Sjekk dette:
Nordsjøens Black Star-Luftfartstilsynet informerer IFALPA
av Marie Wallentin, den 5. juli 2011
NF og IFALPA har i mange år arbeidet for kontrollert luftrom i Nordsjøen. Statfjord CTA har vært kontrollert luftrom i en del år, og området ble den 2. juni i år oppgradert fra luftrom klasse E til klasse D. Samtidig ble Heidrun CTA etablert som kontrollert luftrom klasse D.
Men Ekofisk, og området mellom Ekofisk og Statfjord, gjenstår, -her er det fortsatt ikke-kontrollert luftrom. De opprinnelige planene var å etablere kontrollert luftrom ved Ekofisk basert på radar, men dette har vist seg vanskelig å oppnå.
I et brev til IFALPA redegjør nå Luftfartstilsynet for de videre planer for Nordsjøen. Det planlegges kontrollert luftrom klasse D ved Ekofisk, basert på ADS-B, april 2013. Området mellom Ekofisk og Statfjord har fått navnet Balder, og dette området vil også ha krav om ADS-B. Basert på erfaringene fra Ekofiskområdet, vil forhåpentligvis også Balder bli etablert som kontrollert luftrom klasse D.
Det har jo gått liddeli sent! Allerede i 1976 maste flygerne om kontrollert luftrom. Da var det over 100 000 helikopterbevegelser årlig i et lite område.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar
Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.