The aircraft was flying in near zero visibility because of fog, he said. It was traveling at a normal cruising speed of up to 155 mph (250 kph) and operating normally when its back rotor clipped a tree, causing it to hit ground just under the nose and skid and break up over more than 150 yards (meters), he said.
Lopez said the eight bodies were spread all along the route of the skidding craft.
"We don't know why the pilot didn't know he was about to crash. There is no indication that he tried to avoid the ground," Lopez Meyer told reporters allowed to visit the crash site. "The helicopter has navigation instruments that should have allowed the pilot to know there was an obstruction and that he was in the wrong position and on the wrong path."
He said the crash could have been misjudgment by the pilot or failure of instruments "or a combination of both."
The helicopter's instruments and navigational system have been moved to Mexico City for analysis, he said.
Dette var altså en Super Puma som er instrumentrert for IFR. Havariet bringer meg tilbake til en assessment av helikoptervirksomheten nær Mexico City som Lau Larsen og undertegnede utførte for IFALPA de 1. - 6.12.1997. Doc. 98HEL028 for den som er interessert. Vi likte ikke det vi så. Da vi fikk bli med på en tur til riggene i Mexico Gulfen ble vi mildest talt overrasket. Flygerne hadde CPL uten instrumentrating. Da vi fløy inn i skyer svarte flygeren på vårt spørsmål om hvordan det kunne ha seg: "It`s all right as long as we fly straight and level." Det kunne være andre i den samme skya, men det var ikke interessant å diskutere.
Bildet viser maskinen som havarerte. Den tilhørte presidentens helikopterving. Landets innenriksminister og flere fremstående embedsmenn ble drept. Ulykken likner litt på historien med en CH-47 fra RAF som fløy inn i et fjell i Skottland i 1994. En veldig kontroversiell sak forøvrig, som nylig har blitt tatt opp igjen.
Jeg fant denne på nettet i dag: http://tinyurl.com/7vnq2qd
Den er ganske interessant fordi den viser til et plot fra approach`en som har en helikopterposisjon. OK da, det var i 1997 da Lau og jeg var der på vegne av IFALPA for å kikke på trafikken i området rundt AICM. Det var alt for dårlig oversikt over trafikken; her var nyhetshelikoptre, ambulansehelikoptre og privatmaskiner i en herlig blanding uten system. Da ver det ca. 20 helipads i bysenteret. Det var altså egenkontroll og avtale om å rapportere, noe som ofte feilet.
Foto: Luis Tena Orozco
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar
Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.