torsdag 17. mars 2011
Veien mot SESAR og NextGen er kronglete
Eller for å si det på en annen måte; hva har ADS-B, Data Com, SWIM, RNP, TBO, CDA og SMS felles? Jo,de er bruddstykker av disse to større systemene. Vi har altså sett at "gutta på roteloftet", har skrudd sammen masse rart som må inngå i hovedsystemene på en eller annen måte. Så må SESAR og NextGen harmoniseres for å få til et felles system som ikke koster skjorta. Målsettingen i Europa, basert på 2004 data, er at Avinor og dets like i alle europeiske land, skal oppnå en 50% reduksjon i kostnadene per flyging som flyselskapene må ut med i løpet av 2020, og på samme tid støtte et tredoblet trafikkbilde, en tigang sikrere flyvninger og 10% reduksjon i forurensingsbildet. Mer om dette etterhvert..... Stemingsbilde tatt av Kent Olson
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar
Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.