I går kveld lest jeg artiklene Deck Work i AW & ST December 5. og Plug to Play. Bladet tok for seg utviklingen av Northrop Grummans X-47B og testingen av to maskiner som akkurat nå foregår på Edwards. Jeg har vært borti flyene flere ganger på bloggen, men det jeg nå leste var såpass interessant at jeg bare må bringe det videre. Jeg har skrevet at en F-18 har hatt software til flyets systemer montert og testet ut på hangarskip. Hands off landinger er utført og det funker som det skal. Selve flyet har utført simulerte innflyginger og landinger i sikker høyde, og det funker. Her står også omtalt integreringen av ubemannede fly i Edwards ganske travle traffic pattern, og det går veldig fint.
Hangarskipsoperasjoner er en demonstrasjon av teknikk, koordinering og presisjon i veldig komprimerte mengder. Her er utviklet et system som kalles Integrated Ship Information System som har digitalisert og automatisert informasjonsstrømmen i og omkring fartøyet. Her ligger Carrier Air Traffic Control senteret, PriFly eller Air Boss i tårnet, og LSO, Landing Signals Officer på dekket. Han beordrer "wave off", altså at flyet på final skal utføre en go-around fordi det ligger utenfor parametrene. Det kan gjøres med en UAV også. Når flyet ligger mellom 10 og 50NM ute sjekker det inn med alle nødvendige data. Disse går videre til dekket hvor innkommende trafikk blir koordinert inn i trafikk mønsteret på "tarmac", altså flydekket. Innkommende fly får en slot som den skal holde seg til. ATC sender nødvendig informasjon til flyet som responderer. På final er flyet under overvåking av LSO som altså kan sende flyet ut på en ny runde dersom ikke alt er som det skal være. Dette er altså testet og funnet i orden. Neste jobb er å foreta in-flight refuelling med USN 707 eller USAF KC-135. En benytter seg av automatiske positioning basert på GPS/INS og noe som kalles relnav. Denne delen av prosjektet skakl være klar i 2014. Ill.: NG
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar
Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.