Fra en kollega får jeg en bekymringsmelding vedr. EC225 som det opereres mange av i Nordsjøen. Vedkommende sier at ".... vi ble jo lovet når den nye generasjon helikoptere kommer, så vil all flyging være CAT A. Nå er det meste CAT B i EC225....."..... å nå 20 fot ved riggavgang kan være et rent kunstgrep, hvis man holdt seg innenfor 100% torque. Ved t/o land kunne man ikke regne med noe særlig før oppnådde 80 kts.
Her ønsker jeg inputs folkens. Ditt innspill blir anonymisert. EC225 er en av kandidatene til nytt redningshelikopter etter Sea King. Undertegnede fløy maskinen i SAR utgave som første nordmann under en demonstrasjon for Mike Prior i Bristows og undertegnede. Jeg var veldig begeistret over utstyrets fuknsjonalitet, ergonomien og at det kunne fly i 171 kts. uten noen vibrasjoner! Det jeg hører nå er katastrofalt dersom det er korrekt. Det er naturligvis Norsk Flygerforbund (NF) mat. Luftfartstilsynet som har sertifisert maskinen bryr seg neppe fordi exposure time er tillatt. For kommersiell luftfart gjelder strengere regler enn for helikoptre som altså kan ha et hastighetsområde hvor helikopteret ikke kan fortsette flygingen, men må nødlande på vannet, med de usikkerhetsmomenter som da gjelder. For fly gjelder begrepet balanced field length hvor flyet ved motorbortfall alltid skal kunne fortsette flygingen eller stoppe på gjenværende banelengde. Mye strengere enn for helikoptere altså. Vil dette bli tatt vare på i EASA Ops? Tviler sterkt på det.
Jeg har enda ikke fått svar fra Luftfartstilsynet vedr. hvilke grep de foretok seg etter S-92A nødlandingen i Australia, altså før Cougar ulykken. Den nødlandet av den samme årsak som senere førte til Cougar havariet. Hva gjør NF med saken? Foto: CHC
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar
Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.