Etter det som har fremkommet vedr. forsvarssjefens overkjøring av St.prop 146 om redningstjenesten, og dagens redegjøring i Stortinget, så ser vi en redningstjeneste som, foruten å være militært operert, også skal ha som oppgave kontraterror virksomhet. Vi vil da få en maskin som ikke er rendyrket søk- og redning, men en maskin som har søk- og redning som tilleggsoppgave. Det betyr videre at de rekkeviddekrav som er definert, 150nm utenfor grunnlinjen etc. ikke kan nåes. Da antallet nye maskiner ble offentliggjort, 16 stk., så var det klart at vi snakker om et mindre helikopter enn en type som kan fly 385NM for å plukke opp 10 nødstedte, slik Helikopterfaglig Forum anbefalte i 2002. Etter Storbergets redegjørelse i dag, så har han gjort knefall for Forsvaret som nå har fått den omkampen brigader Morten Klever lovet på Solakonferansen, tror det var i 2007 da kjøpet ble satt ut på anbud. Nå er det bevilget 50 millioner kroner etter nye militære krav som settes til anti terrormaskinene som skal erstatte Sea Kingen, samt 40 millioner til modifisering av den eksisterende flåten. Det sa Storberget i dag. Det blir vel oppheng for våpen, rapelleringsutstyr, pansring etc. har du fulgt med på bloggen så har du lest at hollenderne er veldig misfornøyde med NH90. Utgaven som ble vurdert i forbindelse med NAWSARH i 2005 viste seg å ha en rekkevidde på 48NM. Ikke rart det må være mange helikoptre i redningstjenesten! Dersom tjenesten hadde vært sivilisert, så ville en sett, som et reaultat av 2207, at Forsvaret ville måtte kjøpe anti terrormaskiner over eget budsjett mens redningstjenesten fikk fortsette sin samfunnsnyttige tjeneste uberørt av Forsvarets virksomhet. Nå ser du et skikkelig sammensurium, først ved at Grunnlovens §99 er ødelagt, men også at samhandlingsbestemmelsen blir fikset vesentlig på slik at den passer miksen av oppgaver. Ikke nok med det, men det er Justisdepartementet som nå skal bekoste Forsvarets kontraterror helikoptre. Det er uforståelig at ikke politikerne langs kysten hvor sjøens folk bor, nå engasjerer seg. Nå er prosessen styrt av Oslopolitikere som tror at et helikopter er et helikopter. Det er det nemlig ikke. Fiskarlaget, Sjømannsforbundet, OLF, helikopterflygerne, oljearbeiderne, er dere helt lammet?
Bildet viser en S-61N fra Helikopter Servic AS som hadde redningstjenesten fra 1970 til 1973. Helikopteret hadde en dispatch reliability på over 99% i følge boka Start Rotoren av journalist Jan-Petter Helgesen.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar
Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.