onsdag 15. oktober 2014

Kystvakten uten helikopterstøtte

Lynxene skal i møllposer og NH90 er enda ikke klar for jobben, så det blir et gap på sannsynligvis over et år før fartøyene får helikoptre. NH90, eller NSH Project var kommet langt da vi i Helikopterfaglig Forum utredet maskinen i 2002. Danskene hadde trukket seg ut etter evaluering. Vi så på helikopterets SAR egenskaper og bare det. Nå er det lett å si at helikopteret har vært en fiasko. Det må i allefall bevise at det duger. Det er nå 5 maskiner på Bardufoss og den 6. kommer til våren. Lynx skal fly sin siste tur den 31.12,

Fra BT:
I første halvdel av 2015 vil Kystvakten ikke ha helikoptre på sine skip. Dette bekymrer fiskerne i Nordsjøen som mener beredskapen svekkes.

Årsaken er at alle dagens Lynx-helikoptre tas ut av tjeneste i løpet av året. De har fungert som Kystvaktens arbeidshest i flere tiår, men skal byttes ut med nye NH90 som har større rekkevidde. Problemet er at de nye helikoptrene ennå ikke er klare for å settes inn i full drift, skriver Bergens Tidende.
– Dette er svært beklagelig, og det svekker beredskapen, sier leder Kjell Ingebrigtsen i Norges Fiskarlag.
I alt 14 NH90 helikoptre skulle vært levert til Forsvaret for seks år siden. Så langt er fem helikoptre, men i en foreløpig versjon, levert. De foreløpige versjonene skal oppgraderes på et senere tidspunkt. Forsvarsdepartementet opplyser at det sjette kan bli levert først i begynnelsen av 2015 fordi produsenten arbeider med å rette feil.
– En sentral del av Kystvaktens oppgave er redning og beredskap. Er helikopter i nærheten, kan folk føle seg tryggere på havet. I en nødssituasjon teller minuttene og nærhet er umåtelig viktig. Er ikke beredskapen tilstrekkelig, og helikoptre mangler, kan en ulykke få et tragisk utfall, sier Ingebrigtsen i Fiskarlaget.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.