da det ble oppdaget sivilister i målområdet. Entusiastiske tilhengere av Gaddafi, sikkert de som har mye å tape dersom han går av, befinner seg på steder som kan være prime targets for koalisjonsstyrkene. Det kan for den saks skyld også være militsia, men det vet man ikke. Vel, uansett en taktikk som kan skape vansker. Bildet er sakset fra BBC viser Gaddafis kommandosenter etter koalisjonens angrep i natt.

Boeing 747-8 Intercontinental fløy i går

Turen var på 4t og 25 minutter. Mark Feuerstein, han med nøkkelbåndet, og Paul Stemer fløy en tur uten overraskelser. Testprogrammet er på 600 timer. Launch customer er Lufthansa, og det er foreløpig 33 bestillinger inne. Boeing reklamerer med et interiør som i Dreamliner, og sammenlikner førøvrig ytelsene med forgjengeren - 400; 12% lavere kostnader, 16% bedre brennstofføkonomi, 30% lavere støy og 16% lavere Co2 utslipp per sete. Første levering av flyet blir i 4. kvartal. Akkurat nå skriver Boeing at Air China vil ha 5, avhengig av myndighetenes godkjennelse. Sjekk video på http://tinyurl.com/6xlsvpt Legg merke til en T-33 som farer forbi kameraet. Morsomt å se den hver gang Boeing foretar seg noe nytt. Foto: Airline Report

søndag 20. mars 2011

Operation Oddysey Dawn er i gang

I går kveld ble det skutt 112 krysserraketter fra en britisk og en amerikansk undervannsbåt samt fra USS Barry, en Arleigh Burke-class guided missile destroyer, i Middelhavet. De traff Gaddafis stillinger langs kyststripen og rundt byene. Nå er det ikke lenger snakk om en no fly zone, men en no war zone. Det betyr at det er fritt frem for å beskyte kjøretøy på bakken, slik franske Rafale alt har gjort. Minst tre Tornado GR4, se bildet over, fra RAF Marnham i Norfolk fløy 4800 km for å angripe Libya med Storm Shadow  kryssermissiler. Dette var 2400 km kortere enn de 18 amerikanske F-111 måtte fly i 1986 da de angrep Libya etter at Gaddafi hadde drept 3 amerikanse soldater på diskoteket La Belle i Berlin. Da kom flyene fra RAF Lakenheath og de fikk ikke fly over Frankrike eller Spania. Det var Operation El Dorado Canyon. Etter angrepet svarte Gaddafi som kjent med å sprenge to fly i luften, et over Lockerbie. Nå er det altså en norsk ex SAS flyger som flyr Gaddafis personlige jetfly. Det siste nå kl 12 er at byen Misrata er under angrep av Gaddafis bakkestyrker, og det rapporteres at byen antakelig vil falle i løpet av dagen. 3 B-2 stealth bombers som utførte angrepet etter å ha fløyet direkte fra sin base i USA, og 19 amerikanske jagerbomberfly er også med i angrepet på flyplasser i Libya. Danske F-16 rapporteres å være operative fra sin base på Sigonella på Sicilia. Først mandag vil jagerfly fra Bodø og Ørland fly sørover. Foto: RAF

SISTE: Etter kraftige eksplosjoner observert nær Gaddafis hovedkvarter kl 21, annonserte han på nytt våpenstillstand.

lørdag 19. mars 2011

338 skv. med 6 F-16 retning Libya. Støre: Norge er ikke i krig

Franske Rafale utførte i dag rekognoseringstokter over Libya og satte minst et kjøretøy ute av spill. Det ble så skutt 110 Tomahawk krysserraketter mot mål som tilhører Gaddafivennlige styrker. Så nå er det i gang da. Synd de ventet så lenge. Kanadiske F-18 landet på Prestwick i Skottland i morges etter refueling et par ganger over Atlanteren. En USN undervannsbåt passerte Gibraltar i morges. Den skjøt sikkert en del av kryssermissilene. Det blir vanskelig å skjelne venn fra fiende nå i urbane strøk. Små UAV`er kan bidra til et klarere bilde og litt større UAV`er kan benytte raketter i kirurgiske angrep. Foto: Raytheon

Boeing 747-8I gjennomførte taxi tests i går

Boeing vil ha en webcast i morgen kl 1745 norsk tid. Tipper at det betyr at første flyging med passasjerutgaven er rett rundt hjørnet. Taxitests inkluderte nosewheel lift off ved 90 kts. Sjekk flygerens nøkkelbånd hvor det står Jet Lag Club. Da må han ha besøkt klubben på Narita..... Der har de også fancy flight bag stickers og T-shirts. http://tinyurl.com/5rbevyj

Fly skutt ned i Benghazi

Billedserie akkurat vist på BBC viser et fly som blir truffet, det ser ut som en Su22 Fitter, og som så styrter i flammer. Flygeren skyter seg ut, men ser ut til å lande i eller veldig nær eksplosjonen etter flyet. Som ventet bryr ikke Gaddafi seg om sin egen våpenhvile. Han har muligens bare greid å kjøpe seg noen timer for å pøse på med bomber og granater over de sivile i Benghazi. Når kommer franskmennene og britene? Sjekk video fra BBC på http://tinyurl.com/4kwq8vj Bildet er sakset fra BBC

fredag 18. mars 2011

UK og Frankrike samarbeider om MALE UAS

Medium Altitude Long Range Unmanned Aerial System står det for. Det gjelder typen Mantis som fløy i Australia sist sommer. Den er nå et spleiseprosjekt mellom Dassault og BAE, noe som er typisk for utviklingen de siste par årene når deg gjelder forsvarssamarbeid. Jeg nevner også i dette innlegget at ubemannede helikoptre kunne slippe vann effektivt på reaktorene i Japan. Jeg har luftet ideen for Kaman som flyr K-Max, men de hadde alt tenkt tanken. Foto: BAE

Rådyrt jagerfly

Aviation International News skriver i dag at pakken på 19 F-35A til Israel koster $2,75 milliarder. Det er kr. 818 millioner per maskin det. Det er verdt å dvele litt ved. Lurer på hva en PAK FA koster, altså russernes 5. generasjonsfly som det nå flyr to av? Eller en F-18 med stealthy weapons pod? Eller ubemannede jagerfly? Motoren koster $15 millioner. Den til F-35B koster over $30 mill.

Don`t mess with Texas.....

Har du ikke noe å gjøre, så sjekk ut denne videoen med mye fin lyd: http://tinyurl.com/6jet2sa

Norge kan sende styrker til Libya, sier Støre

Vi har transportkapasitet, overvåkingskapasitet, og vi kan sende jagerfly, sier Støre i morges. Norge er ikke i krig i Afghanistan, så en liten aksjon til spiller vel ingen rolle.... Vel, jeg ser ikke noen grunn til at vi skal delta all den tid Den Arabiske Liga, som består av 22 stater, støtter resolusjonen. De har nemlig mange moderne fly som kan gjøre jobben som nå Støre synes det er greit å delta i. De har bl.a. AWACS og moderne kampfly. Problemet er naturligvis at de vil ha NATO til å fronte angrep på deres egne arabiske brødre. Akkurat nå spekuleres det i at franske fly fra Corsica og britiske fly fra Kypros/Akrotiri vil starte showet. Bildet viser en Su22 Fitter tatt av AFP nylig. Under ser du bilde av en Rafale som er en mulig kandidat til jobben i Libya sammen med Super Etendard, Typhoon II og Tornado GR1.

IridiumNext blir en krumtapp i SESAR og NextGen

Konstellasjonen med hele 66 Iridiumsatellitter vil være operativ i 2017. De vil kunne få en liten payload hvor en kan overvåke/relaye ADS-B. Det betyr at både Europas SESAR og USAs NextGen kan få mye bedre effekt i isolerte/sentrale havområder og i daler/fjordområder. Dermed ligger det an til et fantastisk system som også vil kunne fungere som ACAS.

Stråling fra passasjerer, baggasje og fly registrert på O`Hare

Dette kommer ikke overraskende på securitypersonalet og tollbetjentene på O`Hare. I går ble det detektert stråling i den grad at alarmer ble satt av. Allikevel, det fremkommer at dette var ubetydelige verdier på baggasje, flyets luftfiltreringssystem og på noen passasjerers yttertøy og hår. Det er god grunn til å anta at dette ikke er særlig helsebringende for flybesetninger i lengden.

Sverige, den siste kommuniststat?

Tillat meg en liten vri på den svenske næringsminster Bjørn Rosengrens uttalelse hvor han karakteriserte Norge som den siste sovjetstat. Nå har svenskene bestemt seg for å nasjonalisere redningstjenesten. I en pressemelding av i går fremkommer det at det svenske Sjøfartsverket innfører en ordning som likner noe på vår, nemlig at tjenesten blir en statlig, sivil tjeneste, bekostet av Sjøfartsverket. Hos oss er den imidlertid militær, bekostet av et sivilt budsjett. Per i dag har svenskene 5 baser drevet av Norrlandsflyg. Etterhvert som disse kontraktene går ut,så vil Staten ta over, den siste basen blir statlig i 2013. En kollega skriver at dette er jo Hugo Chavez politikk. Svenskene har såvidt jeg forstår, ingen negative erfaringer med Norrlandsflyg som har 15 minutters beredskap på sine baser.

torsdag 17. mars 2011

Det ligger an til en sensasjonell resolusjon i Sikkerhetsrådet


Når dette skrives ser det ut til at USA, Russland og Kina, som har vært skeptiske, nå er enige om å støtte en FN resolusjon som vil gjøre det mulig å rydde unna luftrelaterte operasjoner fra Gaddafi. Det betyr ikke bakkeinvasjon så spørsmålet er om dette tiltaket er nok for å stoppe bakkestyrkene som nå banker på døren til Benhgazi. Det er utrolig at FN nå griper inn med våpenmakt for å spare sivilbefolkningen. Dette burde få noen og enhver av de arabiske despotene til å revurdere situasjonen i sitt eget land.

Veien mot SESAR og NextGen er kronglete

Eller for å si det på en annen måte; hva har ADS-B, Data Com, SWIM, RNP, TBO, CDA og SMS felles? Jo,de er bruddstykker av disse to større systemene. Vi har altså sett at "gutta på roteloftet", har skrudd sammen masse rart som må inngå i hovedsystemene på en eller annen måte. Så må SESAR og NextGen harmoniseres for å få til et felles system som ikke koster skjorta. Målsettingen i Europa, basert på 2004 data, er at Avinor og dets like i alle europeiske land, skal oppnå en 50% reduksjon i kostnadene per flyging som flyselskapene må ut med i løpet av 2020, og på samme tid støtte et tredoblet trafikkbilde, en tigang sikrere flyvninger og 10% reduksjon i forurensingsbildet. Mer om dette etterhvert..... Stemingsbilde tatt av Kent Olson