I en lengre artikkel i May 9 nummeret under headingen The Double Dilemma, forteller Kjos om sitt selskap og fremtiden. Norwegian Air Shuttle hadde et netto tap for første kvartal på kr. 293 millioner, opp 199 millioner fra forrige år. Kjos sier at selskapet brukte kr. 140 millioner mer på brennstoff samt at de hadde ekstraordinærer oppstartskosntnader på 100 millioner i dette kvartalet. Selv om Kjos sier at han erkjenner utfordringene, så ser han positivt på passasjer- og produksjonsveksten, samt godt forhåndssalg av billetter. Han nevner betydelige investeringer i nye ruter i Sverige og store investeringer i Finland. Dette har bidratt til ekstraordinære kostnader på 100 millioner. Med de samme brennstoff og valutakurser som i fjor, og justering for oppstartskostnader, har vi en forbedring på 50 millioner, sier Kjos. Inntjeningen økte fra 1,6 milliarder kroner til 1,9 milliarder og antallet passasjerer gikk opp fra 2,7 millioner til 3,1 millioner. Kabinfaktoren gikk ned en prosent til 74. NAS flåte består av 57 Boeing 737. De mottok syv B737-800 i første kvartal og faset ut samme antall B737-300. De vil få ytterligere 8 -800 i løpet av året. Planen om 25% kapasitetsøkning i løpet av året ligger der.
Norwegian søker nå etter ruteanalytiker og revenue analytiker.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar
Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.