søndag 24. april 2011
NH90 helikopteret imponerer
Vel, det er Teknisk Ukeblads syn. Jeg må innrømme at det høres heller skuffende ut; to motorskifter på 4 måneder/170 flytimer er ikke mindre enn oppsiktsvekkende. Her er det nødvendig med noen kommentarer. Et av motorhavariene skyldes antakelig FOD, noe som tilsier at motoren muligens har et par svakheter; det kan være at denne utgaven av RTM motoren er sqeezet til det maksimale, altså slik at den går på høy temperatur og/eller har veldig små marginer mellom casingen og kompressor og/eller turbinbladene. Det vises til at dette like gjerne kunne skjedd med en Bell 412SP. Vel, denne utgaven har jo en spesiell feature hvor inntaksluften går via en particle separator. Har RTM motoren en slik løsning, burde det fremkommet i artikkelen. RTM motoren er på ingen måte ny. Den burde ha gått av seg barnesykdommer for lenge siden. Tillat meg også å minne om Helikopter Service`s erfaring med Agusta: Selskapet holdt på å brekke ryggen på grunn av sen leveranse fra Agusta etter vedlikehold og kvalitetsmessig elendig arbeid. Det er særdeles god grunn til å holde øye med utviklingen av maskinene som ligger noe sånnt som 7 år etter programmet! Sjekk artikkelen i TU på http://tinyurl.com/3aunvjm Foto: Frode Lund, Luftforsvaret
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar
Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.