Og det gjør de rett i, dessverre. Luftfartstilsynet har etter min mening opptrådt særdeles klandreverdig i saken vedr. spenn og teknologi som kan gi flygerne varsel om spenn og andre hindringer. I den konkrete saken så gjelder det et spenn i 1800 fots høyde over Hylsfjorden som ikke vil være synlig i mørke. Luftfartstilsynet har ingen forskrift som krever lysmerking av spenn. Jeg vet ikke hvor lenge de har jobbet med dette, men en del år har det blitt. De har sågar sablet ned et fantastisk system som var basert på tanspondere kalt OWS360. I dette systemet lå også lysmerking. Luftfartstilsynets lunkenhet til systemet førte til at produsenten gikk konkurs. Det ble pekt på at systemet krevde at flyet eller helikopteret hadde transponder. Det har jo alle kommersielle fly og helikoptre. Nå har over 96 % av alle luftfartøy transponder. Har du det så skal den alltid være på. Jeg skrev om det lovende systemet i Flynytt. Inntil LT får ut fingeren, så må flygere som frekventerer lavere luftlag være klar over at LT har følgende syn på saken:
– Høye spenn er selvsagt en risikofaktor for luftfarten, og fra Luftfartstilsynets ståsted er det ønskelig at det stilles krav om lysmerking av spenn som er 150 meter eller høyere over vann eller terreng, sier kommunikasjonsrådgiver Marit Kvarum i Luftfartstilsynet (Sitat fra Teknisk Ukeblad). Statnett lysmerker ikke spenn før det blir krav om det. Foto: Helge Sunde
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar
Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.