Sjekk video her: http://tinyurl.com/7teor4d
Helikoptre har og har alltid hatt, den svakhet at maskinen inneholder en lang rekke bevegelige deler, langt flere enn i vanlige fly. Dette er også deler som er utsatt for enorme belastninger. For å holde øye med vibrasjonsnivået rundt omkring i skrog, motorer og gear boxer er det sensorer som registrere vibrasjonene og disse kan avleses og sammenkliknes med tidligere data. Systemet kan gi beskjed når toleransegrenser er overskredet. I dette tilfellet var det en aksling som hadde utviklet vibrasjoner som var under overvåking. Dessverre så utviklet dette seg så hurtig at det kom et brudd under flyging med 12 pax 20NM utenfor Aberdeen. Maskinen mistet oljetrykket til MGB. For meg så ser det ut til at begge pumpene er drevet via en eneste aksling. Når den ryker mister en alt trykk i MGB og EMLUB, nødsystemet starter, i dette tilfelle mens MGB er full av olje. Vel, en fikk også chip warning slik at det var grunn til å anta at MGB kunne havarere. Flygerne fulgte prosedyren og landet så snart de kunne. Puma serien helikoptre er kjent for å flyte godt.
Det er visstnok slik at det er en dårlig ide å pøse på med glycol via EMLUB når gear boxen er full. Det kan derfor være en ide å monterer to vanlige oljenivåsensorer som begge må reagere før EMLUB starter. Saken er under utredning i AAIB: http://tinyurl.com/6sny3wp
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar
Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.