torsdag 9. mai 2013

Punktlighet - Krangel, fra Aftenposten


  • SAS får ikke flyene avgårde til riktig tid, og raser på punktlighetsstatistikken.
    FOTO: NTB SCANPIX

Norwegian knuser SAS på punktlighet

I fjor var SAS Europas mest punktlige flyselskap. Etter nyttår har selskapet rast nedover listen og må også se seg grundig slått av erkekonkurrenten Norwegian.

SAS satser knallhardt på å profilere seg som det flyselskapet i Europa som holder tidtabellen best.
Etter nyttår har selskapets punktlighet brutt sammen, og SAS er for tiden på en niendeplass blant de store flyselskapene i Europa.

Middels

Og problemene bare fortsetter: Tallene for april måned er nok en gang nedslående. Selskapet oppnår en punktlighet på 84 prosent, og plasserer seg med det bare som middels bra i klassen blant de store flyselskapene. 
- Vi erkjenner at vi har hatt problemer med å oppfylle våre ambisjoner om å være best på punktlighet, og hele organisasjonen er nå innstilt på å jobbe knallhardt for å gjenerobre den posisjonen – både i Norge og Europa, sier kommunikasjonsrådgiver Tormod Sandstø i SAS til Aftenposten.
Både i mars og april ble SAS danket ut av Norwegian som oftere landet etter ruteplanen enn det SAS gjorde.

Smell på smell

I mange år har SAS holdt seg helt i punktlighetstoppen, både i Norge og Europa. Statistikkselskapet Flightstats.com fører en kontinuerlig rankingliste blant verdens flyselskaper, og sender hver måned ut en fersk rapport om de enkelte selskapers utvikling. I flere år har SAS holdt seg helt på topp i Europa. Selskapet har enkelte år blandet seg helt i toppen globalt også.


Men fra nyttår har alt plutselig endret seg til det verre for SAS. Selskapet har gått på smell etter smell, og rast nedover rankinglisten. I mars måned, verste periode så langt, opererte SAS med en punktlighet på beskjedne 79 prosent. En katastrofe for et selskap som har bygd opp hele sin image på at det er på topp i punktlighet.

Datakrøll

Hos SAS forklarer man punklighetsproblemene med innføring av nytt datasystem, Altea, som selskapet har tatt i bruk og som det har tatt lengre tid å innarbeide enn det man håpet.
- Dessuten ser vi at et tettere trafikkprogram enn før også har gjort selskapet mer sårbar når vi også har andre ting som ikke fungerer som det skal, som problemer med å få dataverktøyet til å fungere, sier Sandstø.

Les også

Vil stoppe Norwegians skryt av egen punktlighet2

Forbrukerombudet setter frist til 4. april.
Han fremholder også at nye innflyvningsruter til Oslo Lufthavn har gitt SAS problemer, men vedgår at selskapet her blir rammet på lik linje med alle andre selskap.

- Uberettiget skryt

Hos konkurrenten Norwegian er kommunikasjonsdirektør oppgitt over at SAS fortsetter å markedsføre seg som det punktligste selskapet når dette ikke er tilfelle lenger:
- Det er interessant å merke seg at SAS helt uberettiget kan skryte på seg å være best på punktlighet overalt, uten at det får noen som helst konsekvenser. Den ene dagen er de best i Norge, så er de best i Europa og så er de sogar best i verden, uten at det har noe som helst rot i virkeligheten, sier Skånvik.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.