onsdag 7. januar 2015

UAV folket får snart standarder en må innrette seg etter

ICAO har dessverre adoptert betegnelsen RPAS. Som jeg har skrevet før så vil ikke terminologien dekke systemer som er pre-programmert og således ikke opereres av en flyger. Drone er fra gammelt av betegnelsen på fly som skal skytes ned i treningsøymed. UAV, Unmanned Aerial Vehicle, dekker alt som flyr, styrt av flyger på bakken eller som en pre-programmert innretning. Det blir uansett nær umulig å komme bort fra betegnelsen drone.
ICAO deler opp sine bestemmelser i Standards og i Recommended Practice (anbefalinger). Standards skal etterleves, men anbefalingene kan en ta avsteg fra. Det vil i alle Annexene til ICAO fremgå hvilke land som har andre regler og hva disse går ut på.
IcaoLogo
The International Civil Aviation Organisation’s (ICAO) new Remotely Piloted Aircraft Systems (RPAS) Panel aims to deliver standards for unmanned aircraft to the organisation’s governing council in 2018. Once approved, the standards will guide ICAO’s 191 member states in setting their own national regulations. The overall process of producing RPAS standards is expected to take a decade or longer.
The panel’s current focus “is on development of standards and recommended practices (SARPs) for adoption by the Council of ICAO in 2018 related to airworthiness, operations (including RPAS operator certification) and licensing of remote pilots,” Leslie Cary, ICAO’s RPAS programme manager, wrote in response to an AIN query. “Guidance material related to command and control in support of airworthiness and operations certifications will be part of the 2018 deliverable.”

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.