Formålet med bloggen er å bidra til informasjon om luftfart av alle slag. Også litt om ubåter og forsvarsspørsmål. Nyheter vil du finne her også, en del på engelsk som er det mest brukte luftfartsspråket. Har du selv noe som bør komme ut, så send meg en mail til per.gram@hesbynett.no
mandag 29. september 2014
Sea King nødlandingen
– Det å få fremmedlegemer inn i rotorsystemet er livsfarlig
Da redningsvaieren til et Sea King redningshelikopter røk og gikk opp i rotoren mandag formiddag, kunne ting raskt gått mye verre, mener ekspert.
– Her har de hatt flaks, det er det ingen tvil om. Jeg tenker tilbake til den fatale helikopterulykka på Sollihøgda i vinter, som til en viss grad kan sammenlignes.Der fløy helikopteret inn i et spenn, og fikk vaieren inn i hovedrotoren.
– Når det skjer, går helikopteret som regel rett i bakken, sier pensjonert flyger og tidligere medlem av Justisdepartementets helikopterfaglige forum, Per Gram, til NRK.
Det var like før klokken ti mandag formiddag hendelsen skjedde. Et redningshelikopter fra 330-skvadronen i Bodø var ute på et treningsoppdrag med seks mann sammen med en båt fra Kystvakten.
Etter å ha heist ned en redningsmann om bord på båten, setter redningsvaieren til heisen seg fast i noe. Vaieren får et voldsomt spenn, før den ryker og havner oppe i rotoren, hvor den surrer seg fast.
Til alt hell fortsatte flymaskinen å oppføre seg normalt, slik at mannskapet kunne styre det i land på Støtt i Meløy kommune. – Det å få fremmedlegemer inn i rotorsystemet er livsfarlig, og det skal svært lite til får det skapes ubalanse i rotoren. Hvis et av de fem stagene som er koblet til hovedrotorsystemet ryker, så kan det skape store vibrasjoner som i verste fall fører til havari. Selv små fremmedlegemer har mye å si, fortetter Gram, som selv har fløyet helikopter i mange år.
– Har vært heldige
Den i dag pensjonerte flygeren forteller om en alvorlig ulykke fra 1977, der en Sea King havarerte utenfor Sola flyplass.
Hadde et av hovedrotorbladene røket, ville helikopteret ha havarert med en gang.
Per Gram
– Den gang var det en såkalt «guideline», som brukes forut for redningsvaieren, som var årsaken. Dette er et tau som brukes for å fire ut redningsvaieren. Denne hadde viklet seg inn i hovedrotoren, og medførte at helikopteret havarerte. Alle omkom i denne tragiske ulykken, forklarer Gram.
Han har sett bildene fra den aktuelle hendelsen i Nordland mandag. – Av bildene, ser jeg at vaieren har tatt seg helt inn til hovedrotorhodet, der bladene stikker ut. De har vært heldige. Hadde et av hovedrotorbladene røket, ville helikopteret ha havarert med en gang.
– Mannskapet har nok også vært veldig dyktige i å håndtere den situasjonen som oppstod, legger han til. (artikkelen fortsetter under)
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar
Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.