fredag 4. oktober 2013

SAR - Nytt om industridelen, sakset fra TU


Norge skal handle minst 16 helikoptre enten av typen AW101 (t.v) fra Agusta Westland eller EC725 fra Eurocopter. Foto: Per Erlien Dalløkken/Eurocopter

NAWSARH – EUROCOPTER VS. AGUSTA WESTLAND

Dette betyr redningshelikoptre for norsk industri

Noen håper på Eurocopter, for andre vil Agusta Westland gi millionoppdrag når Sea King skal byttes ut.

 
Denne måneden blir det klart hva slags helikoptertype som skal erstatte Sea King som redningshelikopter i den norske 330-skvadronen.
Italienske Agusta Westland og franske Eurocopter kniver om kontrakten som inkludert infrastruktur og statens gjennomføringskostnader er verdt cirka 17 milliarder kroner.
Utfallet av anbudskonkurransen vil også ha stor betydning for norsk industri, særlig på Sola, Kjeller og Kongsberg.

Gir sitt endelige tilbud

Agusta Westland reiser til Stavanger torsdag 3. oktober for å presentere sitt siste og endelige tilbud på helikoptertypen AW101 for anskaffelsesprosjektet Nawsarh på ettermiddagen.
Eurocopter tilbyr helikopteret EC725, og skal gjennom en tilsvarende øvelse med Nawsarh-organisasjonen mandag 7. oktober.
Kontrakten skal inngås før nyttår, men mye vil kunne være klart før det. Allerede i slutten av denne måneden skal Nawsarh inn i forhandlinger med kun én leverandør, etter det Teknisk Ukeblad forstår.
Anskaffelsen gjelder som kjent inntil 16 nye redningshelikoptre med opsjon på ytterligere seks maskiner.
Tolv helikoptre skal plasseres ut på 330-skvadronens seks baser, mens resten skal inngå i en vedlikeholdspool for å sikre best mulig beredskap på basene over tid.
I dag har skvadronen kun tilgang på elleve skrog, ettersom det til enhver tid er ett helikopter inne til tungt vedlikehold.

Les også: Nå starter flytester av Sea King-erstatteren
Den danske redningstjenesten har operert AW101 i sju år. Foto: Agusta Westland
 
Første to om tre år
De første to helikoptrene skal etter nåværende plan leveres i starten av 2017 og skal benyttes til operativ test og evaluering det første året før hovedleveransen starter. Samtlige Sea King skal fases ut i løpet av 2020.
Mens Agusta Westland kan skryte av at det var de som produserte redningshelikoptrene 330-skvadronen bruker i dag, Westland Sea King MK43B, kan Eurocopter slå seg på brystet med at de har levert alle de sivile redningshelikoptrene (EC225 og AS332L1) som i dag opererer på norsk sokkel og Svalbard.
Eurocopter har Heli-One med seg som hovedpartner på vedlikehold i sitt tilbud. Agusta Westland har med seg AIM Norway, samt Kongsberg Defence Systems.
Dette er internasjonalt en vesentlig konkurranse, og partene holder selvsagt kontraktdetaljene tett til brystet.
Imidlertid er det en del muligheter for norsk industri avhengig av hva slags alternativ som velges som Teknisk Ukeblad her kan presentere, iallfall i grove trekk, etter en rekke samtaler med flere av de involverte:

700 millioner for Heli-One

Heli-One er et datterselskap av CHC som er den største helikopteroperatøren på norsk sokkel. Deres 35 helikoptre utfører om lag to tredeler av operasjonene. CHC Helikopter Service har 469 ansatte og Heli-One har 370 ansatte.

Dersom Eurocopter vinner, vil andelen av selve kontraktsverdien for Heli-One i Norge utgjøre 700 millioner kroner og gi grunnlag for 150 årsverk.
Etter anskaffelsen er det i kontrakten minst 15 år med ansvar for logistikk og vedlikehold som i seg selv vil kreve 12-15 Heli-One-ansatte.
Selv om daglig vedlikehold gjennomføres av Luftforsvaret selv, medfører driftskonseptet Eurocopter har valgt at Heli-One skal ha egne folk på alle seks redningsbasene

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.