Bra artikkel og satellittbilder av havariområdet. Det som imidlertid ikke drøftes i særlig grad er det ICAO peker på når det gjelder ansvaret for rutevalg over konfliktområder. Det enkelte medlemsland må selv bestemme risikoen av rutevalget. Hvorfor fløy ikke amerikanske og engelske flyselskaper over området mens andre gjorde det? Er det fordi disse generelt sett er "bad guys"?
Sjekk http://tinyurl.com/q57sjto
Når det gjelder KAL007 så kan en lese følgende om årsaken til nedskytningen:
De forente nasjoners luftfartsorganisasjon, Den internasjonale organisasjonen for sivil luftfart, etterforsket hendelsen og konkluderte med at krenkelsen av sovjetisk luftrom var et uhell: Autopiloten var blitt innstilt til å fly en konstant kurs etter at man hadde forlatt Anchorage. Man fant at besetningen ikke registrerte den avvikende kurs eller senere kontrollerte navigasjonen, noe som ville ha avslørt at flyets kurs avvek mer og mer fra den planlagte ruten. Dette, antok man senere, skyldtes «en mangel på bevissthet om situasjonen og koordinasjon i førerkabinen».
Dette førte til at USA ville tillate bruk av NAVSTAR signaler, altså GPS, for sivilt bruk straks det var klart.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar
Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.