Formålet med bloggen er å bidra til informasjon om luftfart av alle slag. Også litt om ubåter og forsvarsspørsmål. Nyheter vil du finne her også, en del på engelsk som er det mest brukte luftfartsspråket. Har du selv noe som bør komme ut, så send meg en mail til per.gram@hesbynett.no
torsdag 16. august 2012
Norwegian - Halv pris Oslo - New York? Aldri!
Boeing 737 Humpbacks på Flesland. Foto Per Einar Jansen
Returbilletten er alltid mer enn dobbelt så dyr når jeg skal reise......... Icelandair har kampanjer for 2 800,-, og hvor mange billetter tror du blir lagt ut til kr. 1000,-?
Sakset fra Stavanger Aftenblad:
- Rimeligste billett for en enveis - flyging fra Oslo til New York blir 1000 kroner. De første turene over Atlanterhavet skal flys i juni, eventuelt juli neste år, opplyser administrerende direktør Bjørn Kjos i Norwegian, til Aftenbladet.
FOTO: Stian Lysberg Solum, Scanpix
Til New York for en tusenlapp
Lavprisselskapet Norwegian starter neste sommer billigflyginger til New York og Bangkok.
- Rimeligste billett for en enveis - flyging fra Oslo til New York blir 1000 kroner. De første turene over Atlanterhavet skal flys i juni, eventuelt juli neste år, opplyser administrerende direktør Bjørn Kjos i Norwegian, til Aftenbladet.
De nye langrutene skal trafikkeres med det nye såkalte drømmeflyet Boeing 787-8 Dreamliner med en listepris rundt en milliard kroner per stykk. Norwegian har bestilt åtte stykker av den nyeste Boeing- modellen.
Flytypen er flunkende ny med moderne, stillegående, mindre forurensende og drivstoffbesparende motorer. De første flyene er nylig kommet i trafikk. Norwegian vil i sin versjon ha plass til 291 passasjerer i kabinen.
Utgangspunkt for de første turene over Atlanterhavet blir byer med store befolkningskonsentrasjoner som Oslo og Stockholm. I New York håper Kjos å kunne lande på hovedflyplassen J. F. Kennedy like utenfor bykjernen.
Nytt for Norwegian er at de nye langdistanseflyene innredes med to klasser. 36 seter foran i kabinen utstyres med ekstra breie og komfortable seter for reisende som er villig til å betale noe ekstra for å sitte bedre og få mat og servering inkludert i prisen.
- Dette betyr at vi innreder flyene for å konkurrere også om forretningsreisende. I økonomiklasse må passasjerene som vanlig i Norwegian betale ekstra for mat og andre tjenester, påpeker Bjørn Kjos. De nye langdistanseflyene skal ha base i Bangkok. Store deler av besetningen, særlig i kabinen, blir av den grunn asiater.
Utenom New York regner Bjørn Kjos at også Bangkok kommer på selskapets rutekart i løpet av sommeren neste år. I Skandinavia blir Oslo og Stockholm utgangspunkt for flygingene, men Kjos legger ikke skjul på at ganske snart vil tilby lavprisreiser fra Bangkok og New York til andre destinasjoner i Europa.
Boeing 787 er i dag for verdens mest moderne langdistansefly. Drivstofforbruket er minst 20 prosent lavere enn andre konkurrerende fly i interkontinental flyging.
De reisende vil ellers merke store forbedringer i kabinen. Flyturen skal gi den enkelte passasjer en lettere tilværelse underveis med bedre luft, ny kabinbelysning, gode seter, større vinduer og redusert kabinstøy.
Rekkevidden for drømmeflyet er hele 12.200 kilometer uten mellomlanding. Etter hvert som antall fly øker i Norwegian - flåten ser han for seg faste flyginger til fjerntliggende steder som Cape Town og Rio.
Han frykter heller ikke å brekke nakken på utvidelsen med langruter. Med lave billettpriser vil stadig flere nordmenn og europeere benytte muligheten til å besøke fjerntliggende steder på kloden. På sikt vil det også bli flere asiater, afrikanere og latin -amerikanere benytte sjansen til å komme seg ut i verden.
Selv om de åtte Boeing 787-8 i Norwegian-flåten vil ha Bangkok som base, blir flyene registrert i Norge. Flyene hvor tre blir i egen eie, mens fem leies inn, skal tilhøre et nytt datterselskap kalt Norwegian Longhaul. De skal imidlertid flys i samme farger og utseende som de øvrige flyene i Norwegian-flåten.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar
Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.