Under Vietnamkrigen var USN P-3A stasjonert ved denne store basen i Vietnam. Nå er det som kjent ny disputt mellom Vietnam og Kina vedr. øyer i Sør Kinahavet. Det ser derfor ut til at Vietnam kikker på vestlig utstyr til å holde et øye med den økende kinesiske aktiviteten i området. Under følger en kort oversikt, men AW&ST spejkulereri i kjøp av ex amerikanske P-3C også. På øya Hainan har kineserne en stor u-båt base hvor aktiviteten øker voldsomt, og de sjøsetter sitt første hangarskip om ikke så lenge. Akkurat når dette skrives er en amerikansk marineenhet bestående av flere fartøyer, i Da Nang for å undertstreke at det er 16 år siden det ble etablert diplomatiske forbindelser mellom de to landene etter krigen som sluttet i -75. Jeg tipper at vi vil høre mer om militært samarbeid fremover. Vietnam mottar straks tre Airbus Military C-212-400 som skal benyttes av en luftbåren politienhet. Utstyret, MSS 6000 maritimt overvåkingsutstyr, leveres av Swedish Space Corp. Den vietanamesiske marine starter i det små med en air wing som har bestilt 6 Viking Air Twin Otter 400 maritime patruljefly som skal leveres fra 2012 til 2014.
Det er ikke bare Kina og Vietnam som har interesser i området. Filipinene mener også å ha eierskap til noen av Spratley Islands.
Undertegnede hadde gleden av å fly for SFC, det vietnamesiske helikopterselskapet, på oppdrag fra HS. Vi brukte øya Con Son som alternativ landingsplass, men vi var klar over at øya ikke er langt unna omstridt område. Opplysningene over kommer fra AW&ST som også skriver at Orion har en aksjonsradius på 2 380NM og lett kan holde seg luften over 10 timer. Det lengste en Orion har fløyet er fra NAS Atsugi i Japan til NAS Patuxent River, 5958NM. En P-3B fra New Zealand har holdt seg i luften i 21 timer. Den lengste turen jeg har vært med på var fra NAS Barbers Point på Hawaii til NAS Patuxent River i Maryland.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar
Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.