Jeg er helt uenig med analytikeren. Dette var en nødvendig streik. Når arbeidsgiveren overser helt motparten i de tre månedene som gikk forut for streiken, så måtte flygerne vise handling. Da de så ble utsatt for provokasjoner av dimensjoner underveis, streikebryteri, omorganisaring i nye datterselskaper og slikt, så måtte dette bli baluba. Dessuten har streiken sendt et varig signal til arbeidslivets organisasjoner at dersom en ikke vokter sine rettigheter, inkl. organisasjonsfrihet, så vil arbeidsgiverne fortsette med å endre på de lovpålagte ordninger som finnes, ikke minst arbeidsmiljøloven som er under hardt press.
Dette kunne de ha spart seg
– 5000 arbeidsplasser har blitt satt i fare og det har kostet sinnssykt mye penger, når analytikere altså kunne forutsi dette utfallet, sier luftfartsekspert Espen Andersen til NRK.
– Jeg synes ikke streiken har vært verdt det for noen av partene, sier Andersen.
Han mener det er forkastelig at det har gått så mye penger ut i en konflikt som analytikere forutså utfallet av da streiken begynte for 11 dager siden.
Allerede i de første dagene av streiken var luftfartseksperten tydelig på at dette ikke handlet om arbeidsplasser og om lønn, men om tilknytning til moderselskapet. Han mente de kom til å havne et sted midt imellom, og fikk rett.
– Det må da finnes billigere måter å kommunisere på, sier Andersen.
– Det er helt klart at Norwegian kommer svekket ut av dette, sier Andersen.
Han viser til 2012 der kun en person ble tatt ut i kabinstreik og alle flyene var i lufta. Likevel skal det ha påført selskapet et tap på 100 millioner kroner.
– Derfor tror jeg ikke at en halv milliard i tap er noe vågalt anslag, sier Andersen om regnestykket til en dansk luftfartsekspert, som uttalte seg til Danmarks Radio i dag.
– Jeg tror de som er mest fornøyde er alle som nå kan få fly igjen. Streiken har vært en enorm belastning for passasjerene, sier Steen.
Andersen tror likevel ikke at streiken har skremt passasjerene bort fra Norwegian, så lenge selskapet selger de billigste billettene.
– Om to uker er streiken glemt av forbrukerne, sier Andersen.
Han mener det er forkastelig at det har gått så mye penger ut i en konflikt som analytikere forutså utfallet av da streiken begynte for 11 dager siden.
Smertefullt
– Det er et dyrt skuespill. Begge parter står der og sier ting de ikke mener, og så ender man omtrent der alle mente de kom til å ende opp før streiken begynte, sier Andersen.– Det må da finnes billigere måter å kommunisere på, sier Andersen.
- Les også: – Normal trafikk onsdag ettermiddag
– Svekket
Akkurat hvor mye streiken har kostet flyselskapet kan verken han, eller andre vite før i ettertid. Men at det har kostet unødvendig mye, er han ikke i tvil om.– Det er helt klart at Norwegian kommer svekket ut av dette, sier Andersen.
– Derfor tror jeg ikke at en halv milliard i tap er noe vågalt anslag, sier Andersen om regnestykket til en dansk luftfartsekspert, som uttalte seg til Danmarks Radio i dag.
– Glemt om to uker
Også professor Frode Steen mener at begge parter i konflikten har måttet gi mer enn de hadde tenkt, slik det ofte er i en streik.– Jeg tror de som er mest fornøyde er alle som nå kan få fly igjen. Streiken har vært en enorm belastning for passasjerene, sier Steen.
Andersen tror likevel ikke at streiken har skremt passasjerene bort fra Norwegian, så lenge selskapet selger de billigste billettene.
– Om to uker er streiken glemt av forbrukerne, sier Andersen.
Streiken vil endre norsk arbeidsliv, mener eksperter
Den eksplosive veksten i bemanningsbyråer vil endre norsk arbeidsliv, mener eksperter. De spår lavere lønninger og tapte rettigheter.
Utfallet av Norwegian-streiken vil få dramatiske konsekvenser for mange norske arbeidstakere – ikke bare for pilotene, mener professor Eli Moen på Handelshøyskolen BI.
Hun sier at ettersom Norwegian nå har fått pilotene med på at de må godta å være tilknyttet et datterselskap, så kan det bety at bruken av bemanningsselskaper vil øke i flere bransjer framover. I OECD-området har det vært en eksplosiv vekst i slik bruk de siste årene.
Hun får støtte av arbeidsrettsekspert og advokat Jan Tormod Dege.
Han peker på at internasjonalisering og globalisering har foregått i lang tid, men at dette nå plutselig kommer mye klarere fram.
– Dette blir en øyeåpner for norske arbeidstakere. Det dreier seg om mer enn piloter og passasjerer i Norwegian. Det kommer til å bli aktuelt for mange, sier Dege.
Eli Moen er enig og sier at utviklingen har skutt veldig fart de siste 3–4 årene i Europa.
25 prosent av arbeidsstyrken i OECD-området er nå uten fast ansettelse i form av en standardkontrakt. De øvrige har ulike løsere tilknytninger i form av innleie, tidsbegrensede kontrakter, betaling per oppdrag eller time- eller stykkprisbetaling.
Verst ute er arbeidstakerne i Portugal hvor bare seks prosent har tariffavtale.
Men også i land med sterk fagbevegelse skjer samme utvikling, og ikke bare innen luftfart og skipsfart.
– I Tyskland har nå bare rundt hver tredje ansatt i bilindustrien fast ansettelse, sier Moen.
Bilindustrien er selve lokomotivet i den tyske økonomien og det gir sterke signaler når arbeiderne ikke lenger får fast jobb.
Både han og Moen sier at flere norske arbeidstakere snart vil merke internasjonaliseringen på lommeboka.
– Lønningene må ned for at vi skal tilpasse oss resten av verden, sier Dege.
– Det betyr kraftig reduksjon i lønn, tap av jobbsikkerhet og rettigheter som sykelønn og ferie, sier BI-professor Eli Moen.
Hun sier at ettersom Norwegian nå har fått pilotene med på at de må godta å være tilknyttet et datterselskap, så kan det bety at bruken av bemanningsselskaper vil øke i flere bransjer framover. I OECD-området har det vært en eksplosiv vekst i slik bruk de siste årene.
Hun får støtte av arbeidsrettsekspert og advokat Jan Tormod Dege.
– Blir en øyeåpner
– Dette blir en øyeåpner for norske arbeidstakere. Det dreier seg om mer enn piloter og passasjerer i Norwegian. Det kommer til å bli aktuelt for mange, sier Dege.
Eli Moen er enig og sier at utviklingen har skutt veldig fart de siste 3–4 årene i Europa.
Færre får fast jobb
Verst ute er arbeidstakerne i Portugal hvor bare seks prosent har tariffavtale.
Men også i land med sterk fagbevegelse skjer samme utvikling, og ikke bare innen luftfart og skipsfart.
– I Tyskland har nå bare rundt hver tredje ansatt i bilindustrien fast ansettelse, sier Moen.
Bilindustrien er selve lokomotivet i den tyske økonomien og det gir sterke signaler når arbeiderne ikke lenger får fast jobb.
– Norske lønninger må ned
Arbeidsrettseksperten Dege mener at konflikten i Norwegian har vist at pilotene må innse at det kommer endringer og at de har vært for dyre.Både han og Moen sier at flere norske arbeidstakere snart vil merke internasjonaliseringen på lommeboka.
– Lønningene må ned for at vi skal tilpasse oss resten av verden, sier Dege.
– Det betyr kraftig reduksjon i lønn, tap av jobbsikkerhet og rettigheter som sykelønn og ferie, sier BI-professor Eli Moen.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar
Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.