| ||
Mehamn, Berlevåg, Værøy, Røst og Hasvik blir første lufthavner med fjernstyrte tårnAvinor - 21-04-2015 15:00 CEST
Etter en grundig helhetsvurdering har Avinor valgt de fem
første lufthavnene som skal planlegges for fjernstyrt tårntjeneste.
Konsernstyret i Avinor besluttet i slutten av mars å planlegge etablering av et tårnsenter i Bodø. Ambisjonen er at senteret skal være klart i løpet av 2017.
-
Målet med denne satsningen er å kunne betjene lufttrafikken når det er behov for
det. I framtiden venter vi også at én person vil kunne håndtere trafikken på
flere lufthavner fra samme posisjon. Samlet gir dette en enda mer effektiv drift
på lufthavnene. Videre er det slik at eksisterende tårn har behov for betydelige
investeringer, med fjernstyrte tårn unngår vi en del av disse kostnadene
forteller divisjonsdirektør Margrethe Snekkerbakken i Avinor.
Fem første valgtNå er det besluttet hvilke 5 lufthavner som vil være de første som får fjernstyrt tårntjeneste. Etter en grundig helhetsvurdering er Mehamn, Berlevåg, Værøy, Røst og Hasvik valgt først. - Ved flere av disse var blant annet behovet for investeringer de kommende årene store, og ved enkelte av disse stedene har det også vært utfordringer med å sikre bemanning, forklarer Snekkerbakken.
Avinors
ambisjon er at de første lufthavnene skal betjenes fra tårnsenteret når det står
klart i løpet av 2017. Deretter venter man å kunne innføre fjernstyring ved 3-5
lufthavner per år. Rekkefølgen for de fem første, og nøyaktig tidspunkt for
hvert enkelt tårn, vil bli avklart i tiden framover.
-Satsningen
vil gi en sikker og enda mer effektiv drift på lufthavnene. Det legger igjen
til rette for at flyselskapene kan opprettholde det gode rutetilbudet de har på
våre mange lufthavner i Norge. Når det gjelder sikkerhet er det viktig å
understreke at enhver endring innen luftfart er regulert av strenge regler.
Etablering av fjernstyring forutsetter en aksept hos Luftfartstilsynet,
avslutter Snekkerbakken.
Avinor
bidrar til at rundt 50 millioner flypassasjerer kan reise til og fra selskapets
46 lufthavner på en sikker og effektiv måte. 3000 medarbeidere har ansvar for å
planlegge, bygge ut og drive et samlet lufthavn- og flysikringssystem. Dette
inkluderer tårn og kontrollsentraler, bakketjeneste og utvikling av
servicetilbud ved lufthavnene. Oslo Lufthavn AS er heleid datterselskap og OSL
har alene en årlig trafikk på rundt 20 millioner passasjerer. Avinor er et
statlig aksjeselskap og finansieres gjennom luftfartsavgifter og salg på
lufthavnene.
|
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar
Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.