onsdag 9. juli 2014

Statens Havarikommisjon for Transport

SHT svikter sitt ansvar
Etter en rekke fergeuhell i et riksveisamband jeg bruker mye, Stavanger - Tau, så er det grunn til å drøfte forholdet SHT og sjøfart.
Det er åpenbart at det ønsket undertegnede uttrykte for mange år siden på vegne av Norsk Flygerforbund; det må etableres en kommisjon etter mønster av National Transportation Safety Board i USA, hvor alle transportgrener legges under samme tak når det gjelder ulykker og uhell, ikke er i mål. Initiativet ble i sin tid ikke levnet mye sjanse. Jeg har fremdeles en lapp skrevet til meg under en konferanse av en seniorrådgiver i Samferdselsdepartementet, at forslaget ville få motbør innen luftfarten. Grunnen var at luftfarten ville være redde for at fokus ble tatt vekk fra næringen. Min ide gikk på det motsatte, nemlig at de andre transportgrenene ville lære av luftfarten. Dersom du husker hvordan kapteinen på Sleipner ble hengt ut i det såkalte sjøforklaringsinstituttet, så vil du skjønne at her var det behov for endringer. Har vi lykkes med dette? Nei, er dessverre svaret. Istedet ser jeg at ansvaret for ulykker til sjøs utvannes.

Vi har nyglig hatt flere uhell i Tau-sambandet som hver for seg burde krevet gransking av SHT. En brann i motorrommet etter en diesellekkasje, og en gassferge som får blackout og kjører rett på land med stor kraft. Begge uhellene har et potensiale i seg for noe mye større, ikke minst gassfergen som har tanker ombord som er høyeksplosive. Vi snakker her om transport med betalende passasjerer. Innen luftfarten ville tilsvarende hendelser, altså brann ombord og fly som gikk av banen, fått stor oppmerksomhet og kalt for alvorlige luftfartshendelser underlagt SHT`s gransking. Så leser jeg i avisen at uhellene skal underlegges interngransking og vurdering av Sjøfartsdirektoratet. SHT er ikke involvert fordi det ikke er tap av liv. I en annen hendelse hvor en gassferge hadde en stor lekkasje under fylling av lettantennelig gass, ble Direktoratet for Samfunnssikkerhet og Beredskap koplet inn i granskingen. Snakk om suppe! SHT må naturligvis koples inn der uhellene har i seg en mulighetet for større ulykker, slik som var tilfelle i de ovenfornevnte hendelsene.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.