Nyhetsinnslaget om små UAV`er kan sees på en begynnende interesse og forståelse for små fly og helikoptre blant offentligheten. Det er nå 5 år siden undertegnede var med på å dra i gang den første internasjonale UAV konferansen her til lands. Utviklingen sleper seg av gårde, men stadig flere land er med på å demonstrere hva disse kan utrette. Bildet viser en quadrotor som er mye brukt hos politiet i USA. I innslaget ver en fra datatilsynet og en fra teknologirådet med. De hadde ikke akkurat sammenfallende interesser.
Så var det et flott innslag om Start og den første flygingen i Norge. Interessant historie og godt laget
Snøen har kommet til Stavanger, så nå pakker jeg og tar en uke på Kanariøyene. Cherio!
fredag 30. november 2012
torsdag 29. november 2012
Ryanair dyrere
Sakset fra ABC Nyheter:
De som reiser med Ryanair må regne med å betale noe mer for sine billetter etter 30. november. Foto: Morten Holm / Scanpix
Nå blir det dyrere å fly Ryanair
Ny kredittkortavgift og innføringen av administrasjonsgebyr gjør at det nå blir dyrere å fly med lavprisselskapet Ryanair.
Tekst: Redaksjonen - ABC Nyheter
Torsdag 29.11.2012, kl. 18:18
Fra og med 30. november vil du måtte betale en avgift på to prosent av kjøpesummen dersom du betaler for en Ryanair-reise med kredittkort.
Årsaken til dette er innføringen av et nytt britisk «Fair-Trade»-vedtak som påfører britiske selskaper en ekstra avgift på kredittkortbruk.
- Passasjerer kan unngå kredittkortavgifter ved å betale for reisen med debetkort, opplyser Ryanairs Stephen McNamara i en pressemelding.
Les også: Hadde én bok for mye - kastet av Ryanair-fly
Fra samme dato vil også Ryanairs seks euro/seks punds administrasjonsgebyr bli gjeldende på alle nye bookinger av flybilletter med flyselskapet.
Dette gjelder for alle billettkjøp unntatt de som blir gjort med Ryanair Cash Passport i Irland, Tyskland og Spania frem til henholdsvis 1. februar, 15. februar og 21. mars neste år.
Årsaken til dette er innføringen av et nytt britisk «Fair-Trade»-vedtak som påfører britiske selskaper en ekstra avgift på kredittkortbruk.
- Passasjerer kan unngå kredittkortavgifter ved å betale for reisen med debetkort, opplyser Ryanairs Stephen McNamara i en pressemelding.
Les også: Hadde én bok for mye - kastet av Ryanair-fly
Fra samme dato vil også Ryanairs seks euro/seks punds administrasjonsgebyr bli gjeldende på alle nye bookinger av flybilletter med flyselskapet.
Dette gjelder for alle billettkjøp unntatt de som blir gjort med Ryanair Cash Passport i Irland, Tyskland og Spania frem til henholdsvis 1. februar, 15. februar og 21. mars neste år.
Concordeulykken - Continental og mekaniker frikjennes
Foundation
Applauds Decision of French Court
Alexandria, VA, November 29, 2012
-The Flight Safety Foundation applauded the decision today by the French appeals
court to throw out the convictions against Continental Airlines and one of their
mechanics in relation to the tragic crash of the Concorde in 2000.
"We're very pleased that courts
are recognizing that professional human error does not amount to criminal
conduct, even where it can lead to catastrophic consequences," stated Kenneth
Quinn, FSF General Counsel. "The tragedy of this accident and others is only
compounded by decades-long efforts to find someone to 'blame,' rather than focus
on human factors, training, and technology to make sure that the tragedy does
not reoccur."
"Undue prosecutorial and judicial
interference can not only create further victims of accidents, but more
importantly harm the integrity and timeliness of the accident investigation
process, with an adverse effect on aviation safety" Quinn continued.
Mr. Quinn is currently also
serving as Vice Chair of the International Civil Aviation Organization (ICAO)
Task Force on Safety Information Protection, which will be hosting a listening
session on December 5, 2012 in Washington, DC, with many interested stakeholders
and family representatives scheduled to attend.
The official meeting notice
of the Listening Session can be found here.
NTSB med anbefalinger vedr. farlig last
NTSB ISSUES RECOMMENDATIONS TO BETTER DETECT AND SUPPRESS AIR CARGO FIRES
Sjekk dokumentet i sin helhet her: http://tinyurl.com/bpmn4v9
WASHINGTON - The National
Transportation Safety Board today issued three recommendations to
reduce the impact of in-flight fires aboard cargo airplanes, saying current fire
protection regulations are inadequate.
The recommendations urge the
Federal Aviation Administration to require active fire suppression systems in
all cargo containers or compartments of cargo aircraft. They also recommend
improving early detection of fires within cargo containers and pallets and urge
that cargo containers provide better fire resistance.
The NTSB has led or participated
in the investigation of three fire-related accidents involving cargo aircraft in
the past six years. One involved a UPS aircraft in Philadelphia that was
substantially damaged in 2006; another was a UPS flight that crashed in Dubai,
United Arab Emirates, in 2010; and the third was an Asiana Cargo flight that
crashed into the East China Sea off the coast of South Korea in 2011. The Dubai
and South Korea investigations are ongoing under the direction of the General
Civil Aviation Authority of the United Arab Emirates and the Aviation and
Railway Accident Investigation Board of Korea respectively.
"These fires quickly grew out of
control, leaving the crew with little time to get the aircraft on the ground,"
said NTSB Chairman Deborah A.P. Hersman.
"Detection, suppression and
containment systems can give crews more time and more options. The current
approach is not safe enough."
NTSB investigators found that the
early stages of a fire burning inside a cargo container are concealed from
detection. In later stages, when the fire grows and does become detectable, it
rapidly intensifies and burns through the container to become a substantial
threat to the aircraft and crew. In the UAE crash, the crew had just 2 ½ minutes
between the fire detection and the onset of aircraft system failures.
"I also want to commend the air
cargo industry for actively researching and implementing new fire prevention and
suppression technologies," said Hersman, who was briefed this week by UPS on its
efforts. FedEx is in the process of installing a fire-suppression system on its
long-haul fleet.
|
Brasilia ditching
Embraer Turboprop Twin Successfully Ditches
All 29 aboard an Embraer-E120ER Brasilia turboprop survived a ditching off
the Comoros Islands near Mozambique Tuesday; one passenger, a military officer,
told Reuters he saw fuel leaking out of the aircraft "like an open tap" after
takeoff. The aircraft, a T-tail low wing, was operated by Inter-Iles Air,
carrying 25 passengers and four crew. It departed Prince Said Ibrahim
International Airport just after 1 p.m. local time and impacted the waters of
the Indian Ocean less than 1000 feet from the coast and three miles north of the
airport. Local fishermen were on scene and effected rescue of all the aircraft's
occupants. Early reports suggest crew members were aware of a problem.
First reports state that the crew radioed that they were experiencing an
unspecified problem and requested a return to the airport but lost altitude in a
turn and touched down in the water. According to the local aviation authority,
the aircraft had passed an inspection earlier in the month. One early report
states that a passenger said one engine failed before the aircraft lost
altitude. Another states that the crew was made aware of the fuel leak and
decided to attempt a return to the airport. Time and further investigation
should provide more clarity, but as the aircraft turned back for the airport it
lost altitude and successfully ditched. Multiple sources did not agree on the
number of injuries, which may have included two people who suffered minor
injuries, including the flight's pilot.
SAR - Enda 8 år med Sea King
Slik ser Sea King-maskinene ut når de er i luften. Så langt kom aldri maskinen som skulle rykke ut på et redningsoppdrag utenfor Finnmarks kyst fredag.
Sea King fikk startproblemer under redningsaksjon
For annen gang på én måned ble redningshelikopteret stående på bakken da en båt utenfor Finnmark trengte hjelp.
Publisert: Oppdatert:
27. oktober måtte et privat helikopter fra Bristow trå til i en redningsaksjon utenfor Finnmark1 etter at Sea King-helikopteret fikk motorhavari.
- Helikopteret fikk startproblemer og kunne ikke ta av. Men det var en annen båt i nærheten, og disse kom til og bidro til å stanse lekkasjen, forteller redningsleder Sven-Rune Nikolaisen ved Hovedredningssentralen i Nord-Norge.
I november fortalte mannskapet på redningshelikoptrene hvordan mangelen på moderne utstyr4 gjorde arbeidet deres vanskelig, og at de ikke kunne garantere for beredskapen. Sea King-maskinene må trolig holdes i luften frem til 2020, da nye redningshelikoptre vil være på plass.
Ifølge Stordal var helikopterberedskapen fraværende i omtrent to timer fredag, mens komponentene som førte til startproblemene ble byttet.
- Vi bytter komponentene jevnlig. Og selv om maskinene er oppe i årene, har vi en beredskap på 98 prosent. Men like fullt er det selvsagt uheldig, sier Stordal
Fikk startproblemer
Fredag 23. november skjedde det igjen: En båt med fem personer utenfor Finnmark ba om hjelp fordi de tok inn vann. Men Sea King-helikopteret som var i beredskap, fikk tekniske problemer og ble stående på bakken.- Helikopteret fikk startproblemer og kunne ikke ta av. Men det var en annen båt i nærheten, og disse kom til og bidro til å stanse lekkasjen, forteller redningsleder Sven-Rune Nikolaisen ved Hovedredningssentralen i Nord-Norge.
Les også
Krever mye vedlikehold
To av de 12 Sea King-maskinene i Norge står på Banak flystasjon. Men som Aftenposten tidligere har fortalt, krever de 40 år gamle maskinene stadig mer vedlikehold3, og den andre maskinen var til teknisk ettersyn og kunne derfor ikke brukes.I november fortalte mannskapet på redningshelikoptrene hvordan mangelen på moderne utstyr4 gjorde arbeidet deres vanskelig, og at de ikke kunne garantere for beredskapen. Sea King-maskinene må trolig holdes i luften frem til 2020, da nye redningshelikoptre vil være på plass.
Var nede i to timer
- Det er uheldig at dette skjer, og vi skulle gjerne vært det foruten. Det blir mer og mer skruing på disse maskinene etter hvert som de blir eldre, og vi bruker mye tid og energi på å holde dem i luften, sier presseoffisert Brynjar Stordal i Luftforsvaret Nord-Norge.Ifølge Stordal var helikopterberedskapen fraværende i omtrent to timer fredag, mens komponentene som førte til startproblemene ble byttet.
- Vi bytter komponentene jevnlig. Og selv om maskinene er oppe i årene, har vi en beredskap på 98 prosent. Men like fullt er det selvsagt uheldig, sier Stordal
SAS flygerne med gode muligheter uttaskjærs
Sakset fra Dagens Næringsliv:
Arabere lokker SAS-piloter med 80.000 kroner i måneden etter skatt
Det arabiske flyselskapet Etihad frister SAS-piloter med lukrative avtaler og nullskatt.
Publisert: 28.11.2012 - 10:21 Oppdatert: 28.11.2012 - 10:26
Flyselskapet fra De forente arabiske emirater er i disse dager på rundtur for å tilby SAS-piloter attraktive jobber, skriver business.dk.
Det arabiske flyselskapet var raskt ute med å lokke til seg ansatte i SAS etter all turbulensen den siste tiden.
Les også: Ba SAS-piloter søke ny jobb
I går fikk interessert SAS-piloter i Danmark høre om de lukrative forholdene Etihad kan tilby.
Nullskatt i Abu Dhabi
Berlingske Business har fått tak i deler av tilbudene.
Berlingske Business har fått tak i deler av tilbudene.
Blant annet kommer det frem av materialet som ble presentert at en kaptein på langdistanseflygninger vil motta en månedslønn på hele 80.000 svenske kroner, etter skatt og bokostnader er trukket fra. En tilsvarende stilling i SAS vil gi rundt 30.000 svenske kroner. Ikke minst fordi det ikke er skatt i Abu Dhabi.
Siden SAS har for mange piloter etter redningsplanen som er lagt frem, kan det være en vinn-vinn situasjon, hvor SAS kan spare penger på å gi pilotene mulighet til å fly for Ethiad i tre år.
Les også
Rute-rush fra SAS
23.11.2012 - 07:22
Åpner hele 45 nye ruter i løpet av 2013. Dette skal bidra til å styrke SAS for fremtiden, ifølge SAS-direktør Eivind Roald.
Vinn-vinn-situasjon
- Ideen kom da vi begynte å jobbe med endringene i avtalene. Etihad mangler erfarne og dyktige piloter, og vi har en fordel dersom pilotene i en periode kan fly for Etihad. Det løser problemet at vi har for mange piloter. Det er bedre for oss å gi piloter mulighet til det, mens vi opprettholder kontaktene med pilotene. Det er en veldig god match, sier driftsdirektør Flemming Jensen i SAS i Danmark til avisen.
- Ideen kom da vi begynte å jobbe med endringene i avtalene. Etihad mangler erfarne og dyktige piloter, og vi har en fordel dersom pilotene i en periode kan fly for Etihad. Det løser problemet at vi har for mange piloter. Det er bedre for oss å gi piloter mulighet til det, mens vi opprettholder kontaktene med pilotene. Det er en veldig god match, sier driftsdirektør Flemming Jensen i SAS i Danmark til avisen.
Når rundturen fortsetter til Gardermoen og Arlanda flyplass i Stockholm de neste dagene, er foreløpig ukjent hvor mange piloter Etihad vil lokke med seg. SAS har ennå ikke noen total oversikt over hvor mange piloter som er til overs.
Jensen forventer at det vil være et begrenset antall og tror godt under 100 piloter velger Etihad
SAR = Reaksjonstid Rekkevidde Rom (kapasitet)
Ill.: Per Gram
Lederen av NAWSARH prosjektet, Rune Jentoft Haver, sier til Petromagasinet 4/12 følgende:
"De nye redningshelikoptrene skal kunne
tilfredsstille den vedtatte redningsambisjonen etter 150-20-2-regelen, som vil
si at redningstjenesten i løpet av to timer, skal kunne ha igangsatt redning av
20 personer, på ethvert punkt 150 nautiske mil rett ut av grunnlinjen."
Vel, som du ser av kartet så er 150NM ikke bare i snaueste laget, det er alt for kort! Plassering a SAR basen på Banak er ikke forenlig med den aktivitet som en ser for seg i Barentshavet.
onsdag 28. november 2012
40 år siden ubåtsaken i Sognefjorden
Crewet på jobb. Foto: Per Gram
USA - Mega helikopterkontrakter ute
Former Rivals Team Up for VXX Round Two
Stakes are getting ever higher as government rotary wing contract awards often have far-reaching positives for American defense contractors. In the works are programs to replace the Army’s scout helicopter (Armed Arial Scout) and the Air Force’s combat search and rescue (C-SAR) helicopters (Combat Rescue Helicopter—CRH). The scout replacement is now in round three after the Sikorsky/Boeing RAH-66 Comanche and the Bell ARH-70 program cancellations. The CRH program is the second iteration of the C-SAR competition initially won by Boeing’s CH-47 Chinook.
But when it comes to free publicity and prestige, no rotary wing program comes close to the exposure gained by flying “Marine One” and the President of the United States. Thus, a second round of competition for the Marine Corps’ new executive transport for the White House has officially begun with the Navy’s publication of a draft request for proposals (RFP) for a new “VXX program” on Nov. 23, 2012.
Competition and the dwindling number of large of defense contractors can create bedfellows that were once rivals for the same contract. Sikorsky and Lockheed Martin were pitted against each other only a few years ago while trying to capture the prize of the initial VXX competition. Sikorsky was offering a version of the S-92 Superhawk transport and Lockheed Martin teamed with AgustaWestland to submit an American variant of the AW101 Merlin.
Jeg må her føye til at AW vant kontrakten på 1,7 milliarder dollar. Spesifikasjonene ble endret undervesi slik at kostnadene etterhvert økte til 3. milliarder dollar. Da ble prosjektet kansellert.
Stakes are getting ever higher as government rotary wing contract awards often have far-reaching positives for American defense contractors. In the works are programs to replace the Army’s scout helicopter (Armed Arial Scout) and the Air Force’s combat search and rescue (C-SAR) helicopters (Combat Rescue Helicopter—CRH). The scout replacement is now in round three after the Sikorsky/Boeing RAH-66 Comanche and the Bell ARH-70 program cancellations. The CRH program is the second iteration of the C-SAR competition initially won by Boeing’s CH-47 Chinook.
EC145T2 er med i konkurransen som Aerial Scout
But when it comes to free publicity and prestige, no rotary wing program comes close to the exposure gained by flying “Marine One” and the President of the United States. Thus, a second round of competition for the Marine Corps’ new executive transport for the White House has officially begun with the Navy’s publication of a draft request for proposals (RFP) for a new “VXX program” on Nov. 23, 2012.
Competition and the dwindling number of large of defense contractors can create bedfellows that were once rivals for the same contract. Sikorsky and Lockheed Martin were pitted against each other only a few years ago while trying to capture the prize of the initial VXX competition. Sikorsky was offering a version of the S-92 Superhawk transport and Lockheed Martin teamed with AgustaWestland to submit an American variant of the AW101 Merlin.
Jeg må her føye til at AW vant kontrakten på 1,7 milliarder dollar. Spesifikasjonene ble endret undervesi slik at kostnadene etterhvert økte til 3. milliarder dollar. Da ble prosjektet kansellert.
UCAV X-47B på hangarskip
X-47B Hoisted On Aircraft Carrier Deck for Testing
Sjekk video: http://tinyurl.com/ccm9r38
The U.S. Navy’s new bat-winged experimental UAS has been delivered to an aircraft carrier deck to undergo handling tests aboard the ship.
The Navy said that sailors aboard the aircraft carrier Harry S. Truman took delivery of the aircraft on Monday from Naval Air Station Patuxent River in Maryland, where it had been undergoing tests.Truman is the first aircraft carrier to host test operations for an unmanned aircraft.
The X-47B is an experimental jet — that’s what the X stands for — and is designed to demonstrate new technology, such as automated takeoffs, landings and refueling. The drone also has a fully capable weapons bay with a payload capacity of 4,500 pounds, but the Navy said it has no plans to arm it.
The Navy has said it expects the X-47B to first land on a carrier by 2013, relying on pinpoint GPS coordinates and advanced avionics. The carrier’s computers digitally transmit the carrier’s speed, cross-winds and other data to the drone as it approaches from miles away.
The Navy said that sailors aboard the aircraft carrier Harry S. Truman took delivery of the aircraft on Monday from Naval Air Station Patuxent River in Maryland, where it had been undergoing tests.Truman is the first aircraft carrier to host test operations for an unmanned aircraft.
The X-47B is designed to fly farther and stay in the air longer than existing aircraft because it does not depend on a human pilot’s endurance. Navy fighter pilots may fly missions that last up to 10 hours.
There were two X-47Bs built under a $635.8-million contract awarded by the Navy in 2007. They were constructed behind a barbed-wire fences and double security doors at Northrop Grumman Corp.’s expansive facility in Palmdale.The X-47B is an experimental jet — that’s what the X stands for — and is designed to demonstrate new technology, such as automated takeoffs, landings and refueling. The drone also has a fully capable weapons bay with a payload capacity of 4,500 pounds, but the Navy said it has no plans to arm it.
The Navy has said it expects the X-47B to first land on a carrier by 2013, relying on pinpoint GPS coordinates and advanced avionics. The carrier’s computers digitally transmit the carrier’s speed, cross-winds and other data to the drone as it approaches from miles away.
Flyge- og arbeidstidsbegrensinger
Jeg kan vel uten videre si velkommen etter. Bestemmelsene det er snakk om her må være fundamentert i vitenskapelige undersøkelser og har nøytrale institusjoner som kilde.
Der jeg savner inngripen fra Wagstaff og FFI er i forbindelse med helikopterstøy og de skadene flygerne nå pådrar seg.
Ekspert frykter dårligere flysikkerhet
Da de SAS-ansatte nylig gikk med på en ny avtale for å redde det skandinaviske flyselskapet fra konkurs, var en del av avtalen at arbeidstiden for flygende personale ble økt fra 42 timer til 47,5 timer i uken. Det bekymrer Flymedisinsk institutt
Foto: PONTUS LUNDAHL/NTB scanpix
Flymedisinsk institutt frykter at stadig lengre arbeidsdager for piloter og kabinansatte kan gå ut over flysikkerheten. Trøtte piloter er et stadig økende problem.
Publisert 28.11.2012 06:26. Oppdatert 28.11.2012 06:40.
Da de SAS-ansatte nylig gikk med på en ny avtale for å redde det skandinaviske flyselskapet fra konkurs, var en del av avtalen at arbeidstiden for flygende personale ble økt fra 42 timer til 47,5 timer i uken. Det bekymrer Flymedisinsk institutt, skriver Klassekampen.
– Det er blitt mye tøffere å være flyoperatør i dag. De flyr mer og har mindre tid til å hvile, sier direktør for Flymedisinsk institutt, Anthony S. Wagstaff.
Wagstaff mener at lange dager for dem som flyr kan være problematisk og skape farlige situasjoner.
– Det er helt opplagt at lange arbeidstider går ut over sikkerheten, mener han.
– «Fatigue management» er på vei inn i flybransjen. Det dreier seg om å jobbe mer systematisk med problematikk knyttet til trøtte ansatte, gjennom blant annet undervisning og logging av avvik, sier han.
Ifølge arbeidsmiljøloven er den normale øvre grensen for en arbeidsuke 40 timer, selv om en normaluke siden 1986 har vært tariffestet til 37,5 timer.
Arbeidstakere som har hatt ekstra belastning i jobben, som for eksempel de som jobber skift, har vanligvis en enda kortere arbeidsuke
– Det er blitt mye tøffere å være flyoperatør i dag. De flyr mer og har mindre tid til å hvile, sier direktør for Flymedisinsk institutt, Anthony S. Wagstaff.
Wagstaff mener at lange dager for dem som flyr kan være problematisk og skape farlige situasjoner.
– Det er helt opplagt at lange arbeidstider går ut over sikkerheten, mener han.
Søvnhåndtering
Flyselskapene er selvsagt klar over problemet og flere arbeider systematisk med søvnhåndtering. Dette gjelder både SAS og Norwegian.– «Fatigue management» er på vei inn i flybransjen. Det dreier seg om å jobbe mer systematisk med problematikk knyttet til trøtte ansatte, gjennom blant annet undervisning og logging av avvik, sier han.
Ifølge arbeidsmiljøloven er den normale øvre grensen for en arbeidsuke 40 timer, selv om en normaluke siden 1986 har vært tariffestet til 37,5 timer.
Arbeidstakere som har hatt ekstra belastning i jobben, som for eksempel de som jobber skift, har vanligvis en enda kortere arbeidsuke
tirsdag 27. november 2012
SAS i morges
300 tidligere SAS-ansatte går til sak
Tidligere kabinansatte går til gruppesøksmål mot flyselskapet.
Publisert: 27.11.2012 - 08:56 Oppdatert: 27.11.2012 - 09:02
Søksmålet handler om tidligere kabinansattes pensjonskrav mot SAS.
Ifølge Berlingske Business , som viser til domstol.dk, er stridens kjerne at SAS innbetalinger til de danske ansattes pensjonsfond er lavere enn avtalt.
Ifølge de danske nettstedene ble det avtalt at ansatte som fratrådte under visse vilkår skulle ha rett til en ansiennitets- og aldersbestemt ytelse. SAS skal også ha gitt hver enkelt ansatt tilsagn om utbetaling av et bestemt beløp.
300 tidligere ansatte har nå sluttet opp om søksmålet, og teoretisk kan opp til 450 personer delta i gruppesøksmålet.
Retten har gitt SAS frist til 5. desember med å svare på søksmålet.
mandag 26. november 2012
SAR - Tull fra Justisdpt. i 2007 KDNAWSARH
Saken gjelder to dokumenter:
NAWSARH Kravdokument finale av september 2005, og Overordnet Kravdokument, En forstudie av 2007. Begge er utgitt i regi av justisepartementet. Det som er i ferd med å skje nå, akkurat nå, er at kravspec`en til de nye helikoptrene indikerer også denne gang at helikoptrene blir militært utstyrt. Følg godt med i timen i månedene fremover!
NAWSARH REQUIREMENTS OF September 2005
Capacity Requirement:
The helicopter shall, have the capacity to hoist 25 survivors at 240 NM, return to base and land with 30 min. fuel reserve (SL ISA, crew of 6, 150 kgs SAR equipment).
The helicopter should (1), have the capacity to hoist 25 survivors at 300 NM, return to base and land with 30. min. fuel reserve (SL ISA, crew of 6, 150 kgs SAR equipment).
The helicopter should (1) have the capacity to hoist 10 survivors at 385 NM, return to base and land with 30 min. fuel reserve (SL ISA, crew of 6, 150 kgs SAR equipment)
The helicopter should (2) be able to carry 3000 kgs external load over a distance of 100 kms.
Is this possible considering the fact that the purpose built SAR version
fall short ot these requirments? Of course not……. Consider…..
….that ESA`s statement in their letter of 18. July 2006:
- Rear Loading Ramp with associated hydraulic and electrical equipment
- Rotorblade folding mechanism
- Tail folding mechanism
- Harpoon with associated equipment
- Enlarged sponson tank installation
- Tactical multipurpose radar
- Tactical control system
- Mission computor
- EWS
- Crypto equipment
- 1 VHF set
- Super inflated landing gear system
- Hydraulics for sonar system
- Steerable nose landing gear
- Armour for pilots` seats
- Fast rope equipment
- Mountings for guns
- Helmet Mounted Sights and Display
Hence, the NAWSARH version of 2005 will look very much like the 7660 (NSHP)version of 2001 which falls into a category which is unsuitable as a SAR helicopter. This means……….
NAWSARH Kravdokument finale av september 2005, og Overordnet Kravdokument, En forstudie av 2007. Begge er utgitt i regi av justisepartementet. Det som er i ferd med å skje nå, akkurat nå, er at kravspec`en til de nye helikoptrene indikerer også denne gang at helikoptrene blir militært utstyrt. Følg godt med i timen i månedene fremover!
NAWSARH REQUIREMENTS OF September 2005
Capacity Requirement:
The helicopter shall, have the capacity to hoist 25 survivors at 240 NM, return to base and land with 30 min. fuel reserve (SL ISA, crew of 6, 150 kgs SAR equipment).
The helicopter should (1), have the capacity to hoist 25 survivors at 300 NM, return to base and land with 30. min. fuel reserve (SL ISA, crew of 6, 150 kgs SAR equipment).
The helicopter should (1) have the capacity to hoist 10 survivors at 385 NM, return to base and land with 30 min. fuel reserve (SL ISA, crew of 6, 150 kgs SAR equipment)
The helicopter should (2) be able to carry 3000 kgs external load over a distance of 100 kms.
Is this possible considering the fact that the purpose built SAR version
fall short ot these requirments? Of course not……. Consider…..
….that ESA`s statement in their letter of 18. July 2006:
”….that
the option remains the same as that included in the original signed in 2001 and
to which case 3028 is referred:”
is correct.
However, it falls dramatically short of
the requirements requested by the expert group Helikopterfaglig Forum and those
found under para. 4.3.1. of the NAWSARH document of September 2005. Hence, the
…….equipment which must be
added to the pure SAR version:- Rear Loading Ramp with associated hydraulic and electrical equipment
- Rotorblade folding mechanism
- Tail folding mechanism
- Harpoon with associated equipment
- Enlarged sponson tank installation
- Tactical multipurpose radar
- Tactical control system
- Mission computor
- EWS
- Crypto equipment
- 1 VHF set
- Super inflated landing gear system
- Hydraulics for sonar system
- Steerable nose landing gear
- Armour for pilots` seats
- Fast rope equipment
- Mountings for guns
- Helmet Mounted Sights and Display
Hence, the NAWSARH version of 2005 will look very much like the 7660 (NSHP)version of 2001 which falls into a category which is unsuitable as a SAR helicopter. This means……….
NAWSARH REQUIREMENTS OF 2005
Capacity Requirement
The helicopter shall, have the capacity to hoist 25 survivors at 240 NM, return to base and land with 30 min. fuel reserve (SL ISA, crew of 6, 150 kgs SAR equipment).
The helicopter should (1), have the capacity to hoist 25 survivors at 300 NM, return to base and land with 30. min. fuel reserve (SL ISA, crew of 6, 150 kgs SAR equipment).
The helicopter should (1) have the capacity to hoist 10 survivors at 385 NM, return to base and land with 30 min. fuel reserve (SL ISA, crew of 6, 150 kgs SAR equipment)
The helicopter should (2) be able to carry 3000 kgs external load over a distance of 100 kms.
Capacity Requirement
The helicopter shall, have the capacity to hoist 25 survivors at 240 NM, return to base and land with 30 min. fuel reserve (SL ISA, crew of 6, 150 kgs SAR equipment).
The helicopter should (1), have the capacity to hoist 25 survivors at 300 NM, return to base and land with 30. min. fuel reserve (SL ISA, crew of 6, 150 kgs SAR equipment).
The helicopter should (1) have the capacity to hoist 10 survivors at 385 NM, return to base and land with 30 min. fuel reserve (SL ISA, crew of 6, 150 kgs SAR equipment)
The helicopter should (2) be able to carry 3000 kgs external load over a distance of 100 kms.
Is a hoax!
Radius of Action calculated by the Brukerutvalget concluded with a ROA of from 40 to 66NM.
Kina Eastern kjøper A320
Ser ut til at Emissions Trading Scheme kanselleringen har gitt forretningsmessige resultater i Kina:
China Eastern Airlines to
acquire 60 A320 aircraft, divest eight Canadair and 10 Embraer
aircraft
China Eastern Airlines placed
(23-Nov-2012) an order for 60 A320 aircraft from Airbus, worth USD5.4 billion at
list prices (although the carrier said it received a "substantial" discount on
this list price). The carrier expects to take delivery of the aircraft in stages
between 2014-2017, with the purchase to be funded through working capital,
commercial bank loans and other sources.
"The Airbus aircraft will
primarily be used to satisfy the increasing demand for domestic medium and
short-haul passenger air transportation routes," the airline said, adding: "The
purchase of the Airbus aircraft will further strengthen the company's
competitiveness in the domestic civil aviation market and increase its
operational capacity in domestic routes of the company."
The deal is subject to
shareholder and regulatory approvals. China Eastern Airlines also said it has
agreed to sell 18 regional jets, including 10 Embraer and eight Canadair
aircraft, to Airbus as part of efforts to streamline its fleet. The 18 jets,
valued at CNY1.54 billion (USD247 million), have an average usage of around 8.2
years. They will be delivered to Airbus from 2014 to 2016. "The disposal of the
regional jets will streamline the aircraft models operated by the company,
optimise the fleet structure of the company and lower the unit operation costs
of the company," China Eastern Airlines said.
SAR - Kapring av Strøm-Erichsens helikoptre?
Det fremkommer i Teknisk Ukeblad 3912 at Justisdepartementet punger ut for militære redningshelikoptre. Sea King erstatteren skal registres militært. Ingen overraskelse, kravspec`en er full av militært utstyr. Artikkelen under bør være en tankevekker; den er snart 8 år gammel og viser til Bjørn Haugeruds frykt for at daværende justisminister Odd Einar Dørums sivile redningshelikoptre blir kapret at Kristin Krohn Devold.
UAS - Samarbeid i beste Olof Palme ånd...
Det er interessant å merke seg at Vietnam med dette ligger langt foran Norge i bruken av UAS til fredelige formål.
Vietnam and Sweden to Make Medium-Range UAS
At the signing ceremony of the cooperation agreement between Vietnam and the Unmanned Group of Sweden on making unmanned aircraft held by VASA on November 20, Professor Nguyen Duc Cuong, VASA President, stressed the important role of the UAS in the field of defence and security, search and rescue, protection and management of forests.
“Vietnam and Sweden will cooperate to manufacture medium-range unmanned aircraft called Magic Eye 1,” he said.Magic Eye 1 weighs 40 kg, with operating time up to 6 hours, maximum flying speed of 200 km per hour, and the radio communication radius of 100 to 200 km.
Under the plan, the collaborative project will be divided into three phases. In the first phase, Sweden will give funds to Vietnam to manufacture two Magic Eye 1′s. They will provide Vietnam with equipment, technology transfer, design and send experts to Vietnam.
In the second stage, the two sides will cooperate to develop avionics. In the final stage, they will manufacture UAS for exports.
According to experts, the need for UAS in Vietnam is very large. This product can perform various tasks such as mapping, surveying, planning, border patrol, search and rescue.
Compared to remote sensing satellites, UAS have several advantages such as having cheaper price, being able to take high-resolution photos, and the UAS technology is updated timely and easy.
Photo: Professor Nguyen Duc Cuong (left) and representatives of the Unmanned Group, Sweden, sign a cooperation agreement
Cirrus nr. 39
Fra brosjyren
First 'Successful' Australian Cirrus Chute Pull Ends Well
Australia recorded its first "successful" Cirrus Airframe Parachute System
(CAPS) Nov. 21, according to the Australian Transportation Safety Board, and
pilot John Nixon's cellphone self-portraiture told the story pretty well. After
the engine on the SR22 G3 he and a friend were flying lost oil pressure and
seized near Gilgandra, New South Wales, Nixon told the Daily Liberal that he first looked for an airstrip or
country road to set down on but as he ran out of options he decided to pull the
chute. "Adrenalin kicked in and I automatically did what was needed," Nixon, a
private pilot with about 1,950 hours, told the newspaper. "We were on the ground
less than a minute after the oil gauge indicated the problem." It was third time
a Cirrus pilot has pulled the chute in Australia but the other incidents didn't
work out so well.
In February of 2009 the chute on a Cirrus failed to extract and the pilot made a forced landing instead with minor injuries to the pilot and passenger. In December of 2009 a pilot was seriously injured in a low-level (441-foot) deployment of the chute. However, things went more or less according to plan in last Wednesday's incident. The aircraft settled hard enough to collapse the gear and Nixon got a black eye by kneeing himself in the impact. He said he and his passenger got out of the plane immediately in case it caught fire but soon went back to retrieve his cellphone. He called air traffic control to let them know about the situation and then snapped a few pictures of the scene. Nixon's was the 39th recorded deployment of the Cirrus Airframe Parachute System (CAPS). Number 38 happened Nov. 16 near Holbrook, Ariz. An oil pressure issue also preceded that event. The aircraft ended up on its back and the pilot and lone occupant suffered minor injuries.
In February of 2009 the chute on a Cirrus failed to extract and the pilot made a forced landing instead with minor injuries to the pilot and passenger. In December of 2009 a pilot was seriously injured in a low-level (441-foot) deployment of the chute. However, things went more or less according to plan in last Wednesday's incident. The aircraft settled hard enough to collapse the gear and Nixon got a black eye by kneeing himself in the impact. He said he and his passenger got out of the plane immediately in case it caught fire but soon went back to retrieve his cellphone. He called air traffic control to let them know about the situation and then snapped a few pictures of the scene. Nixon's was the 39th recorded deployment of the Cirrus Airframe Parachute System (CAPS). Number 38 happened Nov. 16 near Holbrook, Ariz. An oil pressure issue also preceded that event. The aircraft ended up on its back and the pilot and lone occupant suffered minor injuries.
søndag 25. november 2012
Kinas hangarskip - En oppdatering
25 September 2012 Last updated at 12:23 GMT
The 300m (990ft) Liaoning - named after the province where it was refitted - is a refurbished Soviet ship purchased from Ukraine.
For now the carrier has no operational aircraft and will be used for training.
But China says the vessel, which has undergone extensive sea trials, will increase its capacity to defend state interests.
China's Premier Wen Jiabao said the ship would have "a mighty and deep significance". It would be "a cause for patriotic passion", he said at a ceremony attended by top Chinese leaders at Dalian Port.
Analysis
The fact that this comes at a time of heightened tensions in the East China Sea only underlines the message.
But China's new carrier is more a symbol of a future capability than a potent naval threat itself.
Getting into the carrier business takes time; a whole range of skills has to be learnt; and carriers have to operate with other ships, requiring a new mindset across the navy as a whole.
It could be a steep learning curve, but China is moving ahead steadily, taking the first steps on the path to having a fully-fledged carrier force.
China and Japan are embroiled in a row over disputed islands in the East China Sea.
Several South-east Asian nations are also at odds with China over overlapping territorial claims in the South China Sea.
It also comes weeks ahead of a party congress expected to see the transition of power to a new generation of Chinese leaders.
'Defend interests'
The Liaoning was formally handed over to the navy at a ceremony in Dalian, state-run Xinhua news agency said.
"Having the aircraft carrier enter the ranks will be of important significance in raising the overall fighting capacity of our nation's navy to a modern level," the defence ministry said in a statement.
The vessel will "increase [China's] capacity to defend, develop its capacity to co-operate on the high seas in dealing with non-traditional security threats and will be effective in defending the interests of state sovereignty, security and development", it added.
Se videoen her: http://tinyurl.com/c4b9e47
The official commissioning of the country's first aircraft carrier signals China's status as a rising power, says the BBC's Damian Grammaticas in Beijing.
The country's Communist leaders are spending billions modernising their armed forces so they can project military power far beyond China's borders.
But China does not yet have a fleet of aircraft or pilots ready for carrier operations. So the Liaoning will be used to test and train them, a task that will probably take several years, our correspondent adds.
The Liaoning, formerly known as the Varyag, was constructed in the 1980s for the Soviet navy but was never completed.
When the Soviet Union collapsed in 1991, the Varyag sat in Ukraine's dockyards.
A Chinese company with links to China's People's Liberation Army (PLA) bought the ship just as Soviet warships were being cut for scrap.
The Chinese military confirmed in June 2011 that it was being refitted to serve as the nation's first aircraft carrier.
Analysts say it will take years to outfit the carrier with aircraft and make it fully operational. But Chinese officials say that the Liaoning advances the country's military modernisation.
"The development of aircraft carriers is an important part of China's national defence modernisation, in particular its naval forces, and this aircraft carrier is an essential stepping stone toward its own more advanced aircraft carriers in the future," China's Rear Admiral Yang Yi wrote in the state-run China Daily newspaper.
The carrier will be mostly used "for scientific research and training missions" so China could build "a more advanced aircraft carrier platform in the future", he added.
China's first aircraft carrier enters service
Related Stories
China's first aircraft carrier has
entered into service, the defence ministry says.
The 300m (990ft) Liaoning - named after the province where it was refitted - is a refurbished Soviet ship purchased from Ukraine.
For now the carrier has no operational aircraft and will be used for training.
But China says the vessel, which has undergone extensive sea trials, will increase its capacity to defend state interests.
China's Premier Wen Jiabao said the ship would have "a mighty and deep significance". It would be "a cause for patriotic passion", he said at a ceremony attended by top Chinese leaders at Dalian Port.
Analysis
Jonathan Marcus BBC
Defence Correspondent
The commissioning of China's first aircraft carrier - the Liaoning (a former
Soviet vessel, the Varyag) - sends a signal to other countries in the region
that Beijing's maritime ambitions are growing. The fact that this comes at a time of heightened tensions in the East China Sea only underlines the message.
But China's new carrier is more a symbol of a future capability than a potent naval threat itself.
Getting into the carrier business takes time; a whole range of skills has to be learnt; and carriers have to operate with other ships, requiring a new mindset across the navy as a whole.
It could be a steep learning curve, but China is moving ahead steadily, taking the first steps on the path to having a fully-fledged carrier force.
The delivery of the aircraft carrier comes at a time
when Japan and other countries in the region have expressed concern at China's
growing naval strength.
China and Japan are embroiled in a row over disputed islands in the East China Sea.
Several South-east Asian nations are also at odds with China over overlapping territorial claims in the South China Sea.
It also comes weeks ahead of a party congress expected to see the transition of power to a new generation of Chinese leaders.
'Defend interests'
The Liaoning was formally handed over to the navy at a ceremony in Dalian, state-run Xinhua news agency said.
"Having the aircraft carrier enter the ranks will be of important significance in raising the overall fighting capacity of our nation's navy to a modern level," the defence ministry said in a statement.
The vessel will "increase [China's] capacity to defend, develop its capacity to co-operate on the high seas in dealing with non-traditional security threats and will be effective in defending the interests of state sovereignty, security and development", it added.
Se videoen her: http://tinyurl.com/c4b9e47
The official commissioning of the country's first aircraft carrier signals China's status as a rising power, says the BBC's Damian Grammaticas in Beijing.
The country's Communist leaders are spending billions modernising their armed forces so they can project military power far beyond China's borders.
But China does not yet have a fleet of aircraft or pilots ready for carrier operations. So the Liaoning will be used to test and train them, a task that will probably take several years, our correspondent adds.
The Liaoning, formerly known as the Varyag, was constructed in the 1980s for the Soviet navy but was never completed.
When the Soviet Union collapsed in 1991, the Varyag sat in Ukraine's dockyards.
A Chinese company with links to China's People's Liberation Army (PLA) bought the ship just as Soviet warships were being cut for scrap.
Continue reading the main story
The world's carriers
- US: 11 in service, with 3 under construction
- Russia: One, the Admiral Kuznetsov
- UK: One, HMS Illustrious which only carries helicopters - two under construction
- China: One, the Liaoning
- France: One, the Charles de Gaulle
- India: One, the Viraat, formerly known as HMS Hermes, but converting another, the Admiral Gorshkov, into the Vikramaditya. A third is under construction
- Italy: Two, the Giuseppe Garibaldi and the Cavour
- Spain: One, the Principe De Asturias
It said it wanted to turn the Varyag into a floating
casino in Macau and in 2001 the ship was towed to China.
The Chinese military confirmed in June 2011 that it was being refitted to serve as the nation's first aircraft carrier.
Analysts say it will take years to outfit the carrier with aircraft and make it fully operational. But Chinese officials say that the Liaoning advances the country's military modernisation.
"The development of aircraft carriers is an important part of China's national defence modernisation, in particular its naval forces, and this aircraft carrier is an essential stepping stone toward its own more advanced aircraft carriers in the future," China's Rear Admiral Yang Yi wrote in the state-run China Daily newspaper.
The carrier will be mostly used "for scientific research and training missions" so China could build "a more advanced aircraft carrier platform in the future", he added.
lørdag 24. november 2012
Super Puma L2 - To Bond maskiner returnerer til Aberdeen
North Sea helicopters head back to shore
By Anthony Joseph
Published: 23/11/2012
TWO Super Puma helicopters made an emergency U-turn back to shore in Aberdeen after a mechanical scare while on their way to North Sea oil platforms.
The Super Pumas were heading to different platforms yesterday when passengers on both aircraft raised concerns of a “rattling noise”.
The two Super Puma helicopters immediately turned around and headed back to Aberdeen Airport.
New helicopter safety alert
By Rebecca Buchan
Published: 23/11/2012
Two Super Puma helicopters were at the centre of fresh safety fears yesterday.
The Bond aircraft, which were travelling independently to different offshore installations, were both forced to return to the heliport in Aberdeen following concerns.
It is understood passengers onboard the flights believed they heard unusual noises coming from the helicopters and alerted the pilots who chose to return to base.
However, it was soon discovered there were no problems with either aircraft.
Both helicopters were Super Puma L2s manufactured by Eurocopter. The EC225 model of the Super Puma has been grounded since October following the second ditching in the North Sea this year.
Bond Helicopters, which owns the aircraft involved in yesterday’s incidents, said both machines had been checked and were found to have no problems. They have since returned to service.
A spokesman said: “Two flights this morning were returned to base. They went in for immediate inspection.
“Both helicopters are L2s, the only version of the Super Puma that Bond is flying at the moment. One was heading for the Miller platform and the other was heading for the Borgholm Dolphin drilling rig.”
Eurocopter believes the incident involving a CHC-owned EC225 last month was almost identical to one involving a Bond helicopter in May.
Last night they issued a new report which indicated they were closer to understanding the root cause of the faults – but said it would still be February before the aircraft was likely to fly again.
An initial bulletin from the Air Accident Investigation Branch reported that a crack in the main gear shaft had been discovered after the helicopter carried out a controlled ditching off Shetland.
A warning light indicated a failure of the main gearbox lubrication system and triggered the crew’s response.
Eurocopter believes the warning light was set off in error – as happened with the ditching of the Bond helicopter in May.
In both incidents all passengers and crew managed to escape into liferafts before being picked up.
Bristow kjøper 10 S-92A
Foto: Tale Sundlisæter
fredag 23. november 2012
Toll Tull
Som bosatt i Stavanger er det ikke uten grunn at jeg forsøker å legge flyturen utenom Gardermoen. Akkurat nå ser du på NRK Dagsrevyen hvorfor. Kommer jeg fra utlandet til Gardermoen må jeg tollklarere, gå ut og sjekke inn på nytt. Tollerne synes det er fint fordi de ikke liker "one stop security". Greit, fortsett med det så jobber jeg for flere direkteruter fra Sola. Kommer jeg fra Stavanger og skal til Catania på Sicilia og kommer via Roma, så tollklarerer jeg på Catania. Der skanner de bagasjen og alt det vanlige. Det funker. Ikke oft en kan si Look to Sicily!
333 Skv. - Litt flyhistorie
Foto: Per Gram
Tor H. Vik 19.02.46 - 01.03.47 Helge B. Anonsen 12.06.50 - 01.10.53 Realf Ottesen 16.07.56 - 02.02.58 Odd Haabet 03.02.58 - 02.10.60 Øyvind Wølner 01.03.64 - 15.08.68 Hans-Peter Røder 11.08.72 - 12.08.75 Arne Lillestø 02.04.69 - 10.08.72
Helikopterprosessen
Jeg har, nesten til det kjedsommelige, forklart deg som leser at Norge nå er i en unik situasjon:
- Vi kan velge det redningshelikopter som kan ta vare på selv den minste avkrok innenfor vårt voldsomme redningsansvarsområde.
- Vi kan velge Blackhawk som vårt nye anti terror helikopter
- Vi kan velge AW139 eller EC145 som vårt nye ambulansehelikopter.
Danmark går også for Sikorsky 60 serien
CenSec news
22-11-2012 Danmark køber ni Seahawk-helikoptere
Danmark køber ni amerikanskeproducerede Seahawk som ny dansk militærhelikopter, og det er den amerikanske flåde, US Navy, der leverer de nye helikoptere, oplyser forsvaret.
"Politikerne har valgt Seahawk, fordi det er den helikopter, der bedst lever op til de krav, vi har stillet," siger generalmajor Flemming Lenfter fra planlægningsstaben i Forsvarskommandoen i en pressemeddelelse.
Det spiller også ind, at helikopteren allerede er i produktion og operativ i den amerikanske flåde. Det giver nemlig mulighed for at samarbejde med Nato-kolleger i forhold til logistik, træning og fremtidige opdateringer af helikopteren.
Forsvarsforligskredsen er enig om købet - og aftalen bliver godkendt i partiernes folketingsgrupper senere onsdag, hvorefter forsvarsminister Nick Hækkerup (S) indstiller til Folketingets finansudvalg at bevilge anskaffelsen.
Der skal købes ni Sikorsky Seahawks til en værdi af omkring fire milliarder kroner. De skal erstatte de aldrende Lynx-helikoptere og først og fremmest bruges i Arktis og til piratbekæmpelse.
Forsvaret forventer at modtage de første helikoptere i 2016.
Herefter kan søværnets helikopterbærende skibe yde en endnu mere effektiv indsats både nationalt, ved Grønland, Færøerne og i Arktis, og når de er indsat i national tjeneste, hedder det videre i pressemeddelelsen.
Italiensk-britiske AgustaWestland, der har produceret redningshelikopteren EH-101 Merlin, var med i det sidste opløb.
Men deres kandidat, AW-159 Wildcat, blev valgt fra som den sidste. EH-101'eren har haft mange problemer, siden den første af slagsen blev leveret til Danmark i 2006
Maritime nyheter - Russland
Jeg leser i nyheter fra Russland at en Be-12 "Mail" nylig har havarert etter motorbortfall under en go-around til Sevastopol på Krim. Tre av de fire ombord omkom, og Russland vurderer å sette typen på bakken for godt. Hva vil de bytte med? Jo, Il-38 "May".
Det gir meg anledning til å legge ut et par bilder av disse flytypene tatt fra en Orion over Barentshavet en gang det var jobben min, tidlig på 70-tallet,
Det gir meg anledning til å legge ut et par bilder av disse flytypene tatt fra en Orion over Barentshavet en gang det var jobben min, tidlig på 70-tallet,
Be-12 Mail
Fotos: Per Gram
Il-38 "May"
SAS - Nyheter i morges
Sakset fra VG Nett:
SAS lanserer 17 direkteruter fra Norge
PÅ VINGENE: SAS satser stort etter periode med trøbbel. Foto:
JOHAN NILSSON / NTB SCANPIX |
Publisert 23.11.12 - 07:45, endret 23.11.12 - 08:20 (VG NETT)
(VG Nett) Totalt lanserer selskapet i dag 45 nye ruter. 13 av disse er fra Gardermoen. Fire andre fra Bergen, Trondheim og Stavanger.
De nye rutene blir altså lansert bare dager etter at selskapet ble reddet fra konkurs. Dermed kan SAS nå fokusere på noe positivt i stedet for krise og kaos.
- Med denne satsningen er vi i gang med å styrke SAS for fremtiden, og demonstrerer at vi har en offensiv holdning til å tilby våre kunder et attraktivt produkt. De nye destinasjonene innebærer også at vi fortsetter å være det selskapet som er Nordens største tilbyder av flyreiser, sier Eivind Roald, salg- og markedsdirektør i SAS, i en pressemelding.
Salget har startet
Fra Oslo vil man fly til følgende destinasjoner: Salzburg, Berlin, Budapest, Santorini, Cagliari, Palermo, Pristina, Valencia, Malta, Lisboa, Athen, Tenerife og Pula.
Fra Bergen blir det fly til Dubrovnik og Antalya, mens Trondheim får en rute til Split og Stavanger en rute til Antalya.
Også fra Sverige, Danmark og Finland satser SAS på nye direkteruter. Blant annet skal man, som tidligere annonsert, fly direkte til San Francisco fra Kastrup ved København.
Artikkelen fortsetter under bildet.
I tillegg til de totalt 45 nye rutene øker SAS i 2013 også frekvensene på mange av de nåværende innenriks- og europarutene, melder selskapet.
Billettene til de nye rutene blir lagt ut fortløpende gjennom helgene. Noen er allerede klare for salg, og i løpet av mandag vil samtlige være det.
- Vi har i utgangspunktet sagt at de skal være klare fra mandag, men det er mange ruter å laste opp i systemet. Det tar litt tid, så derfor har man tyvstartet litt allerede, forklarar pressekontakt i Norge, Tormod Sandstø.
For eksempel ligger ruten fra Oslo til Split allerede for salg.
- Tøff konkurranse
Sandstø ønsker ikke si noe konkret om prisnivået SAS planlegger å legge seg på, men sier at man er nødt til å konkurrere på pris.
- Det er en ganske ferietung liste med destinasjoner. Der er det veldig tøff konkurranse. Da gjelder det å tilby både et attraktivt produkt og attraktive priser.
Artikkelen fortsetter under bildet.
SAS satser på feriemarkedet fordi de innser at dette blir viktigere og viktigere.
- Det er et svar på den økende etterspørselen etter direkteruter fra Norge. Samtidig vil det aldri bli den eneste foten for SAS. Vi mener det er fult mulig å bruke nettverket vårt, og reise via andre steder. Man kan aldri få direkteruter til hele verden fra Norge, sier Sandstø.
De fleste av de nye rutene er sesongbaserte, og starter stort sett i mai eller juni og varer til august eller september.
- Men Berlin og Budapest er helårsruter, forklarer pressekontakten.
- Med denne satsningen er vi i gang med å styrke SAS for fremtiden, og demonstrerer at vi har en offensiv holdning til å tilby våre kunder et attraktivt produkt. De nye destinasjonene innebærer også at vi fortsetter å være det selskapet som er Nordens største tilbyder av flyreiser, sier Eivind Roald, salg- og markedsdirektør i SAS, i en pressemelding.
Salget har startet
Fra Oslo vil man fly til følgende destinasjoner: Salzburg, Berlin, Budapest, Santorini, Cagliari, Palermo, Pristina, Valencia, Malta, Lisboa, Athen, Tenerife og Pula.
Fra Bergen blir det fly til Dubrovnik og Antalya, mens Trondheim får en rute til Split og Stavanger en rute til Antalya.
Også fra Sverige, Danmark og Finland satser SAS på nye direkteruter. Blant annet skal man, som tidligere annonsert, fly direkte til San Francisco fra Kastrup ved København.
Artikkelen fortsetter under bildet.
STRANDLIV: SAS satser på sommermarkedet. En av de nye rutene går fra Oslo til Split. Fra den kroatiske kystbyen er det bare en kort båttur til den spektakulære stranden Zlatni Rat, som ligger på øyen Brac. Foto: Terje Bringedal
|
I tillegg til de totalt 45 nye rutene øker SAS i 2013 også frekvensene på mange av de nåværende innenriks- og europarutene, melder selskapet.
Billettene til de nye rutene blir lagt ut fortløpende gjennom helgene. Noen er allerede klare for salg, og i løpet av mandag vil samtlige være det.
- Vi har i utgangspunktet sagt at de skal være klare fra mandag, men det er mange ruter å laste opp i systemet. Det tar litt tid, så derfor har man tyvstartet litt allerede, forklarar pressekontakt i Norge, Tormod Sandstø.
For eksempel ligger ruten fra Oslo til Split allerede for salg.
- Tøff konkurranse
Sandstø ønsker ikke si noe konkret om prisnivået SAS planlegger å legge seg på, men sier at man er nødt til å konkurrere på pris.
- Det er en ganske ferietung liste med destinasjoner. Der er det veldig tøff konkurranse. Da gjelder det å tilby både et attraktivt produkt og attraktive priser.
Artikkelen fortsetter under bildet.
SANTORINI: Det er særlig på øyene i Kykladene, som her på Santorini, vi
finner de hvite husene som mange forbinder med Hellas. Foto: Per Gram |
SAS satser på feriemarkedet fordi de innser at dette blir viktigere og viktigere.
- Det er et svar på den økende etterspørselen etter direkteruter fra Norge. Samtidig vil det aldri bli den eneste foten for SAS. Vi mener det er fult mulig å bruke nettverket vårt, og reise via andre steder. Man kan aldri få direkteruter til hele verden fra Norge, sier Sandstø.
De fleste av de nye rutene er sesongbaserte, og starter stort sett i mai eller juni og varer til august eller september.
- Men Berlin og Budapest er helårsruter, forklarer pressekontakten.