Norwegian leier inn nye piloter som følge av pilot-streiken:
Ekspert om Norwegian: - Midt i hjertet av hva som er streikebryteri
Bjørn Kjos avviser kritikken og sier han forsøker å gjøre streiken minst mulig turbulent for passasjerene.
Oppdatert:
Lørdag morgen gikk 70 Norwegian-piloter ut i streik etter brudd i forhandlingene mellom arbeidstagerorganisasjonen Parat og NHO Luftfart.
Ifølge selskapet vil få eller ingen avganger bli berørt i helgen, men allerede onsdag trappes streiken kraftig opp. Da går 650 piloter vekk fra spakene.
For at passasjerene i minst mulig grad skal rammes, vil moderselskapet Norwegian Air Shuttle hente inn utenlandske piloter til å gjennomføre flyvningene.
- Norwegian Air Shuttle må regnes som part i denne konflikten. Dersom de leier inn andre til å gjøre jobben til de streikende, mener jeg det er midt i hjertet av hva som er streikebryteri, sier Knut-Marius Sture, ekspert på arbeidsrett og partner i advokatfirmaet Arntzen de Besche.
Streikebryteri forstås som når en utenforstående arbeidstager overtar arbeidet til en som er i lovlig streik.
- Man kan hjelpe seg selv så lenge det ikke fremstår som bistand til en part i konflikten. La oss si at Aftenposten har inngått en avtale med et eksternt trykkeri om å trykke avisen. Dersom trykkeriet går ut i streik mot sin arbeidstager, vil ikke Aftenposten være part i konflikten, men en kunde som rammes. Aftenposten kan da sysselsette et annet trykkeri uten at det er streikebrudd, forklarer Sture.
- Ja, Norwegian hjelper seg selv, men som en rammet part i konflikten. Da er det streikebryteri. Det er ikke ulovlig, men anses for å være moralsk forkastelig.
Sture mener å overføre passasjerene til et annet flyselskap er det tryggeste Norwegian kan gjøre.
- Hvis en rute mellom Oslo og Bergen er streikerammet, kan Norwegian flytte passasjerene til en av SAS sine flyvninger. Det vil være til hjelp for passasjerene og ikke å regne som streikebryteri.
Når de ikke kan levere sine tjenester på grunn av arbeidskonflikten, mener Kjos han står fritt til å få andre til å gjøre arbeidet de streikende pilotene egentlig skulle ha gjort.
- Norwegian har mange underleverandører, og vi står fritt til å velge blant dem, sier Kjos til NTB.
Informasjonssjef Lasse Sandaker-Nielsen sier Norwegian er sikre på at de er på trygg juridisk grunn.
- Det er Norwegian Air Shuttle som er moderselskapet og kjøper pilottjenester fra datterselskapene i Norwegian-familien. Det ene datterselskapet er nå i streik, mens de andre flyr som normalt. Det er primært fra disse selskapene vi nå henter inn piloter, sier han til Aftenposten.
- Når pilotene i NAN ikke er i stand til å levere tjenester til Norwegian Air Shuttle, må vi hente inn andre. Det viktigste for oss er at passasjerene kommer frem.
Ifølge selskapet vil få eller ingen avganger bli berørt i helgen, men allerede onsdag trappes streiken kraftig opp. Da går 650 piloter vekk fra spakene.
For at passasjerene i minst mulig grad skal rammes, vil moderselskapet Norwegian Air Shuttle hente inn utenlandske piloter til å gjennomføre flyvningene.
- Les også: Slik takler du flystreiken
- Moralsk forkastelig
Både de streikende pilotene i Norwegian Air Norway (NAN) og eksperter på arbeidsrett mener dette er et klart streikebrudd.Streikebryteri forstås som når en utenforstående arbeidstager overtar arbeidet til en som er i lovlig streik.
- Man kan hjelpe seg selv så lenge det ikke fremstår som bistand til en part i konflikten. La oss si at Aftenposten har inngått en avtale med et eksternt trykkeri om å trykke avisen. Dersom trykkeriet går ut i streik mot sin arbeidstager, vil ikke Aftenposten være part i konflikten, men en kunde som rammes. Aftenposten kan da sysselsette et annet trykkeri uten at det er streikebrudd, forklarer Sture.
- Ja, Norwegian hjelper seg selv, men som en rammet part i konflikten. Da er det streikebryteri. Det er ikke ulovlig, men anses for å være moralsk forkastelig.
Sture mener å overføre passasjerene til et annet flyselskap er det tryggeste Norwegian kan gjøre.
- Hvis en rute mellom Oslo og Bergen er streikerammet, kan Norwegian flytte passasjerene til en av SAS sine flyvninger. Det vil være til hjelp for passasjerene og ikke å regne som streikebryteri.
Norwegian avviser kritikken
Norwegian-sjef Bjørn Kjos mener derimot han har sitt på det tørre. Han argumenterer med at selskapet der pilotene er ansatt, Norwegian Air Norway, er en underleverandør.- Norwegian har mange underleverandører, og vi står fritt til å velge blant dem, sier Kjos til NTB.
Informasjonssjef Lasse Sandaker-Nielsen sier Norwegian er sikre på at de er på trygg juridisk grunn.
- Det er Norwegian Air Shuttle som er moderselskapet og kjøper pilottjenester fra datterselskapene i Norwegian-familien. Det ene datterselskapet er nå i streik, mens de andre flyr som normalt. Det er primært fra disse selskapene vi nå henter inn piloter, sier han til Aftenposten.
- Når pilotene i NAN ikke er i stand til å levere tjenester til Norwegian Air Shuttle, må vi hente inn andre. Det viktigste for oss er at passasjerene kommer frem.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar
Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.