Formålet med bloggen er å bidra til informasjon om luftfart av alle slag. Også litt om ubåter og forsvarsspørsmål. Nyheter vil du finne her også, en del på engelsk som er det mest brukte luftfartsspråket. Har du selv noe som bør komme ut, så send meg en mail til per.gram@hesbynett.no
søndag 23. desember 2012
SAR - Delsivilisering av denne sivile tjenesten
Eurocopter EC225 er en av kandidatene til å erstatte Sea King. Redningshelikopteret brukes i dag i Norge av den private operatøren Bristow, og det var en slik maskin som bidro til å redde liv i oktober da Sea King ble stående på bakken på grunn av tekniske problemer.
FOTO: NTB SCANPIIX/KENT SKIBSTAD
Vurderer å leie inn private redningshelikoptre
Justis- og beredskapsdepartementet åpner for bruk av private aktører for å avlaste de gamle Sea King-helikoptrene.
Aftenposten har i flere saker fortalt om hvordan tekniske problemer1 med de 40 år gamle Sea King-helikoptrene har ført til at de har blitt stående på bakken under redningsaksjoner. Dette har skjedd tre ganger på seks uker.
Utgiftene til vedlikehold av maskinene har eksplodert de siste årene2, og Justis- og beredskapsdepartementets politiske ledelse erkjenner at alderen og vedlikeholdsbehovet er en utfordring.
Erkjenner risiko
- Generelt sett er det en god beredskap på disse helikoptrene, og Sea King-flåten er godt vedlikeholdt. Men vi vet at dette er gamle helikoptre, og den siste tids hendelser viser at det finnes en viss risiko ved Sea King, sier statssekretær Kristin Bergersen til Aftenposten.no. Det er i dag Luftforsvarets 330-skvadron som drifter Sea King-redningshelikoptrene for Justis- og beredskapsdepartementet.
Mannskapet på redningshelikoptrene Sea King fortviler over mangel på moderne utstyr som kunne reddet flere liv.
NHO Luftfart foreslo i 2010 at deler av redningshelikoptertjenesten burde settes ut på anbud for å avlaste den aldrende redningshelikopterparken, men ifølge NHO fikk de ingen respons fra departementet.
Staten er nå i gang med anbudsprosessen for å kjøpe nye redningshelikoptre for 17 milliarder kroner, men først i 2020 vil alle maskinene være byttet ut.
- Det virker ikke som om man klarer å opprettholde den kvaliteten man ønsker, og det advarte vi mot allerede i 2010. Kvalitetsforringelsen vil forsterkes ytterligere i årene som kommer, blant annet på grunn av utfordringer med deletilgangen. Da virker det ganske åpenbart at man må se på andre løsninger, og jeg synes at man her bør legge prestisjen til side og sette dette ut på anbud, slik at man sikrer kvaliteten på redningstjenesten, sier direktør Torbjørn Lothe i NHO Luftfart.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar
Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.