tirsdag 30. august 2011
ADS-B i Mexico Gulfen
I den amerikanske sektoren av Gulfen er det enorm helikoptertrafikk. Trafikken har innrettet seg etter et såkalt grid-system, altså et rutenett hvor trafikken må finne veien til, fra- og mellom installasjonene. Dette har vært et særdeles irriterende system, ifølge amerikanske flygere som jeg har snakket med. I 2009 skjedde en revolusjon da ADS-B ble innført. Det pussige er at FAA eier signalene, men ITT eier infrastrukturen, altså utstyret. Den 6. august 2010 stoppet imidlertid utstyret å fungere i hele 11 timer. Masse armer og bein naturligvis, og nå er rapporten DoT`s Inspector General på bordet. Det en uten videre kan si at rapporten peker akkurat på dette forholdet, altså mellom FAA og ITT. Det fremkommer at FAA`s system som skal kvalitetssikre signalene kalt Surveillance and Broadcast Service, sviktet og viste seg å være upålitelig. Dette vil få konsekvenser for NextGen siden det skal bygges på samme lest som systemet i Gulfen med ikke færre enn 794 bakkestasjoner over hele kontinentet i løpet av 2013. FAA har jo lang erfaring med ADS-B gjennom prosjektet i Alaska, så ting bør komme på rett kjøl nå! I Norge planlegges trafikken over Nordsjøen å være dekket av ADS-B om få år. Foto: AIN
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar
Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.