Svårt att ingripa mot trötta piloter
Trötta och sjuka piloter med dåliga kontrakt utgör en livsfara för svenska resenärer, varnar anställda vid lågprisbolag. Men Transportstyrelsen, som ansvarar för säkerheten i luften, har inga verktyg för att tackla problemet.
- Enligt facket är cirka 75 procent av Ryanairs piloter kontraktsanställda, enligt bolaget själv är det färre än hälften. - Hos konkurrenten Norwegian är andelen 6 procent. - Vid Lufthansa, British Airways och SAS är alla piloter fastanställda direkt hos flygbolagen. Källa: TT Flera av lågprisbolaget Ryanairs piloter har larmat om att tuffa arbetsvillkor utgör en fara för säkerheten. En stor del av piloterna arbetar som kontraktsanställda, något som gör att de känner sig pressade att ständigt leverera, kunde SVT avslöja i söndags. -Anställningar som inte är riktiga anställningar är ingen bra grogrund för flygsäkerhet. Det leder till att piloterna inte vågar påtala missförhållanden eller ställa in flyg när de borde det, säger Bo Säbb, ordförande i flygsäkerhetskommittén hos Svensk Pilotförening, till TT."Långsiktiga kontrakt" Även lågprisbolaget Norwegian använder sig av kontraktsanställda piloter, och tittar på möjligheten att anställa ännu fler. I norska medier kritiseras bolaget av Norsk Flygerforbund som menar att Norwegian närmar sig samma omtvistade anställningsförhållanden som Ryanair. -Våra bemanningsanställda ska inte behöva känna sig oroliga. De har kontrakt där vi ser en långsiktighet för dem, säger Åsa Larsson, informationschef på Norwegian. Bo Säbb på Svensk Pilotförening är kritisk till Transportstyrelsen, som är ytterst ansvarig för säker luftfart. Myndigheten måste granska enskilda flygbolag och ta ett helhetsgrepp runt anställningsvillkoren, anser han. Rädda piloter -De reagerar bara om det kommer in rapporter om fel. Men piloterna vågar inte rapportera eftersom de är rädda för repressalier. Inget kommer att hända förrän någon ramlar ner ordentligt. Enligt Transportstyrelsen saknas dock lagar som berör bemanningsanställda piloters anställningsvillkor. -Regelverken vi tillämpar går inte in på sådana saker. Det beror väl på att det är ett relativt nytt fenomen. De krav vi ställer är att piloterna måste ha bindande avtal, antingen genom anställning eller via bemanningsföretag, säger Christer Ullvetter, sakkunnig på Transportstyrelsen. Sjekk http://tinyurl.com/2hyclc |
mandag 6. februar 2012
Trøtte piloter i Sverige
Sverige: Nyheter
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar
Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.