Det som fremkommer under er alvorlig, både om historien er etterrettelig og om den inneholder feil. Jeg antar at Norwegian (DY) har et Fleet Operations Quality Assurance program for sine fly og flygere. En kan da muligens få stadfestet om det som fremkommer under bare er en påstand "fra en aktør i markedet", eller om de data og opplysninger som følger med er korrekte. Det som følger er sakset fra Norske SAS flygeres Forenings interne web sider og lyder som følger:
Haugesund 25. april kl 18:40
Wind 320/20, ceiling 350 ft, DY + Ryanair i Holding under oss.
Så starter DY ILS 14! Kan ikke annet enn å lytte på tårnfrekvensen. DY har holdt lenge og gjør visstnok (ubekreftet) sin 4. approach. Hører hvordan den kvinnelige piloten er "tens" på radioen, og ber om ny windcheck umiddelbart ny vind er lest opp. 320/20 - 320/16 - 320/17. Så plutselig "320/15", må ha vært ca 3 sek. før deres touchdown. Egne kolleger bekrefter at de klarte å snu helt i enden med sin -800. "Vi måtte jo ned, har 180 ombord vettu" overhørte jeg på tårnfrekvensen etter landing. Kjekt med tøffe karer...
Ryanair + ego valgte å lande VOR32 da skybas lettet. Hadde aldri under 20KTS headwind under approach. Hvor lenge skal luftens cowboyer holde på før noen stanser en slik galskap???
For de som flyr så forstår en uten videre at å lande på Helganes med medvind er en dårlig ide. Vanligvis gjør man ikke mer enn to landingsforsøk under identiske forhold. For meg så høres dette skummelt ut, og jeg ber Norwegian komme på banen med en uttalelse.
Seleksjon og trening av flygere er et viktig tema på Flyoperativt Forums program om akkurat en uke!
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar
Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.