Formålet med bloggen er å bidra til informasjon om luftfart av alle slag. Også litt om ubåter og forsvarsspørsmål. Nyheter vil du finne her også, en del på engelsk som er det mest brukte luftfartsspråket. Har du selv noe som bør komme ut, så send meg en mail til per.gram@hesbynett.no
torsdag 29. november 2012
SAR - Enda 8 år med Sea King
Slik ser Sea King-maskinene ut når de er i luften. Så langt kom aldri maskinen som skulle rykke ut på et redningsoppdrag utenfor Finnmarks kyst fredag.
FOTO: HENNING CARR EKROLL
Sea King fikk startproblemer under redningsaksjon
For annen gang på én måned ble redningshelikopteret stående på bakken da en båt utenfor Finnmark trengte hjelp.
Fredag 23. november skjedde det igjen: En båt med fem personer utenfor Finnmark ba om hjelp fordi de tok inn vann. Men Sea King-helikopteret som var i beredskap, fikk tekniske problemer og ble stående på bakken. - Helikopteret fikk startproblemer og kunne ikke ta av. Men det var en annen båt i nærheten, og disse kom til og bidro til å stanse lekkasjen, forteller redningsleder Sven-Rune Nikolaisen ved Hovedredningssentralen i Nord-Norge.
To av de 12 Sea King-maskinene i Norge står på Banak flystasjon. Men som Aftenposten tidligere har fortalt, krever de 40 år gamle maskinene stadig mer vedlikehold3, og den andre maskinen var til teknisk ettersyn og kunne derfor ikke brukes.
I november fortalte mannskapet på redningshelikoptrene hvordan mangelen på moderne utstyr4 gjorde arbeidet deres vanskelig, og at de ikke kunne garantere for beredskapen. Sea King-maskinene må trolig holdes i luften frem til 2020, da nye redningshelikoptre vil være på plass.
Var nede i to timer
- Det er uheldig at dette skjer, og vi skulle gjerne vært det foruten. Det blir mer og mer skruing på disse maskinene etter hvert som de blir eldre, og vi bruker mye tid og energi på å holde dem i luften, sier presseoffisert Brynjar Stordal i Luftforsvaret Nord-Norge. Ifølge Stordal var helikopterberedskapen fraværende i omtrent to timer fredag, mens komponentene som førte til startproblemene ble byttet.
- Vi bytter komponentene jevnlig. Og selv om maskinene er oppe i årene, har vi en beredskap på 98 prosent. Men like fullt er det selvsagt uheldig, sier Stordal
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar
Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.