SAS med stor tro på forretningsmarkedet
SAS og konsernsjef Rickard Gustafson har stor tro på at
satsingen på forretningsmarkedet vil gi selskapet det løftet de trenger.
Bildet Gustafson tegnet av dagens luftfartsmarked etterlot ingen av
tilhørerne under årets Avinor-konferanse i tvil om hvilke utfordringer
flyselskapene står overfor.
-Marginene er små. Det er ekstremt krevende å tjene penger i en svært konjunkturfølsom bransje, sa han.
Selskapet har et mål om å skape et produkt som skal tiltrekke seg forretningssegmentet (også omtalt som frequent flyer-segmentet) i Skandinavia.
-89 prosent av passasjerene i Skandinavia er i fritidsmarkedet, men de 11 prosentene som utgjør forretningssegmentet står for 70 prosent av markedet til og fra Skandinavia, sa SAS-sjefen.
Gjennom å tilby kortere reisetid, høy punktlighet, tilgjengelighet og fleksibilitet – og et godt rutenett, satser selskapet på å vinne forretningsmarkedet. Og Gustafson mener nettverkselskaper som SAS har en framtid foran seg til tross for at lavprisaktørene har skaffet seg større markedsandeler.
Tøff kur
Gustafson berømmet ellers SAS-ansatte for å ha blitt med på den tøffe kuren selskapet gjennomførte for et år siden, og han utfordret salen ved å spørre:
-Hvor mange av dere ville jobbet lengre dager for mindre lønn - og gå med endringer i pensjonsbetingelsene deres?
Tro på lavpris og direkteruter
Norwegians operative direktør, Bjørn Erik Barman-Jenssen, tegnet opp et utfordringsbilde der aktører fra Asia og Midt-Østen vil endre betingelsene for europeiske selskap fullstendig. Ellers sa han at Norwegian ikke hadde noen planer om å bli et nettverkselskap.
-Det er langt bedre å fly passasjerer direkte til endedestinasjonen enn å rute dem om huber i Europa med all den ekstra tiden og bagasjeutfordringer dette fører med seg, sa Barman-Jenssen.
Tilbyr konkurransedyktig lønn Barman-Jenssen adresserte også diskusjonen rundt selskapets bruk av utenlandsk arbeidskraft og arbeids- og lønnsbetingelser på Bangkok-ruten.
-Det blir skivebom å snakke om sosial dumping, når Norwegians thailandske kabinansatte tilbys høyere lønn enn hos andre flyselskap i denne regionen og har en vesentlig større kjøpekraft enn gjennomsnittet i Thailand, sa han.
Ellers la Barman-Jenssen ikke skjul på at Norwegian interkontinentale satsing og innkjøpet av Boeing 787 har bydd på noen utfordringer.
-Men du må gjøre investeringer i nye fly for å kunne konkurrere. På ruten til Thailand kutter vi drivstoffkostnadene med 80 millioner kroner i året, sammenlignet med bruk av andre flytyper, sa han.
Om USA-rutene påpekte Norwegian-direktøren at det vil ta tid å etablere merkevaren Norwegian over dammen, men målet er at også amerikanerne skal få øynene opp for den transatlantiske satsingen til selskapet.
-Marginene er små. Det er ekstremt krevende å tjene penger i en svært konjunkturfølsom bransje, sa han.
Selskapet har et mål om å skape et produkt som skal tiltrekke seg forretningssegmentet (også omtalt som frequent flyer-segmentet) i Skandinavia.
-89 prosent av passasjerene i Skandinavia er i fritidsmarkedet, men de 11 prosentene som utgjør forretningssegmentet står for 70 prosent av markedet til og fra Skandinavia, sa SAS-sjefen.
Gjennom å tilby kortere reisetid, høy punktlighet, tilgjengelighet og fleksibilitet – og et godt rutenett, satser selskapet på å vinne forretningsmarkedet. Og Gustafson mener nettverkselskaper som SAS har en framtid foran seg til tross for at lavprisaktørene har skaffet seg større markedsandeler.
Tøff kur
Gustafson berømmet ellers SAS-ansatte for å ha blitt med på den tøffe kuren selskapet gjennomførte for et år siden, og han utfordret salen ved å spørre:
-Hvor mange av dere ville jobbet lengre dager for mindre lønn - og gå med endringer i pensjonsbetingelsene deres?
Tro på lavpris og direkteruter
Norwegians operative direktør, Bjørn Erik Barman-Jenssen, tegnet opp et utfordringsbilde der aktører fra Asia og Midt-Østen vil endre betingelsene for europeiske selskap fullstendig. Ellers sa han at Norwegian ikke hadde noen planer om å bli et nettverkselskap.
-Det er langt bedre å fly passasjerer direkte til endedestinasjonen enn å rute dem om huber i Europa med all den ekstra tiden og bagasjeutfordringer dette fører med seg, sa Barman-Jenssen.
Tilbyr konkurransedyktig lønn Barman-Jenssen adresserte også diskusjonen rundt selskapets bruk av utenlandsk arbeidskraft og arbeids- og lønnsbetingelser på Bangkok-ruten.
-Det blir skivebom å snakke om sosial dumping, når Norwegians thailandske kabinansatte tilbys høyere lønn enn hos andre flyselskap i denne regionen og har en vesentlig større kjøpekraft enn gjennomsnittet i Thailand, sa han.
Ellers la Barman-Jenssen ikke skjul på at Norwegian interkontinentale satsing og innkjøpet av Boeing 787 har bydd på noen utfordringer.
-Men du må gjøre investeringer i nye fly for å kunne konkurrere. På ruten til Thailand kutter vi drivstoffkostnadene med 80 millioner kroner i året, sammenlignet med bruk av andre flytyper, sa han.
Om USA-rutene påpekte Norwegian-direktøren at det vil ta tid å etablere merkevaren Norwegian over dammen, men målet er at også amerikanerne skal få øynene opp for den transatlantiske satsingen til selskapet.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar
Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.