lørdag 10. november 2012

Sikorsky S-92A med problemer - Gear box igjen?


Helikopteret idet det lander.
FOTO: Jarle Aasland
Fra Stavanger Aftenblad:

Helikopter med trøbbel har landet


En Sikorsky S-92 på vei til Alvheim i Nordsjøen fikk trøbbel og måtte snu. Maskinen landet på Sola klokken 10.50.



- Flygerne fikk indikasjoner om problemer med oljetrykket og valgte å snu. De landet 10.50 og passasjerene er briefet, forteller administrerende direktør Renè de Jong i Bristow Norway til Aftenbladet.
Det var 11 passasjerer på vei til olje- og gassfelt Alvheim som ligger i den midtre delen av Nordsjøen vest for Heimdal ved grensa til britisk sektor. Helikopteret hadde avgang fra Sola 10.13.
Ifølge Bristow-sjefen er det uvanlig at Nordsjø-helikoptre får problemer og returnerer slik som her. Men det er ikke første gang Sikorsky S-92 har hatt problemer.

Den verste ulykken

Les også



Derfor styrtet helikopteret1

Årsaken til at helikopteret med oljearbeidere styrtet utenfor Newfoundland for en uke siden er trolig funnet. 17 mennesker mistet livet.

I nyere tid er den veste ulykken da 16 oljearbeidere omkom på vei til plattformen Hibernia øst-sørøst av St. John på Newfoundland i mars i 2009. Problemer med oljetrykket var trolig årsaken til helikopterulykken.
I februar måtte et Sikorsky S-92 fra selskapet Bristow Norway stanse den ene av to motorer i luften og fly i 40 minutter fra den sørlige del av Nordsjøen og til Sola med bare en motor i drift.

Les også


Et Sikorsky S-92-helikopter i Bristow Norways sine farger.

Helikopter fikk motorproblemer2

Et Sikorsky S-92 fra selskapet Bristow Norway måtte stanse den ene av to motorer i luften og fly i 40 minutter fra den sørlige del av Nordsjøen og til Sola med bare en motor i drift.

Oljetrykk-problemer går igjen

I mai i fjor opplevde 18 personer at flygerne i Sikorsky-maskinen sendte ut mayday-melding 90 nautiske mil fra Sola mot Ekofisk. På vei ut til Ekofisk falt oljetrykket i den ene motoren.

Les også



- Oljelekkasje årsak til helikoptertrøbbel3

18 personer var ombord i helikopteret som sendte ut mayday-melding 90 nautiske mil fra Sola mot Ekofisk.

Beredskapen på flyplassen ble høynet før landingen fredag formiddag.
- Vi har fått melding om en potensiell trussel ombord i helikopteret, og derfor har vi satt mannskapene på Sea King- redningshelikopter til 330- skvadronen i beredskap, sier redningsleder Bjørn Magnussen ved Hovedredningssentralen for Sør- Norge til Aftenbladet.
Magnussen understreker at helikopteret ikke har sendt ut en ren mayday- melding. Det er altså ikke snakk om en akutt nødsituasjon med fare for krasjlanding.
Et Sea King-helikopter, brannbiler og ambulanser var satt i beredskap før landingen på Sola fredag formiddag.

Trøbbel i utlandet

I august i fjor måtte et kanadisk S-92-helikopter som opererer for Statoil nødlande på flyplassen utenfor St. Johns på Newfoundland på grunn av uvanlig sterk vibrasjon i maskinen.

Les også


Det har vært uvanlig mange hendelser med Sikorsky S-92 siden helikopteret ble satt i drift i 2004.

Statoil-helikopter måtte nødlande i Canada4

Et kanadisk S-92-helikopter som opererer for Statoil måtte 29. august i år nødlande på flyplassen utenfor St. Johns på Newfoundland på grunn av uvanlig sterk vibrasjon i maskinen.

Aftenbladet kommer tilbake med flere detaljer.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.