En korrespondent har stillet følgende spørsmål til Komplett.no, nettbutikken som forhandler Phantom quadrotor. Han spør firmaet:
Hei, jeg så annonsen for dette apparatet i dag.
Er Komplett klar over at bruk av slike kan medføre straffeansvar? Annonsen sier at det er festeanordning for kamera. Bruk av kamera på en flygende innretning krever tillatelse fra Nasjonal Sikkerhetsmyndighet (NSM). Det kreves forsikring for all bruk av slike innretninger. Kan de fly høyere enn 120 meter, eller utenfor synsvidde, kreves tillatelse fra Luftfartstilsynet.
Anonsen fra Komplett tyder på at firmaet ikke har peiling på at det finnes strenge regler for bruken av slikt utstyr. I det minste bør anonsen Deres gjøre oppmerksom på at kjøper/bruker kan både bli gjort rettslig og erstatningsmessig ansvarlig selv om uhell ikke skjer.
Han fikk dette svaret:
Vi vurderer litt å legge til noen setninger i teksten om hva som er gjeldende
regler. F.eks Opptak/bilder kan medføre straffeansvar.
Reglene er kommet sammen i litt hu og hast, så de er faktisk litt diffuse – det er f.eks ingenting som sier at du må ha tillatelse for å streame til bakken uten opptak.
Det er ikke riktig såvidt jeg vet at det kreves tillatelse hvis de kan fly over 120m eller utenfor synsrekkevidde – bare hvis det gjøres.
Langt under 1% av de som har kamera i fly/multi/heli innehar tillatelse fra NSM, og ingen har til nå blitt straffet for denne typen aktivitet såvidt jeg vet.
Vi pleier å gi link til informasjon, f.eks denne:
http://www.luftfartstilsynet.no/selvbetjening/allmennfly/RPAS-FAQ/
Så er et opp til kunden selv om de velger å søke eller ikke.
I dette tilfellet så er det vanskelig å svare noe du vil bli fornøyd med.
Det er dog et område som etterhvert vil bli veldig mye mer regulert, og det skjønner jeg – med fpv og waypoint flyving vil det jo være modeller over alt uten kontroll.
Jeg vet faktisk ikke om vi plikter å opplyse om dette, så lenge produktene er lovlig å selge.
Man må ikke ha lappen for å kjøpe bil, og ei heller skrive under på at du lover å følge alle trafikkregler.
Tror ikke jeg har sett en bilannonse som oppgir toppfart til 250km/t og opplyser om at du ikke kan kjøre så fort i en 80-sone f.eks.
Men vi takker for interessen og opplysningene.
Og vil ta saken videre.
Reglene er kommet sammen i litt hu og hast, så de er faktisk litt diffuse – det er f.eks ingenting som sier at du må ha tillatelse for å streame til bakken uten opptak.
Det er ikke riktig såvidt jeg vet at det kreves tillatelse hvis de kan fly over 120m eller utenfor synsrekkevidde – bare hvis det gjøres.
Langt under 1% av de som har kamera i fly/multi/heli innehar tillatelse fra NSM, og ingen har til nå blitt straffet for denne typen aktivitet såvidt jeg vet.
Vi pleier å gi link til informasjon, f.eks denne:
http://www.luftfartstilsynet.no/selvbetjening/allmennfly/RPAS-FAQ/
Så er et opp til kunden selv om de velger å søke eller ikke.
I dette tilfellet så er det vanskelig å svare noe du vil bli fornøyd med.
Det er dog et område som etterhvert vil bli veldig mye mer regulert, og det skjønner jeg – med fpv og waypoint flyving vil det jo være modeller over alt uten kontroll.
Jeg vet faktisk ikke om vi plikter å opplyse om dette, så lenge produktene er lovlig å selge.
Man må ikke ha lappen for å kjøpe bil, og ei heller skrive under på at du lover å følge alle trafikkregler.
Tror ikke jeg har sett en bilannonse som oppgir toppfart til 250km/t og opplyser om at du ikke kan kjøre så fort i en 80-sone f.eks.
Men vi takker for interessen og opplysningene.
Og vil ta saken videre.
Med vennlig hilsen,
Bent
Salg og Kundeservice.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar
Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.