Under flyshowet fikk jeg greie på at datoen for utsendelse av anbudsdokumentene er fastsatt til den 29. juni. På static display fant vi EC225 i SAR versjon, Sea King og S-92A. Dersom AW101 og NH90 hadde deltatt, så ville alle fire helikoptre som er med i konkurransen, vært utstilt. En ville da hatt en sjelden anledning til å sammenlikne kabinstørrelsen.
Som du husker fraNordSAR prosjektet omtalt her på bloggen, så var ikke SAR maskinen presentert på Sola av Heli One, men en vanlig tilbringermaskin med seter. Det som er åpenbart for undertegnde er hvor små EC225og NH90 er, spesielt i forhold til AW101, men også i forhold til S-92A, og også Sea King. Utgangspunktet er fremdeles et crew concept bestående av 6 personer. Jeg mener at det kan være nok med 5 og at operatørkonsollet i kabinen fjernes. Den jobben kan med moderne teknologi, gjøres fra cockpit. En vil da spare 150 kg. Husk at disse maskinene skal kunne fly langt for å hente 20 nødstedte.
Selve prosessen er skandaløs og verdig en offentlig gransking.Det er du vel lei av å høre fra denne kanten...
Bildet viser en oversikt over en del av utstillingsområdet med de nevnte helikoptertyper fra midten og til venstre på området. Klikk på bildet for å se hele.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar
Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.