tirsdag 18. februar 2014

Helikopter - Innføring av ADS-B

 
 
 
 
Avinor  har besluttet å ikke bruke mer penger på M-ADS. Som en konsekvens sluttet Kongsberg å produsere og reparere M-ADS utstyr. Kongsberg krevde også at alle bokser som ble leaset måtte sendes tilbake og dermed forsvant reservelagere. Hva betyr dette for Sikorsky S-92A flåten?

Det ble bestemt å gå for ADS-B men Sikorsky hadde / har ikke ADS-B som er sertifisert for S92. Det er mulig en slik sertifisering har skjedd i skrivende øyeblikk. Med 12 S92 som opererer ut av Sola (kun Bristow) kan det bli en nesten umulig oppgave å få modifisert alle før den 29. mai når kontrollert luftrom innføres.

Avinor pålegger Bristow nå litt varierende restriksjoner for flyging uten M-ADS og argumenterer for at en ikke har nok personell for å kunne overvåke flyging med helikoptre uten M-ADS (gammel prosedyre med rapportering). Situasjonen har bare forverret seg og Bristow opplever stadig vekk å måtte forsinke avganger, noe som igjen fører til økte kostnader og irritasjon for kunder og besetninger. I perioder med dårlig vær og allerede forsinket program hender det at Bristow ikke klarer å gjennomføre flyprogrammet pga. at en ikke kan starte flyging med alle maskinene.

Det ble bestemt å gå vekk fra M- ADS uten å gjøre en grundig risikoanalyse. Dette minner meg litt om innføringen av enveis brennstoffbeholdning hvor det heller ikke ble utført noen riskanalyse. Vel, Bristow betaler store summer i underveisavgifter. Nå må Avinor levere!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.