Kraftig prisfall i luften
Flybillettprisene faller både for Norwegian og SAS ved starten av året.
Publisert: 08.03.2014 - 09:37 Oppdatert: 08.03.2014 - 09:37
Trafikktallene for februar som kom denne uken, var ikke så mye å juble for.
– Trafikktallene til SAS var meget svake, sier analytiker Hans-Erik Jacobsen i Swedbank First Securities.
67 prosent belegg i SASTrafikken falt med én prosent, samtidig som SAS økte kapasiteten med 2,2 prosent.
Dette medførte et fall i kabinfaktoren – hvor fulle flyene er – til 67 prosent. Samtidig falt billettprisene kraftig i januar, med hele 7,4 prosent i snitt.
– En ikke ubetydelig andel av dette kan tilskrives en svakere norsk krone mot svenske. Men den underliggende utviklingen i billettprisen er uansett negativ og dette må oppveies av kostnadsreduksjoner, sier Jacobsen.
Februar-prisene falt også, men SAS har ikke offentliggjort hvor stort fallet er.
SAS skal ifølge planen få full effekt av sitt kostnadskutteprogram 4 Excellence Next Generation i år. SAS jobber også med å refinansiere gjelden og har utstedt preferanseaksjer og fått inn 3,5 milliarder kroner. Et konvertibelt obligasjonslån på 1,6 milliarder svenske kroner er også snart på plass. Pengene SAS får inn skal brukes til å kjøpe nye fly, nedbetale eksisterende gjeld og generelle selskapsformål.
SAS klarte å kare seg i pluss i siste regnskapsår, som ble avsluttet i oktober 2013, og ledelsen satser på at 2014 skal vise ytterligere forbedringer.
Svake Norwegian-tallHeller ikke Norwegians trafikktall får tommelen opp.
– Norwegians trafikktall var også svake, sier Jacobsen.
Trafikkveksten var imidlertid bedre enn han hadde ventet – den var på 48 prosent. Norwegians fly fylles i større grad enn SAS’ maskiner, nesten 80 prosent belegg.
– Men billettprisene falt betydelig mer enn ventet, sier Jacobsen, som viser til at billettprisene falt 21 prosent.
– At billettprisene faller er naturlig på grunn av langdistansesatsningen og nye ruter med lengre snittdistanser. Man må også se fallet i billettprisen opp mot den kraftige veksten, hvor Norwegian prioriterer å fylle flyene fremfor å holde en høy pris. Men vi var allikevel overrasket over størrelsen på nedgangen, sier Jacobsen.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar
Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.