Regjeringen foreslår å anskaffe inntil 16 nye redningshelikoptre til en totalkostnad nær 17 milliarder kroner. I tillegg tilkommer opsjon på ytterligere seks helikoptre for evt. fremtidige behov, bl. a. på Svalbard. Dertte rapporteres i dag. Potensielle anbydere har enda ikke levert anbud, så det vites ikke noe om hvilket helikopter som blir valgt. Alle de nye helikoptrene skal etter planen være operative i 2020, opplyser Justisdepartementet.
Oljevirksomhet vil foregå langt til havs langs den nye delelinjen til Russland. Dette vil kreve helikoptere med lang rekkevidde og kapasitet.
Jeg benytter nok en gang anledningen til å minne om at Norge er i den situasjonen akkurat nå at vi kan få verdens beste ambulanse- og redningstjeneste dersom Rikstrygdeverket og Redningstjenestekontoret tok en telefon og snakket med hverandre. Avstanden mellom regjeringskvartalet og Drammensveien er for stor, ser det ut til. En løsning med helikoptere med stor kapasitet (les: S-92A eller AW101) for redningstjenesten og en type med utvendig heis for ambulansetjenesten a la AW139 eller EC145 er perfekt. Jeg skulle også ønsket å se en debatt i Stortinget vedr. sivilisering av denne sivile tjenesten, basert på kostnadsberegninger fra f.eks. TØI. Vi har tidligere hørt at NHO Luftfart mener sivilisering er kostnadsbesparende.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar
Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.