Fra SHT`s konklusjon:
Undersøkelser har ikke avdekket tekniske feil eller uregelmessigheter ved helikopteret som kan ha påvirket hendelsesforløpet. Havarikommisjonen finner det mest sannsynlig at brå manøvrering initierte en sekvens der helikopteret kom delvis ut av kontroll en periode, og at det ikke hadde tilstrekkelig høyde til at fartøysjefen rakk å rette det helt opp og flate ut i tide. SHT mener hydraulikksystemet kan ha nådd sin begrensning under manøvreringen, slik at fenomenet "Servo transparency" oppstod.
Det fremmes tre sikkerhetstilrådinger i rapporten. Disse omhandler henholdsvis manøvreringsbegrensninger i lav høyde med passasjerer om bord, advarsel om faremomenter forbundet med "Servo Transparency" og behov for flygeregistrator.
Undertegnede finner det ganske oppsiktsvekkende at manøvrering av små helikoptre er farefullt. Nå leser vi altså om Servo Transparency og tidligere har vi hørt om Jack Stall (Kolsåsulykken, også en AS350). Jeg tiltrer uten videre ønsket om FDR.
Hortenrapporten er enda ikke klar, men her er et utdrag fra den foreløpige rapporten:
Helikopterets flygehåndbok viser at ytelsesmarginene er små dersom et fullastet helikopter av denne typen stopper i hover i 700 ft høyde under de forhold som eksisterte. Det blir lite reservekapasitet i lave hastigheter til manøvrering, som kan bli nødvendig for eksempel i en formasjon eller på grunn av dårlige visuelle referanser.
Sjekk liste over helikopterulykker i Norge her: http://tinyurl.com/cs2paoy
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar
Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.