| ||
-Fornuftig å se på lufthavnstrukturenAvinor - 13-11-2014 12:37 CET
-Det er bra at det nå gjøres en ny vurdering av
lufthavnstrukturen i Norge, sa samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen under
årets Avinor-konferanse.
-Det
viktigste må være at vi får et best mulig transporttilbud for de midlene som
brukes. Da må vi være åpne for endringer i dagens lufthavnstruktur, sa
Solvik-Olsen.
Avinor
har fått i oppdrag å vurdere dagens lufthavnstruktur, og skal levere sine
vurderinger i februar 2016 i tilknytning til Nasjonal transportplan.
Undret avgiftsnivå
Tidligere denne uken ble det også klart at Regjeringen vil videreføre avgiftsnivået fra 2014 i 2015.
-Det
er viktig at vi finner den riktige balansen. På den ene siden må Avinor sikres
finansielt handlingsrom til å gjøre nødvendige investeringer, men samtidig må
avgiftene være på et nivå som er håndterbart for flyselskapene, sa
Solvik-Olsen.
Han
roste også Avinor for å gjennomføre utbyggingen på Oslo Lufthavn i henhold til
tidsplan og budsjett.
-Jeg
vil gjenta et jeg sa på den forrige Avinor-konferansen: Vi er gjennomgående godt
fornøyd med måten Avinor ivaretar ansvaret sitt på, sa Solvik-Olsen.
For
øvrig var han glad for at Avinor til en viss grad blir utfordret av Sandefjord
og Moss lufthavn – og en mulig utvikling på Gullknapp lufthavn i Aust-Agder
-Konkurranse
er skjerpende for alle, sa Solvik-Olsen.
Tror på innovasjon
Solvik-Olsen trakk også fra klimautfordringene til luftfarten, og biodrivstoffprosjektet til Avinor og norsk luftfartsbransje.
-Dette
er ett av mange gode initiativer, og så må vi være åpne for å se på ulike
alternativer. Det kan godt tenkes at det biodrivstoffet luftfarten en dag vil
benytte seg av, kommer fra andre energikilder enn skog, sa statsråden.
Enkle reiser
Statsråden var ellers opptatt av at man fra 2015 vil få forenklet transfer på Oslo Lufthavn.
-Alle
tiltak som gjør reisen enklere for passasjerene, er viktige å gjennomføre, slo
Solvik-Olsen fast.
Avinor
bidrar til at rundt 50 millioner flypassasjerer kan reise til og fra selskapets
46 lufthavner på en sikker og effektiv måte. 3000 medarbeidere har ansvar for å
planlegge, bygge ut og drive et samlet lufthavn- og flysikringssystem. Dette
inkluderer tårn og kontrollsentraler, bakketjeneste og utvikling av
servicetilbud ved lufthavnene. Oslo Lufthavn AS er heleid datterselskap og OSL
har alene en årlig trafikk på rundt 20 millioner passasjerer. Avinor er et
statlig aksjeselskap og finansieres gjennom luftfartsavgifter og salg på
lufthavnene.
|
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar
Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.