søndag 8. mai 2011
Søk- og redning
Som du kanskje har lagt merke til, så har undertegnede gjennom mange år prediket at redningstjenesten bør siviliseres. Nå har jeg fått NHO Luftfart og dir. Torbjørn Lothe med på det. Han hadde et innlegg i Stavanger Aftenblad den 3. mai: La sivile drive redningstjenesten. Av den sittende regjering er det uttalt at tjenesten skal drives av Forsvaret. Hva som vil skje etter sept. 2013 er ingen gitt å si, men jeg anbefaler de blåe å kikke nærmere på utredningen utført av Det Norske Veritas for NHO Luftfart, 12QLYZM-1. Les mer her http://tinyurl.com/6f6n323 På Flyoperativt Forum den 3. mai talte Ole Hafnor om redningstjenesten og prosessen for å anskaffe nye helikoptre. Han viste til at hovedårsaken for forsinkelsen var Finansdepartementets regime vedr. kvalitetssikring. Det er bare halve sannheten fordi det ble utredet nye kravspesifikasjoner etter at Helikopterfaglig Forum leverte sin innstilling i juni 2003. Disse kravspesifikasjonene, NAWSARH av 2005, var innretter for å få innpasset NH90 eller et annet militært helikopter. Det fremkommer av spesifikasjonene. Jeg mener at Forsvaret bidro til forsinkelsen på minst tre år på grunn av arbeidet med å presse igjennom NH90. Dette alene er grunn nok til å sivilisere en sivil tjeneste. Bildet viser undertegnede i en AW101 Cormorant, en av kandidatene til redningstjenesten. Dette var under arbeidet til Helikopterfaglig Forum.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar
Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.