torsdag 13. mars 2014

Flyspottere - Entusiaster så det holder

Sjekk videolink her: http://tinyurl.com/p9cy5qe og nederst i innlegget

Se hva som skjer når SAS-flyet tar av fra Skiathos


Kaptein advarer nærgående flyspottere.



Det er slett ingen spøk å være flygal. I alle fall ikke på flyplasser der det der mulig å komme tett inn på flyene, både når det lander og letter.
Det siste kan denne flyspotteren, som et gresk videoteam fanget inn på flyplassen på den populære greske ferieøya Skiathos, bekrefte.
Det er sommer, det er sol og det er perfekte forhold for å følge aktiviteten på flyplassen på øya.


Styrmannen vinker til tilskuerne før de snur og tar av.

Full gassEt SAS-fly skal ta av, og det er slike hendelser flyinteresserte besøkende gjerne vil oppleve tett på.
De stiller seg opp i enden av flystripa når SAS-flyet - en Boeing 737-700 maskin - skal ta av, får et vink fra styrmannen i cockpitvinduet med seg før flyet snur baken til og gir full gass.
Dermed går det som videoen viser, trykket fra de to jetmotorene er så kraftig at folkene så vidt klarer å klamre seg fast til gjerdet rundt flyplassen. Støvfokken står når flyet tar av.
En av tilskuerne mister taket i gjerdet, og fyker bortover asfalten. Andre igjen har tatt dekning bak sperringene til parkeringsplassen.
- Det som skjer her er livsfarlig. Man skal aldri stille seg opp slik disse folkene gjør, sier flykaptein Knut Berger i SAS.

Stort trykk



Trykket fra jetmotoren på SAS-flyet sender tilskueren i bakken.
Det kraftige trykket fra motorene kan kaste stein og andre gjenstander gjennom luften og treffe de som står for nært.
- Det er jo ikke en spesielt utfordrende flyplass å lande på eller ta av fra. I lengde er den på størrelse med Kirkenes. Siden det er et av våre fly vil jeg jo tro at det skal til Skandinavia. Da er det fullt av passasjerer, last og drivstoff og dermed trenger vi hele flyplassens lengde for å lette på en skikkelig måte, sier Berger.
Berger forteller at han selv har vært på Skiathos mange ganger, og at det ofte står folk i enden av rullebanen for å følge flytrafikken på nært hold.
- Det er ikke ufarlig, men veldig populært. Heldigvis er det stort sett fint vær der nede , men vindforholdene kan være utfordrende. Lufthavnen er ikke inngjerdet, og det går en vei like forbi. Derfor kan det hende at stein som blir virvlet opp av flymotorene treffer bilene, forteller han.

Reddet utstyret

Han finner en parallell opplevelse på hjemlige trakter, på flyplassen ved  Bergen:

- En gang stod det en gjeng arbeidere i nordenden i terrenget med landmålerutstyr. Vi skulle til Larnaca på Kypros og trengte alle meter rullebane Flesland hadde å by på. Jeg så disse arbeiderene og ba tårnet gi beskjed om at de burde flytte seg når vi skulle ta av. Svaret fra dem var at det gikk nok greit...
- Etter avgang opplyste tårnet at de hadde flyttet seg. Men alt utstyret var blåst langt vekk, forteller Berger.
(Videoen er gjengitt med tillatelse fra produksjonsselskapet GreatFlyer Aviation Video Productions. Her finner du flere bilder og videoer)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.