Dette systemet ble demonstrert for undertegnede for mange år siden. Det ble presentert i Flynytt nr. 5/2007.:
Varsling av luftfartshindre – obstacle warning systemAv Per Gram Til tross for Moving Map Displays og en egen kartserie for fly- og helikoptre som driver med lavflyging, så er det et klart behov for systemer som varsler flygeren om hindringer i hans eller hennes vei. OCAS er ett slikt system, men det har, når dette skrives, enda ikke etablert seg i Norge med operative installasjoner. Et helt nytt system som er mye enklere enn OCAS ble demonstrert for meg på Billingstad utenfor Oslo den 15. februar. Jeg ble imponert!
Det er norskutviklet av Roger Hansen som presenterte systemet sitt på Flyoperativt Forum i 2008. . Det er så enkelt at Luftfartstilsynet ikke forsto det. De gikk for det mye mer kompliserte OCAS som er radarbasert. De nektet OWS adgang til markedet etter først å ha godkjent det. Det viste seg fort at OCAS var en feilsatsing. Systemet under kaller jeg Obstacle Warning System 360. Det er transponderbasert. 92,4% av alle fly i norsk register i dag har transponder. Alle kommersielle fly og helikoptre har transponder. Alle komponenter er godkjent for bruk innen luftfart. Disse er satt sammen på en meget finurlig måte. Det vil varsle alle fly som har transponder og radio. Jeg mener at tiden er inne for å børste støv av dette og gi systemet adgang for å ivareta sikkerheten til lavtflygende fly og helikoptre ute i kommersielt ærend.
Virkemåten
Luftfartøy har innmontert transponder som forholder seg passiv under flyging med mindre den blir utfordret av et signal på 1030 MHz. Straks flyet treffes av et slikt signal, svarer den på 1090 MHz. Dette signalet når en antenneenhet med fire antenner på 20x60 cm som, ved hjelp av triangulering, straks finner signalets utgangspunkt, dvs. der flyet befinner seg.
Ingen ting, bortsett fra logging av hendelsen skjer i systemet på bakken før flyet passerer 3 nautiske mil fra hinderet, eller ev. annen forhåndsbestemt avstand — avhengig av topografi. Da tennes blinkende strobelys på markørene, som det kan være en eller flere av. Ved passering av 1 nautisk mil, eller annen forhåndsdefinert avstand, sendes talesignalet ”Attention—Powerline” . På talesignalet kan også legges til
retning til hinderet, for eksempel ”one o’clock”. Signalet er retningsbestemt, og når ut til en bestemt avstand. Det går ikke opp til annen trafikk i høyden. Dersom det arbeides med helikoptre innefor sonen på 1 nautisk mil, kan talefunksjonen slåes av.
For å kvalitetssikre systemet, kan det utplasseres en ”parrot” et stykke unna; altså en transponder som fungerer som den i flyene. Denne kan sende signaler tilbake til kontrollenheten som varsler via mobilnettet om noe er galt fatt.
I henhold til forskrift av 3.12.2002 skal alle luftfartshindre over 60 meters høyde være merket innen 1. januar 2008. TAS Antikollisjonssystem er utviklet med en rekke funksjoner for å sikre gjeldende og eventuelle fremtidige krav til merking av luftfartshinder. Markøren vil være spesielt egnet i områder med flere parallelle kraftledninger og hindringer med høyde over 150 meter.
Antikollisjonssystemet består av en hoved- og en sekundærenhet. Hovedenheten inneholder blant annet antikollisjonssystemet TAS 600, altitude digitizer, antenner, radio etc. og monteres på selve masten/luftfartshinderet. Utstyret har hundretusener av timer i operativ virksomhet som installasjoner i
fly og er sertifisert av FAA, US. Sekundærenheten er en lysmarkør som monteres direkte på kraftlinjen Fargen gjør markøren lett synlig under alle lysforhold og er garantert falmefri i
10 år. I tillegg medfører den valgte form på markøren at den vil observeres
av pilot ved radarflygning. Markøren har LED lysrør/lyslister festet på 6 av de 8 kantene. Lysrørene drives
av indusert strøm fra kraftledningen. I tillegg er montert to stk. strobelys. Transformatoren som induserer strøm gir 100% stabil spenning på 13,8 VDC — uavhengig av om det går 20 A eller 2200 A i ledningen. Variasjoner i ledningens last vil, med andre ord, ikke ha betydning.
Noe av det som fremkommer her kan være utdatert, men kan lett oppdateres bl.a. for varsling av hindringer lavere enn 60m og for varsling av større områder som vindparker etc.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar
Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.