bataljon
– Vi kommer aldri til å finne alt. Det vil alltid finnes små 
deler der ute som vi ikke vil finne på grunn av bresprekker 
og all snøen, sier Carl-Johan Olofsson i det svenske 
forsvaret til NRK.no. Han har tatt alle bildene her.
Han er militær innsatssjef og leder for 22 mann fra
arméns jägarbataljon som akkurat nå befinner seg i
Kebnekaisemassivet.
Flere hundre meter oppe i den stupbratte fjellsiden
har de siden 1. august lett etter vrakdeler fra det
norske Hercules-flyet som krasjet i Kebnekaise 15.
mars i fjor. Fem norske offiserer mistet livet i ulykken.

Firer seg ned i bresprekker

Flyet ble fullstendig fragmentert i sammenstøtet med
fjellet, og vrakdelene ble spredt ut over store områder.
For letemannskapene er utfordringene mange.
Kebnekaise er Sveriges høyeste fjell og rager
2106 meter over havet.
I tillegg befinner vrakdelene seg ofte nede i dype
bresprekker.
– Vi har firt oss ned i vertikal fjellpartier og 
resprekker på jakt etter vrakdeler, forteller 
Olofsson.

Har samlet totalt 30 tonn

Siden 1. august har mannskapene samlet sammen 15
tonn vrakrester. Legger man til det som ble samlet i fjor,
er totalt 30 tonn hentet ned fra fjellet.
– Og fortsatt ligger det fire tonn igjen i fjellet, 
sier Olofsson.
Men det som er igjen blir trolig liggende. Det er for det
meste små deler som er igjen, de store tingene er hentet
ned.
– Ett sted må man trekke en grense. En del har 
falt ned i bresprekker, og andre vrakdeler har 
blitt dekket av snøskred.
Olofsson mener årets vraksamling har vært en suksess.
Den maksimale snøsmeltingen falt samtidig som letearbeidet
tok til.
– Vi har hatt været med oss og har kunnet arbeide 
i alle områder hvor det ligger vrakrester, sier han.

Omfattende rapport

Det har snart gått et og et halvt år siden den tragiske
ulykken. Men fortsatt er ikke den endelig havarirapporten
langt frem.
Så langt har den omfattende rapporten værtutsatt flere 
ganger. 
I mai i år innrømmet utredningsleder Agne Widholm i den
svenske havarikommisjonen at arbeidet har vært mer 
omfattende enn de hadde trodd.
– En stor utredning hos oss ligger på mellom 50 til 
100 
sider. Denne rapporten har vokst til et omfang på 
nesten 200 sider allerede før 10. april. Så mange 
sider i en rapport gjør at det er blir vanskelig å 
fordøye for leseren. Derfor er vi nå i gang med å 
redusere antallet sider, sa Widholm til NRK.no.
I mai i fjor kom havarikommisjonen med en foreløpig rapport
som viste hendelsesforløpet. Der kom det fram at «Siv» hadde
fått en innflygningshøyde fra tårnet i Kiruna som var lavere
enn høyeste punkt på Kebnekaise.
Hvordan denne beskjeden ble gitt, og akseptert av piloten, er
foreløpig ikke kjent. Men havarikommisjonen har funnet både
taleregistratoren og ferdskriveren til Hercules-flyet og
forklaringen vil komme i den endelige rapporten.



I nesten en uke har soldater fra Telemarksbataljonen lett etter ferdsskriveren som var i Hercules-fl - Soldater fra Telemarksbataljonen bisto i letingen etter ferdskriveren som var i Hercules-flyet. Den ble senere funnet og har trolig gitt havarikommisjonen viktige svar. - Foto: Forsvaret / NTB scanpix
Soldater fra Telemarksbataljonen bisto i letingen etter ferdskriveren som var
i Hercules-flyet. Den ble senere funnet og har trolig gitt havarikommisjonen
viktige svar