Jeg sender deg gjerne hele artikkelen med bilder per e-post.
KRIG, HELIKOPTRE OG NORGES BIDRAG
Av
Per Gram
Undertegnede
hadde aldri fløyet i helikopter før denne dagen, den 28. april 1968. Jeg skulle
sitte på med Ragnar Næss fra Sola, hvor jeg var elev ved 718 skv., til Kjevik
og retur. Ved avgang Kjevik havarerte vi rett utenfor kontrolltårnet.
Halerotoren skar seg og vi roterte rett i kålåkeren. Vi var uskadde, og
maskinen, en UH1B, ble senere bygget opp igjen. Jeg holdt meg unna helikoptre til
oktober 1976 da jeg begynte i HS…..
Helikopterets
utvikling har ikke fulgt flyets, av mange forskjellige grunner. Først like før
2. verdenskrig kan en si at helikopteret kunne benyttes til spesielle formål,
og da naturligvis i krigsøymed. Siden den gang har helikopterets rolle blitt et
vesentlig innslag i det sivile samfunn også, ikke minst i tjeneste ved
naturkatastrofer, i ambulansetjeneste og søk- og redning. Denne artikkelen tar
for seg den militære utviklingen og Norges bidrag.
Militære helikoptre er kjent for de fleste, men
forbindes hos oss gjerne med typene Sea King, Huey og Hind. Under ser du et
bilde av sistnevnte.
Foto: Per Gram –
Gatow Flymuseum, Berlin 2008
Det synes å være enighet om at tyskernes Flettner
F1 282 Kolibri var den første helikoptertypen som ble brukt operativt i
krig i 1943. Prinsippet den brukte var det samme som finnes i Kaman Huskie og i
K-MAX med to hovedrotorblader som synes å gå inn i hverandre (intermeshing).
Prinsippet har ikke noe dreiemoment rundt vertikalaksen slik at en eliminerer den
sårbare halerotoren. Sikorsky utviklet systemet med kun en hovedrotor som altså
krever en halerotor. Dette prinsippet finnes i de fleste helikoptre i dag. Her
er det imidlertid en spennende utvikling.
Under ser du bilde av Sikorskys første brukbare
maskin. I bakgrunner henger tyskernes autogyro Focke-Angelis Fa330, som ble
slept etter undervannsbåter i overflatestilling for å gi bedre oversikt.
Foto: Per Gram – Smithsonian 1986
Jeg skal ikke glemme Bell heller som kom med sin
modell 30 i 1943.
Like etter krigen akselererte utviklingen av
helikopteret ansporet av den første sivile sertifiseringen noen sinne. Det var
Bell 47 som fikk den i mars 1946. Denne typen kjenner de fleste av oss i
militær utgave fra TV-serien MASH som omhandlet staben i et feltsykehus under
Koreakrigen. Norge deltok i denne krigen med nettopp et feltsykehus. Helikopteret
fikk ingen annen tjeneste enn som ambulansehelikopter. Dette helikopteret ble
en suksess og den siste utgaven ble bygget så sent som i 1976. Luftforsvaret
hadde flere av typen fra 1953 til 1971 samt at virksomheten til Helikopter
Service AS begynte med Bell 47 i 1956.
Foto: Privat (via B. Jæger) Bell 47G
Krigen i Indokina i perioden 1954
til 1962.
Franskmennene
opererte Hiller H23, H19 og Westland WS51
Kampen om fjellfestningen Dien Bien Phu nord i
Vietnam husker jeg godt fra Filmavisen. Franskmennene måtte bite i gresset
under minst like dramatiske omstendigheter som de i Saigon i 1975.
Algeriekrigen i 1954 til 1962
Dette
var en grusom krig med tortur og mishandling over en lav sko. Franskmennene
opererte Piasecki H21, Bell 47, Alouette II og III, H19, Westland S55 og
Sikorsky H-34.
UNOGIL Libanon 1958
En
lite kjent episode, men den første hvor Norge stilte med flymannskaper. 4
flygere ble sendt til Beirut den 24. juni hvor de fløy ex amerikanske Bell 47
eller Sioux som den ble kalt. Norge hadde ikke kapasitet til å bidra med
helikoptre, men vi tilbød Norseman og Safir. Dette holdt ikke for FN. Tjenesten
var farlig og UNOGILs fly ble beskutt i minst 59 tilfeller og to flygere ble
såret. De norske flygerne ble sendt hjem i desember samme år.
Kongo 1960 til 1965
Norske
flygere, i hovedsak fra Luftforsvarets støttevinger ved hovedflystasjonene,
fløy Otter og Sikorsky H-19D, Totalt tjenestegjorde 1173 nordmenn her og ett
liv gikk tapt. Dette var en stor operasjon. Fra Luftforsvaret stilte følgende
mannskaper:
Flygere/navigatører: 64
Teknikere/mekanikere ved flyavdelingene: 160
Stabspersonell ved FNs staber i Kongo: 241
Luftvernartillerister: 325
LVA avdelingen ble sendt hjem tidlig
etter at svenske jagerfly ødela hele den Katangesiske flystyrken tidlig i
konflikten.
Foto: Privat (Olav Inge Johansen) H19D Tyngre vedlikehold
Tjenesten i Kongo var særdeles
spesiell. Personellet fikk liten eller ingen informasjon om hva oppdraget gikk
ut på før de reiste. Det var store mangler ved utstyret som ble sendt nedover
og det som alt befant seg på Kaminabasen i Katangaprovinsen. Det var for
eksempel ganske unødvendig å sende med mannskapene «Anton» vinterfrakk…. Operasjonene
var veldig vanskelig og H-19D var en ganske lunefull maskin, spesielt kjent for
oljelekkasjer. Typen ble kalt for «Oljeoksen» og tilhørte amerikanerne. Norske
flygere som ikke var utsjekket på typen fikk kurs i USA. Det var nødlandinger
og motorskifte i bushen. Flygere ble også tatt til fange. En av disse var Steinar
Fredriksen som kom fra det uten mén. Han var i HS og opplevde der et havari på
havet med tap av menneskeliv og en nødlanding på sjøen, så han har fått sin
dose. Det ble bok av Kongofangenskapet: Skaret, Olav
Birger og Fredriksen, Steinar: ”Norske offiserer i dramatisk fangenskap
under FN-oppdrag i Kongo vinteren 1961-62”, En førstehåndsberetning.
Flyger Per Bøe Karlsen og mekaniker Olav Inge
Johansen ble utnevnt til riddere av St. Olavsordenen etter et redningsoppdrag
hvor de satte eget liv på spill for å evakuere belgiske nonner og misjonærer under
dramatiske omstendigheter. USAs president Lyndon B. Johnson mente i 1964 at
redningsoperasjonen burde hylles av hele verden.
Foto: Privat (Olav Inge Johansen) H19D med nonner
60-tallet
Undertegnede ved en UH1B i Cu Chi, Vietnam 1994
1960 regnes som
året da Vietnamkrigen begynte. Det var den store helikopterkrigen. Vi husker
åpningssekvensen i filmen Apokalypse Nå;
fredelig jungel, så et helikopter, så flere og scenen går over over i et
napalmhelvete. Krigens gru, men realiteter. Det store helikopternavnet er Huey.
Denne maskinen kom i et utall av varianter og Norge fikk modellen UH1B Iroquis
i et antall av 13 under våpenhjelpen i 1963. Senere kjøpte vi 24 maskiner.
Hueyfamilien inkluderer også Cobra varianten, et såkalt gun-ship som er slutten
på Huey sagaen. I Norge hadde og har vi flere varianter, ikke minst 206, 214B,
214ST og 212. Vi bygget på lisens 412SP i perioden 1986 til 1990. 19 maskiner
ble bygget for Luftforsvaret i regi av Helikopter Service AS i verkstedet i
Sola Sjø. Verkstedet var for øvrig i en tyskerhangar som nå huser videregående
skole, flyteknisk linje og flymuseum. Denne krigen så også andre nye
helikoptertyper i bruk, hvorav «Jolly Green Giant», HH31, en variant av
Sikorsky S-61, kanskje er den mest kjente. Storebror CH53, er en tremotors
kjempe, utvikles i disse dager til en enda større variant, CH53K. For nøyaktig
50 år siden fløy også CH47 for første gang. Også den bygges fremdeles. Mine
kolleger Ralph Arnesen og Jim Spyker har fortalt mange war stories fra ARMY/CIA operasjoner i Laos og Vietnam.
Libanon 1978 – 1979
Oppdraget var
i regi av FN for UNIFIL, United Nations
Interim Force in Lebanon. Den norske luftkontingenten besto av 4 helikoptre
med flygende personell, bakkemannskaper og admin. fra beredsskapsenheten
NORAIR. Den 1. april 1978 ble alt stuet i en C-5 og fløyet nedover. Enheten ble
forlagt ved basen Naqoura ved kysten helt sør i Libanon. Det var ambulanse- og
transportoppdrag til Beirut og Jerusalem. En maskin havarerte den 3.2.79 etter
å ha truffet et kraftspenn og alle fire ombord omkom, alle norske:
Flyger Fenrik Per Frode Eriksen, maskinist
Løytnant Kjell Edgar Ruud, lege Major Egil Kjeldaas og sykepleier Løytnant
Jostein Berg
Foto: Privat (Leif Inge Torkelsen) Det havarerte helikopteret
Helikopteret hadde
ikke wire-kutter installert. De tre resterende helikoptrene ble senere skutt i
stykker av falangistene på bakken. To ble sendt hjem med Hercules fra Beirut for
å bli reparert og et ble fikset på stedet. Maskinene hadde armering i setene og
besetningen hadde flak-vester. Helikopterets ytelse i varmen var så som så…. I
intervju sier Leif Inge Torkelsen som du ser på bildet under, at støtten
hjemmefra var god. Det var en utfordrende og spennende tjeneste som du kan skjønne
av kulehullet i et rotorblad. NORAIR-gjengen skal ha 35 års reunion på Gardermoen i september.
Foto: Per Gram - Leif Inge Torkelsen med del av hovedrotorblad fra hans
helikopter, med kulehull
Irak – Iran krigen –
Den første Gulfkrigen 1980 til 1988
Irak gikk til angrep, ble stoppet og
utmattelseskrigen begynte. Begge parter brukte det de hadde av fly og
helikoptre. Iran hadde en del Bell 214ST som var kjøpt inn til oljevirksomheten
og AH1J Cobra angrepshelikoptre. Irak hadde Mi25 Hind, eksportversjonen av
Mi24) som ikke bare er et angrepshelikopter, men som også kan huse et helt
geværlag. En fryktinngytende motstander. Vel, etter krigen forble grensene de
samme, men landenes politiske klima endret seg vesentlig.
Grenada 1983
Dette
er en mye kritisert invasjon fra USA, men helikopterets rolle var voldsom. Øya
var arena for et storstilet UH-60 Black Hawk angrep.
Kuwait 1990 til 1991 Den andre Gulf
Krigen
Iraks
invasjon ble fra luftsiden utført med Mi8, Mi25 (eksportversjonen av Hind),
Mi17 som er en videreutvikling av Mi8, og Bell 412.
Bosnia
NORAIR;
- en norsk helikopterving på fire helikoptre, ble etablert som del av UNPROFOR
sommeren 1993 og opererte ut fra Blue Factory i Bosnia til høsten 1995. ”FNs krav var 3 av 4 operative helikoptre til
enhver tid. Dette klarte NORAIR med god margin. Alle ettersyn på helikoptrene
ble tatt der nede på betydelig kortere tid enn man normalt brukte hjemme.
avdelingen gikk av beredskap ved juletider i 1995. Helikoptrene og hovedstyrken
ankom Norge den 26. januar 1996, og markerte slutten på et detasjement som har
høstet mange lovord både nasjonalt og internasjonalt”. Sitat fra heftet utgitt
av LKSK i 2005, som er en del av LKSKs skriftserie. Utdrag fra skriftserien
fortsetter under.
Bell 412SP ved Blue Factory
KFOR
- Kosovo Force, en helikopterenhet
(2004–2005).
”KFOR ble
etablert i juni 1999, etter ”Kosovo-krigen” hvor Norge også deltok med F-16 i
den USA-ledede koalisjonen.
Luftforsvarets
innsatsstyrker (LIS) ble opprettet, og under dette LIS/H (Helikopter). Det første
oppdraget i Kosovo for LIS/H sin del varte fra mars til oktober 2001, og ble
først
og fremst en
realitet fordi den norske sjefen for KFOR i denne perioden, Generalløytnant
Thorstein
Skiaker hadde bedt om det. Norge hadde rolle som ”ledelsesnasjon” i KFOR 5, og
dette
forpliktet til innsats utover det normale. Skiaker ledet en NATO-styrke på 42
000
mann, og
helivingen var et av de elementene som ble stilt til rådighet for at han skulle
kunne håndtere sitt embete på best mulig vis. I tillegg til helivingen og den
normale oppsetningen i
Kosovo
stilte Norge med en sanitetstropp, et ”combat camera team”, hjemmebaserte
transportfly
og en personlig stab til Skiakers (COMKFOR) rådighet i 6 måneder.
Også Erfaringsrapporten fra Bosnia lå der med en rekke
anbefalinger, og man hadde muligheten til å få ting på stell når det gjaldt
forberedelser til neste oppdrag. Likevel ser vi nok en gang at for
Luftforsvaret kom julekvelden like brått på. Ingen stillinger ved Rygge
Hovedflystasjon var øremerket for internasjonale operasjoner, slik at oppgaver
relatert til dette bare var en tilleggsfunksjon for enkeltpersoner. Totalt var
det ca 50 personer som deployerte til Lebane i Kosovo.
Disse skulle
holde fire ”Bosnia-modifiserte” Bell 412 i lufta ca 200 timer i måneden. Oppdragene
denne gang bar naturlig nok preg av å ha et større militært innhold enn
tidligere, da det ikke var FN, men NATO som var direkte oppdragsgiver denne
gang. Flyoppdragene var mye lik det som Bellmiljøet trener og øver på til
daglig hjemme i Norge.
LIS/H fikk
mye skryt både fra NATO-hold og fra Forsvarsministeren for gjennomføringen av
sitt første
NATO-oppdrag. 1360 timer ble fløyet totalt, og igjen viste det norske
helikoptermiljøet profesjonalitet og evne til
tilpasning også under en NATO-paraply.
Kosovo
2004-2005
Fra 2003 ble
Luftforsvarets beredskapshelikoptre for internasjonale oppdrag en del av det
som kalles FIST-L. FIST-L/Helikopter står på 30 dagers beredskap85 for eventuelle utenlandsoppdrag, og er innmeldt i tre ulike
styrkebrønner; hhv til NATO, Norges regulære bidrag til FN, og SHIRBRIG. Dette
medfører et stort ansvar så vel politisk som militært. For å være forberedt,
kapable og troverdig krevde det økt fokus fra Luftforsvaret på
helikopteroperasjoner
utenlands. - Også mellom oppdragene. Den består i dag (2005) av fire Bell 412
SP helikoptre og nærmere 150 personell.
KFOR 2
Mange folk
med erfaring fra tidligere operasjoner var med for å drifte de 4
Bellhelikoptrene denne gangen. Også nå var hovedoppgavene støtte til sjef KFOR
(COMKFOR). Transportstøtte til de taktiske manøverenhetene og spesialstyrker
var høyt prioritert. Oppdraget varte i
ett år, og i sommer (2005) kom FIST-Luft/Helikopter tilbake fra Kosovo. Ca 1500
timer ble fløyet denne gang. Dette var sjette gangen Luftforsvaret deltok i
internasjonale
helikopteroperasjoner i FN eller NATO-regi”.
Sitat fra heftet utgitt av LKSK i 2005, som er en del av LKSKs
skriftserie.
OEF
– Operation Enduring Freedom 2001 – 2014.
I 2008 deployerte vi for første gang tre helikoptre
for medisinsk evakuering til Meymaneh (NAD) i Afghanistan. Disse har vært
kontinuerlig stasjonert i Meymaneh frem til PRTet (Provincial Reconstruction
Team) ble avviklet 1. oktober 2012. Helikoptrene var utstyrt med
selvforsvarsvåpen av typen Minigun. Utenriksminister Espen Barth-Eide sa til
Stortinget den 4. juni 2013 at Norges engasjement i Afghanistan skal avvikles i
løpet av 2014.
Foto:
Forsvaret. Bell 412SP i Afghanistan
Mobiliseringsforsvaret
Undertegnede
deltok som lt./flyger under Operasjon Vipe i 1989 i 752 skvadron. Det var flere
slike øvelser både i sør og i nord, men aktiviteten har stilnet vesentlig de
siste 15 årene.
Foto: Per Gram - HS S-61N i Vatneleiren under demo for
NATO
Utviklingen av helikoptre
Flere
typer angrepshelikoptre er bygget; Apache, Mangusta, Aligator og Rooivalk.
Comanche
ble skrinlagt fordi en mente at UAV`er, ubemannede helikoptre, ville greie
jobben.
Hybride
løsninger basert på Sikorsky X2 og Eurocopter X3 vil se dagslys i andre enn
testutgaver fortere enn vi aner det.
Eurocopter
X3 satte uoffisiell hastighetsrekord for helikoptre den 11. juni med 255kts.
Foto:
Eurocopter
Russerne
har for lengst fulgt opp med Ka-52 som
har Kamovs kjente rotorkonfigurasjon
Foto:
Per Gram - Ka-50
Le Bourget 1995
NH90
Norge
er i ferd med å introdusere NH90 på fregattene og oppsynsfartøyene. Det går
usedvanlig tregt. Prosjektet ligger mange år etter programmet. Personlig tror
jeg at maskinen passer godt til tjenesten den er best egnet for, nemlig på
ovennevnte fartøy.
Foto: Per Gram – Andøya juni 2012
Ubemannede
helikoptre
Foto: Per Gram – Farnborough 2008
Slike finnes i en lang rekke varianter fra Schiebel
Camcopter, se foto, og SAABs Skeldar til større varianter som Boeings A160 Hummingbird
og ikke minst K-MAX som utfører autonome (pre-programmerte – sensor betinget) transportoppdrag
for US Marines i Afghanistan.
Redningshelikopter
Før
Stortingsvalget om kort tid, skal Norge velge nytt redningshelikopter. Det er
fire kandidater. Må det beste helikopteret vinne! Nærmest som en kuriositet tar
jeg med V-22 Osprey som var en kandidat som ikke ble short listed. Tilt-rotor
er uansett et spennende konsept.
Foto: Per Gram - Farnborough
2006
---ooo00O00ooo---
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar
Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.